Oko 500.000 Srba dobilo dupli račun za struju: Evo o čemu se radi!

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock, Telegraf

Digitalizacija elektroenergetske mreže napreduje, a brojni potrošači moraju da se pripreme na dodatne troškove. Posebno neprijatno: pogođeni potrošači u Nemačkoj, gde živi oko 500.000 Srba, o tim troškovima često saznaju tek nedeljama ili čak mesecima kasnije - i tada moraju dodatno da ih plate.

Potrošači se osećaju prevareno

Uzrok dodatnih troškova je modernizacija elektroenergetske mreže, koja bi trebalo da postane efikasnija i transparentnija. U tome bi trebalo da pomognu pametna brojila (Smart Meter), koja omogućavaju bolju kontrolu potrošnje i moguće uštede. Međutim, za mnoga domaćinstva zamena starog analognog brojila (tzv. Feraris brojilo) digitalnim uređajem prvo znači - veće troškove.

Trenutno mnogi potrošači prijavljuju da su iznenada primili račune za ugradnju novih brojila. Ti dodatni troškovi često nisu unapred jasno najavljeni, pa se mnogi osećaju iznenađeno i prevareno.

Pored toga, iznos dodatnih troškova nije isti svuda, što dodatno unosi zabunu među korisnike. Pa, šta se zapravo dešava?

Ko postavlja brojilo - i zašto se dobijaju dva računa?

Pametno brojilo postavlja operator mernih mesta, koji je često i lokalni distributer - a ne vaš snabdevač električnom energijom. Taj operator je takođe odgovoran za održavanje brojila. Time se između potrošača i operatora automatski sklapa uslužni ugovor, i to bez potpisa - samim činom ugradnje.

U takvim slučajevima troškove za pametno brojilo naplaćuje snabdevač električnom energijom u ime mrežnog operatora. Zato potrošači dobijaju račun sa dve stavke:

potrošnja električne energije

trošak upravljanja mernim mestom

Moguće izuzetke

Privatni korisnici ponekad mogu direktno da zaključe ugovor sa operatorom mernih mesta - tada je potreban potpis, i korisnik dobija dva odvojena računa:

jedan od mrežnog operatora za upravljanje mernim mestom

drugi od snabdevača za potrošenu električnu energiju

Ako se struja isporučuje putem osnovnog snabdevača, tada su troškovi za merno mesto već uračunati u jedinstveni račun za struju - što je tzv. „all-inclusive“ ugovor.

Zakonska osnova i obaveze mrežnih operatora

Zakonska osnova za ugradnju novih brojila nalazi se u Zakonu o upravljanju mernim mestima (Messstellenbetriebsgesetz - MsbG). Mrežni operatori su obavezni da zamene stara brojila modernim digitalnim ili pametnim uređajima.

Potrošači imaju pravo da budu unapred obavešteni o troškovima koji nastaju.

Koliki su troškovi?

Zavisi od vrste brojila:

Moderna digitalna brojila: do 40 evra godišnje (bruto)

Smart brojila (pametna brojila): do 50 evra godišnje

Visina troškova zavisi i od nivoa potrošnje. Detalje možete proveriti kod svog mrežnog operatora.

Šta potrošači mogu da urade?

Da biste izbegli neprijatna iznenađenja, redovno proveravajte račune za struju i informišite se kod svog mrežnog operatora o mogućim dodatnim troškovima zbog zamene brojila. To možete učiniti putem njihove veb stranice ili direktnim kontaktom - zatražite konkretan pregled troškova.

Ako i pored toga dođe do nesporazuma ili sporova, obratite se lokalnoj kancelariji za zaštitu potrošača.

(Telegraf Biznis/Fenix)