Omiljeni brend mnogih srpskih domaćica ima novog vlasnika

J. V.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Britanska multinacionalna kompanija Reckitt Benckiser Group je privatnoj investicionoj firmi Advent International za 4,1 milijardi evra prodala većinu poslovanja svoje jedinice koja obuhvata osnovne proizvode za čišćenje doma poput Cillit Banga, Air Wicka i Finisha. Prema sporazumu, Reckitt će zadržati 30 posto udela u toj diviziji, ali će se u budućnosti više fokusirati na robu široke potrošnje. Nakon objave ove vesti, deonice firme u ponedeljak su narasle za dva posto. Kad se posao zaključi, Reckitt planira da vrati višak kapitala deoničarima, uključujući posebnu dividendu od oko 2,2 milijarde dolara.

Financial Times piše da je ishod procesa prodaje bio "razočaravajući" za deoničare Reckitta koji su istakli "nedostatak čistog izlaska" i cenu koja je bila više od milijardu evra niža od očekivane. Ipak, veruje se da će ovaj potez povratiti kredibilitet upravi koji je uveliko zavisio od toga hoće li uspeti da zaključe ovaj posao.

Prošle godine je odeljenje za sredstva za čišćenja ostvarilo oko 2 milijarde funti (2,3 milijarde evra) neto prihoda i 490 miliona funti (566 miliona evra) operativne dobiti.

“Prodaja predstavlja značajan korak napred u otključavanju znatne vrednosti u našem poslovanju i omogućiće Reckittu da se usredsredi na ključni portfelj brzorastućih i visokoprofitabilnih powerbrandova“, izjavio je Kris Liht, glavni izvršni direktor Reckitta.

Prošlog leta Reckitt je pokrenuo opsežno restrukturiranje koje je uključivalo prodaju njegove jedinice Essential Home s proizvodima za čišćenje, a prvu polovinu ove godine obeležila je potraga za idealnim kupcem.

Pošto su u proleće stigli rezultati za prvo tromesečje, firma uvrštena na londonsku berzu je upozorila da bi nestabilni tržišni uslovi mogli da odlože prodaju portfelja sredstava za čišćenje, ali da i dalje planira izlazak iz jedinice do kraja godine.

“Ohrabruje nas interes koji smo videli u poslovanju, iako prepoznajemo da tržišni uslovi mogu da utiču na ovaj vremenski okvir“, govorio je tada Kris Liht.

U maju je stigla vest da su se Reckittovi pregovori s privatnim investicionim grupama usporili i da nije jasno hoće li se postići ikakav dogovor. Izvori su tada otkrili da je firma izazvala interes  kompanija za otkup, uključujući Advent i Lone Star, dok jedan od takmičara (Apollo Global) nije podneo ponudu u završnim fazama nadmetanja. Očekivalo se da će odeljenje dobiti ponude između 4 i 5 milijardi dolara od privatnih ponuđača. Međutim, Financial Times je izvestio da je barem jedna grupa smanjila svoju ponudu na između 3 i 4 milijarde dolara. Carine koje je najavio američki predsednik Donald Tramp dodatno su otežale sklapanje poslova.

Prodaja će omogućiti Reckittu da se usredsredi na ključni portfelj brzorastućih i visokoprofitabilnih powerbrandova

Nakon prodaje većinskog udela u odeljenju proizvoda za čišćenje, Reuters piše da Reckitt takođe razmatra opcije za svoju kompaniju Mead Johnson, koja proizvodi adaptirano mleko za bebe, a pogođena je sudskim tužbama da formula koju koriste može uzrokovati opasnu bolest kod prevremeno rođenih beba.

Reckitt Benckiser Groupa se etablirala kao jedan od vodećih globalnih proizvođača zdravstvenih, higijenskih i prehrambenih proizvoda, a u svom portfelju ima poznate brendove kao što su Vanish, Durex, Nurofen i Strepsils.

Istorija Reckitta duga je više od 180 godina. Sve je počelo 1840. godine kada je Ajzak Rekit unajmio fabriku skroba u engleskom gradu Hal, čime je postavio temelje buduće korporacije, dok je paralelno Johan A. Benkizer razvijao hemijski biznis, osnovan 1823. godine u nemačkom gradu. Tokom više od jednog veka, ove dve kompanije rasle su nezavisno, akvizicijama širile svoj portfelj i izgrađivale međunarodnu prisutnost.

Prvi veliki zaokret u poslovanju Reckitta dogodio se 1938. spajanjem Reckitt & Sons s J. & J. Colman, čime je nastao Reckitt & Colman Ltd. To im je omogućilo proširenje portfelja i osnaživanje pozicije na tržištu kućnih i potrošačkih proizvoda. Moderna era počela je 60 godina kasnije, kada je došlo do strateškog spajanja britanskog Reckitt & Colmana s Benckiserom, a kao rezultat je nastala korporacija čiji su proizvodi prisutni na dvestotinak tržišta širom sveta.

Kompanija i danas posluje kroz tri glavna poslovna segmenta: higijenu, zdravlje i prehranu. U julu 2024. godine, najavili su novu stratešku reorganizaciju, usmerenu na dalje jačanje svojih najjačih brendova, takozvanih "powerbrands". Ova grupa obuhvata jedanaest ključnih brendova koji zajedno generišu čak 80 posto prihoda kompanije. Strategija uključuje i izdvajanje neosnovnih delova portfelja, među kojima su Essential Home portfolio i Mead Johnson Nutrition biznis.

(Telegraf Biznis / Jutarnji list)