"Postignut dogovor o carinama na automobile!" Oglašavanje iz SAD: Ovo bi moglo da spasi ugroženu industriju
Američki ministar trgovine Hauard Latnik potvrdio je u ponedeljak da je postignut dogovor sa auto-kompanijama o izmenama u carinskoj politici, čime bi se moglo znatno olakšati poslovanje industrije koja je pod pritiskom.
Prema pisanju Volstrit žurnala, predsednik Donald Tramp će u utorak, tokom planirane posete Mičigenu, zvanično saopštiti novu strukturu carina na automobile. Ova promena predviđa izbegavanje dosadašnjeg nakupljanja više tarifa – uključujući i postojeću stopu od 25% na uvezene automobile, kao i slične dažbine na čelik i aluminijum.
„Ovo je veliki uspeh za trgovinsku strategiju predsednika Trampa. Ovim se nagrađuju kompanije koje ulažu i proizvode u SAD, ali i otvara prostor za strane proizvođače koji su spremni da investiraju u američko tržište“, rekao je Latnik za CNN.
Detalji dogovora nisu odmah objavljeni, ali je potvrđeno da će pun sadržaj biti iznet u utorak, kada Tramp planira da obeleži prvih 100 dana svog drugog predsedničkog mandata u samom centru američke auto-industrije – Mičigenu.
Auto-industrija – od proizvođača do dilera i krajnjih potrošača – već neko vreme strepi od efekata tarifne politike, koja bi mogla da uzdrma tržište novih automobila. Eksperti upozoravaju da bi carina od 25% mogla da poveća troškove proizvodnje ili uvoza za nekoliko hiljada dolara po vozilu, dok bi uvođenje carina na auto-delove dodatno pogoršalo situaciju, imajući u vidu da većina vozila sastavljenih u SAD uključuje i uvezene komponente.
Proizvođači su intenzivno lobirali da se rasterete dodatnih troškova. Tvrdili su da bi visoke carine dovele do pada prodaje, rasta cena za krajnje korisnike, ali i ozbiljnih problema u lancu snabdevanja.
Izvršna direktorka Dženeral motorsa, Meri Bara, zahvalila se predsedniku: „Zahvalni smo Trampu na podršci industriji i milionima Amerikanaca koji od nje zavise. Njegovo liderstvo pomaže u stvaranju fer uslova za kompanije poput naše i omogućava dodatna ulaganja u američku privredu.“
Nakon što je vest objavljena, deonice auto-kompanija u Aziji su zabeležile skok. Tojota je porasla za 3,6%, Honda za 1%, a Nisan za 2,3%. U Južnoj Koreji, Hjundai je ojačao za 1,2%, a Kia za više od 2%.
Prošle sedmice, koalicija domaćih i stranih proizvođača automobila uputila je pismo administraciji u kojem su tražili ublažavanje carina, slično olakšicama koje su prethodno uvedene za poluprovodnike i elektroniku široke potrošnje.
„Carine na auto-delove bi mogle da izazovu prekid u globalnom lancu snabdevanja, povećaju cene vozila, dovedu do pada prodaje i poskupe popravke“, navedeno je u pismu. Dodali su i da brojni dobavljači već imaju finansijskih problema i da bi nove carine mogle da dovedu do zatvaranja fabrika i otpuštanja radnika.
Pritisak na industriju pojačan je i zbog najave da će dodatne tarife od 25% na većinu uvezenih delova stupiti na snagu ovog vikenda. Ipak, prema izvorima Volstrit žurnala, te stope bi mogle biti niže nego što se očekivalo.
Sve izmene u carinskoj politici trebalo bi da budu primenjene retroaktivno, što znači da bi proizvođačima mogao biti vraćen novac za ranije plaćene dažbine, koje će biti ukinute.
Ipak, kako piše Njujork Tajms, predsednik Tramp je više puta menjao stavove o tarifama, pa se i novi dogovori mogu lako preokrenuti. List takođe prenosi da će proizvođačima biti nadoknađen deo troškova na uvezene delove – i to do 3,75% vrednosti automobila tokom prve godine, uz postepeno ukidanje te nadoknade u naredne dve godine.
Još ranije ovog meseca, Tramp je nagovestio da razmatra izuzeća za pojedine proizvođače, kako bi im dao dodatno vreme da pokrenu proizvodnju na teritoriji SAD.
(Telegraf Biznis/CNN)