Oborio je profit svoje firme za 75%, stavio u džep 7,5 miliona evra i zapalio cigaru: Upoznajte gazdu Svoča!

D. K.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto:Screenshot You Tube

Nik Hajek je naslednik carstva satova koji umesto tišine mehanizma pravi buku – i to ozbiljnu. Kao izvršni direktor Svoč Grupe od 2003. godine, kompanije čiji portfolio obuhvata brendove poput Omega, Longin i Tiso, ovaj Švajcarac sa cigarom u zubima i stavom rođenog provokatora vodi firmu kao da je još u porodičnoj garaži – a ne na berzi.

Kako je došao do para?

Nije ih sam zaradio, ali ih je itekako nasledio. Nik je sin Nikolasa Hajeka, osnivača Svoč Grupe i jednog od najzaslužnijih ljudi za spas švajcarske industrije satova osamdesetih. Kada je otac preminuo 2010. godine, Nik je preuzeo upravljanje zajedno sa sestrom Najlom Hajek, koja danas vodi Upravni odbor. Ukratko – nasledstvo, porodična dinastija i švajcarska preciznost… dok Nik nije odlučio da bude ekscentrični frontmen svoje korporativne rok grupe.

Foto:Profimedia

Po čemu je ekscentričan?

- Na konferencijama za medije puši debele cigare.

- Otvoreno ignoriše investitore i njihove zahteve.

- Odbacuje savete analitičara, jer – „oni ne prave satove“.

- U intervjuima koristi rečnik koji se retko čuje iz usta direktora jedne milijarderske firme.

- Prezira digitalizaciju i pametne satove, iako konkurencija odavno gazi tim putem.

Koliko zarađuje (i koliko košta firmu)?

Njegova zvanična plata iznosi preko 6,6 miliona švajcarskih franaka godišnje, ali je mnogo važnije – koliko Svoč gubi. U poslednjih godinu dana, akcije kompanije pale su za 24%, dok je dobit srozana za čak 75%. Nekadašnja tržišna vrednost kompanije bila je skoro 30 milijardi, a danas se jedva drži na 7,7 milijardi franaka. Hajek deluje nezainteresovano – i to dodatno frustrira ulagače.

Kakav život vodi?

Luksuzan, ali u njegovom stilu. Nema privatne avione, ali ima garderobu kao iz pozorišne predstave. Umesto šampanjca – cigara. Umesto tihe diplomatičnosti – grubi istupi. Živi kao rok zvezda, a ponaša se kao da mu tržište ne može ništa.

Zašto provocira gde stigne?

Foto:Profimedia

Zato što može. Zato što mu niko ništa ne može. Zato što je Hajek. I zato što veruje da svet satova nije Excel tabela već umetnost. Ali upravo ta umetnost – obojena sujetom i tvrdoglavošću – skupo košta Svoč.

Šta je zaista problem?

Slaba potrošnja u Kini? Možda. Kriza luksuza? Delimično. Ali mnogi analitičari tvrde da je ključni problem upravo – Nik Hajek. Njegovo ignorisanje tržišnih trendova, kašnjenje sa inovacijama, odbijanje pametnih satova, loša komunikacija sa investitorima i vođenje firme kao porodične igračke – odvodi Svoč u ozbiljan rizik.

Nik Hajek je čovek koji vodi carstvo satova, ali odbija da prati vreme. I dok firmi vreme ističe, on nastavlja po svom – sa cigarom u zubima i nervoznim ulagačima iza leđa.

(Telegraf Biznis)