Kilogram ovog ploda vredi i po 5000 eura, a rastu na Balkanu: Počela im je sezona
Američki The New York Times uvrstio je Istru među najprivlačnije evropske regije za jesenje gastronomske festivale, sa posebnim naglaskom na sezonu belog tartufa. Autor članka, Aleks Krevar, poznat kao dobar poznavalac Hrvatske i Istre, pripremio je prilog uz podršku Turističke zajednice Istarske županije, koja mu je pomogla u prikupljanju informacija i odabiru zanimljivih događaja.
List opisuje Istru kao poluostrvo bogate poljoprivredne i kulinarske tradicije, u kojem se od kraja avgusta do decembra održavaju brojni festivali posvećeni maslinovom ulju, siru, pršuti, vinu i morskim plodovima. Ipak, najveću pažnju privlače retki i izuzetno cenjeni beli tartufi koji se pronalaze u šumama uz reku Mirnu i na tržištu dostižu visoke cene.
Među najvažnijim jesenjim gastro događajima NYT izdvaja biciklističku manifestaciju NOVA Eroica Istria Truffle Tour (21. septembra na severozapadu Istre), zatim Festival terana i tartufa u Motovunu (18. i 19. oktobra), kao i Buzetski festival tartufa (8. i 9. novembra). Posebno se ističu Zigante Truffle Days u Livadama, koji traju pet vikenda i okupljaju međunarodne zaljubljenike u tartufe kroz degustacije, aukcije, radionice i vođene ture.
Zigante naglašava duboku ukorenjenost tartufa u lokalnu kulturu i identitet, uz poruku da se “okusom tartufa kuša Istra”. Time se Istra dodatno pozicionira kao autentična i prestižna gastronomska destinacija koja privlači globalnu publiku u potrazi za vrhunskim jesenjim doživljajem.
Važnost ovakve promocije istakao je i Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije:
„Istaknuti članci o Istri u ovako značajnim medijima izuzetno su važni, jer Turistička zajednica Istarske županije zajedno sa lokalnim zajednicama i hotelijerima ulaže značajne napore u promociju na tržište SAD-a, kao jednom od najprosperitetnijih tržišta na svetu.“
Istra je pritom “preferred partner” prestižnih udruženja kao što su Virtuoso, Maritz i SITE – glavni igrači u segmentu premium turizma, kako u odmoru, tako i u MICE turizmu. PR aktivnosti u ovakvim medijima dodatno jačaju imidž Istre na američkom tržištu, zaključuje Ivošević.
Tartufi – zlatni resurs Istre
Tartufi su jedne od najcenjenijih svetskih delikatesa. U Hrvatskoj rastu u više područja – Istri, Gorskom kotaru, Slavoniji i pojedinim delovima Dalmacije – ali je Istra daleko najpoznatija kada je reč o tartufima, posebno o crnim i belim vrstama. Njihovo pronalaženje moguće je zahvaljujući posebno obučenim psima koji prepoznaju specifičan miris ovih podzemnih gljiva.
Hrvatska se može pohvaliti i rekordom iz 1999. godine, kada je u Istri pronađen beli tartuf težak 1,31 kilogram. Ovaj primerak proslavio je Đankarla Zigantea i njegovu kuju Dajanu. Lov na tartufe donosi ogromnu zaradu, pa sezonska dobit može da dostigne i do 30.000 evra.
Beli tartuf je najvredniji i može da košta i nekoliko hiljada evra po kilogramu, dok crni tartuf vredi oko 50 evra po kilogramu. Primera radi, pre dve godine je cena istarskog belog tartufa bila 4.600–5.000 evra za kilogram prve klase, dok je druga klasa koštala oko 3.000 evra.
Sezona belog tartufa u Istri traje od septembra do decembra. Iako je ovogodišnja berba bila pogođena toplotnim talasom, Istra i dalje ostaje prepoznatljiva po vrhunskim gljivama koje oplemenjuju testenine, rižota i jela s jajima. Tartufi rastu u simbiozi sa drvećem poput kestena, hrasta, bele topole i lešnika, a njihova prirodna staništa čuvaju se u tajnosti.
Osim što su dragulj vrhunske gastronomije, tartufi su i važan adut turističke promocije Istre. Događaji koji povezuju tartufe sa vinima i motovunskim atrakcijama potvrđuju da je Istra jedinstvena destinacija za ljubitelje fine hrane i autentičnih doživljaja.
(Telegraf Biznis)