DIGITALNO LIDERSTVO U PRAKSI: Od automatizacije odobrenja do potpune digitalizacije ugovaranja lizinga

A. V.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Nebojša Janićijević, predsednik Izvršnog odbora Intesa Leasing/ Foto: Promo/ Darko Radulović

Nebojša Janićijević, predsednik Izvršnog odbora Intesa Leasing

Digitalizacija je jedan od najčešće korišćenih termina u savremenom poslovnom okruženju. Iza njega se krije širok spektar interpretacija — od čisto tehničkih unapređenja do suštinskih promena koje redefinišu način poslovanja kompanija. Nezavisno od tumačenja, sigurno je da njena primena doprinosi unapređenju poslovanja ne samo pojedinačnih kompanija, već čitavih industrija.

Dobar je primer lizing poslovanje u našoj zemlji. Ono je, kako u poslednjih nekoliko godina možemo primetiti, prošlo kroz značajnu transformaciju – od pretežno operativnog, administrativno zahtevnog modela, ka efikasnijem, digitalizovanijem i održivijem sistemu koji odgovara savremenim potrebama tržišta. Kao rezultat tog procesa, klijenti danas imaju mogućnost da dobiju odobrenje i ugovore o finansiranju realizuju kako u poslovnicama lizing kompanija, tako i na samim prodajnim mestima – u auto-kućama, pa čak i potpuno na daljinu.

Iako se može činiti da su ovako velike promene u pristupu pružanja lizing usluga podstaknute izazovima u poslovnom okruženju koje je, ne tako davno, donela pandemija, one su ipak rezultat dugoročnog procesa razvoja i primene inovacija koji, sa ponosom mogu reći, na domaćem lizing tržištu predvodi naša kompanija.

Naime, podržani strateškim ciljevima matične grupe Intesa Sanpaolo, i vođeni vizijom da, kao deo Banca Intesa, uvek budemo korak ispred vremena, na digitalizaciju naših internih procesa i prodajnih alata usmerili smo se još pre više od decenije. Od tada do danas, uradili smo mnogo na polju automatizacije i povećanja operativne efikasnosti, i još važnije, na poboljšanju iskustva korisnika našeg finansiranja.

Rezultati, međutim, nisu bili vidljivi od samog početka. Najznačajnija prekretnica koju smo napravili operacionalizovana je tek 2021, nakon godina ulaganja u razvoj prvog automatizovanog postupka za odobrenje zahteva za lizing finansiranje - internog, a do tada na tržištu jedinstvenog, Intesa Leasing portala. Njegovom primenom, klijentima smo omogućili da odobrenje zahteva za lizing finansiranje dobiju za manje od jednog minuta, bilo da se nalaze u našoj poslovnici, ekspozituri banke, ili na prodajnom mestu nekog od naših partnera, dilera vozila. Time smo uspeli da odgovorimo na njihove rastuće potrebe da na brz i lak način obezbede finansiranje za svoje vozilo. To, ipak, nije značilo da je proces realizacije finansiranja završen. Naprotiv, budući da u tom trenutku nisu postojali uslovi da se okviri birokratskih zahteva za fizičkim potpisivanjem ugovorne dokumentacije zaobiđu, naši klijenti su, i pored brzog odobrenja finansiranja, bili u obavezi da posete našu poslovnicu radi potpisivanja ugovora koji sa prilozima broji gotovo stotinu stranica.

Već tada, bili smo svesni da se upravo u ovom koraku otvara prostor za dodatne uštede u vremenu za naše klijente. Zbog toga, a budući i da smo strateški fokusirani na primenu ESG principa u poslovanju, i to posebno u domenu povećanja efikasnosti potrošnje resursa, usmerili smo se na nastavak našeg transformacionog procesa. U tome smo, uz gorepomenuti eksterni, bili vođeni i internim ciljem da zadovoljimo potrebe u pogledu pojednostavljenja procesa i smanjenja obima dokumentacije.

Stoga je pokretanje projekata za uvođenje mogućnosti za digitalno potpisivanje ugovorne dokumentacije naredne godine došlo kao prirodan potez. Želja nam je bila da kreiramo moderno, a lako primenljivo rešenje, koje će biti dostupno i korisno za sve strane u procesu – klijenta, auto kuću i nas u lizing kompaniji. Njegova kompleksnost je, međutim, uslovila dodatni razvoj interne infrastrukture, koju je bilo potrebno dopuniti kompletnim rešenjem za upravljanje i obradu elektronske dokumentacije, na čemu smo radili sa našim tehnološkim partnerima, kompanijama EIM i Gemikro. Zatim smo, nakon više meseci intenzivnog rada, testiranja i usklađivanja sa regulatornim okvirima, kroz partnerstvo sa Kancelarijom za IT i eUpravu pre punih godinu dana u funkciju stavili potpuno novi i na tržištu jedinstveni servis potpisivanja ugovora o finansiranju, i to u potpunosti elektronski — brzo, bezbedno i bez papira, korišćenjem ConsentID kvalifikovanog elektronskog potpisa u klaudu.

Iako je ovo bio veliki korak kojim je kreiran prvi bespapirni proces za ugovaranje finansiranja na čitavom tržištu, najteži deo posla, njegova afirmacija još uvek je pred nama. Verujem da smo u tom zadatku na dobrom putu, posebno imajući i vidu da smo samo u prvih 12 meseci primene ovog procesa sa našim klijentima i poslovnim partnerima elektronski potpisali više od 1.000 digitalnih ugovora, kao i da je njihovo učešće u ukupnom broju svih realizovanih finansiranja naše kompanije dostiglo čak 35 odsto, dok smo, ujedno, uštedeli i preko 120.000 listova papira!

Očigledno je da je ovaj strateški osmišljen i dosledno sproveden projekat, doneo značajne biznis benefite. Ali ne samo to — promenio je i samu suštinu naših odnosa sa klijentima. Tako, oni danas sami prepoznaju prednosti bespaprinog procesa, a sve više i same lizing usluge, i to kroz sopstvene potrebe. Siguran sam, stoga, da se primenom ovog digitalnog rešenja, u kombinaciji sa već postojećim automatizovanim sistemom odobrenja zahteva putem Intesa Leasing portala, kao i našim daljim planovima za primenu robotizacije i veštačke inteligencije, približavamo ostvarenju cilja postavljenog pre više od decenije — da postanemo prva lizing kompanija na domaćem tržištu koja će u jednom procesu zaokružiti celokupnu uslugu, od odobrenja zahteva, preko potpisivanja govora, do registracije i isporuke vozila u salonu. Naš razvojni put u praksi se, dakle, ne završava. Na njemu nam najvažniji saveznik u afirmaciji usluga, kao i u doprinosu jačanju celokupnog lizing tržišta u našoj zemlji, bez sumnje, ostaje digitalizacija. Ipak, ona je samo alat. Pravi pokretač, kao i do sada, ostaju naši ljudi, koji svojim znanjem, posvećenošću i vizijom otvaraju put svakom našem iskoraku.

(Telegraf.rs/PR)