Oko 500.000 Srba dobilo dupli račun za struju: Evo o čemu se radi!
Digitalizacija elektroenergetske mreže napreduje, a brojni potrošači moraju da se pripreme na dodatne troškove. Posebno neprijatno: pogođeni potrošači u Nemačkoj, gde živi oko 500.000 Srba, o tim troškovima često saznaju tek nedeljama ili čak mesecima kasnije - i tada moraju dodatno da ih plate.
Potrošači se osećaju prevareno
Uzrok dodatnih troškova je modernizacija elektroenergetske mreže, koja bi trebalo da postane efikasnija i transparentnija. U tome bi trebalo da pomognu pametna brojila (Smart Meter), koja omogućavaju bolju kontrolu potrošnje i moguće uštede. Međutim, za mnoga domaćinstva zamena starog analognog brojila (tzv. Feraris brojilo) digitalnim uređajem prvo znači - veće troškove.
Trenutno mnogi potrošači prijavljuju da su iznenada primili račune za ugradnju novih brojila. Ti dodatni troškovi često nisu unapred jasno najavljeni, pa se mnogi osećaju iznenađeno i prevareno.
Pored toga, iznos dodatnih troškova nije isti svuda, što dodatno unosi zabunu među korisnike. Pa, šta se zapravo dešava?
Ko postavlja brojilo - i zašto se dobijaju dva računa?
Pametno brojilo postavlja operator mernih mesta, koji je često i lokalni distributer - a ne vaš snabdevač električnom energijom. Taj operator je takođe odgovoran za održavanje brojila. Time se između potrošača i operatora automatski sklapa uslužni ugovor, i to bez potpisa - samim činom ugradnje.
U takvim slučajevima troškove za pametno brojilo naplaćuje snabdevač električnom energijom u ime mrežnog operatora. Zato potrošači dobijaju račun sa dve stavke:
potrošnja električne energije
trošak upravljanja mernim mestom
Moguće izuzetke
Privatni korisnici ponekad mogu direktno da zaključe ugovor sa operatorom mernih mesta - tada je potreban potpis, i korisnik dobija dva odvojena računa:
jedan od mrežnog operatora za upravljanje mernim mestom
drugi od snabdevača za potrošenu električnu energiju
Ako se struja isporučuje putem osnovnog snabdevača, tada su troškovi za merno mesto već uračunati u jedinstveni račun za struju - što je tzv. „all-inclusive“ ugovor.
Zakonska osnova i obaveze mrežnih operatora
Zakonska osnova za ugradnju novih brojila nalazi se u Zakonu o upravljanju mernim mestima (Messstellenbetriebsgesetz - MsbG). Mrežni operatori su obavezni da zamene stara brojila modernim digitalnim ili pametnim uređajima.
Potrošači imaju pravo da budu unapred obavešteni o troškovima koji nastaju.
Koliki su troškovi?
Zavisi od vrste brojila:
Moderna digitalna brojila: do 40 evra godišnje (bruto)
Smart brojila (pametna brojila): do 50 evra godišnje
Visina troškova zavisi i od nivoa potrošnje. Detalje možete proveriti kod svog mrežnog operatora.
Šta potrošači mogu da urade?
Da biste izbegli neprijatna iznenađenja, redovno proveravajte račune za struju i informišite se kod svog mrežnog operatora o mogućim dodatnim troškovima zbog zamene brojila. To možete učiniti putem njihove veb stranice ili direktnim kontaktom - zatražite konkretan pregled troškova.
Ako i pored toga dođe do nesporazuma ili sporova, obratite se lokalnoj kancelariji za zaštitu potrošača.
(Telegraf Biznis/Fenix)