NOVA PRAVILA NA SNAZI! Promena u vezi sa bankama koja će uticati na oko 500.00 Srba

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Od kraja marta 2026. potrošači će moći sami da provere svoj Schufa-score u Nemačkoj (gde živi oko 500.000 Srba). Za to se prvo moraju prijaviti na listu čekanja. Šta se krije iza dvanaest kriterijuma i zašto pristup ipak neće biti potpuno jednostavan.

Schufa, koja se godinama kritikuje kao „crna kutija“, dugo radi na većoj transparentnosti svojih procena boniteta. Od kraja marta 2026. agencija za kreditne informacije planira omogućiti potpuni uvid: potrošači bi tada mogli besplatno pregledati novi, pojednostavljeni score, koji je ključan za odobravanje kredita.

Pošto se radi o osetljivim podacima, preduslov je jednokratna registracija za tzv. Schufa-račun, objašnjava agencija sa sedištem u Viesbadenu. Zainteresovani se prvo upisuju na listu čekanja, a potom će im pristup biti aktiviran postepeno.

Da bi korisnici mogli pristupiti svojim ličnim Schufa-podacima, potrebno je identifikovati se zbog zaštite podataka. Trenutno je to moguće pomoću lične karte sa aktiviranom funkcijom online identifikacije, a u budućnosti će identifikacija biti moguća i putem pisma.

Jednostavno računanje boniteta

Schufa obećava da će i laici moći lako da izračunaju novi score, koji pokazuje kreditnu sposobnost. U izračun se, između ostalog, ubraja koliko dugo koristite kreditnu karticu ili tekući račun, kao i da li postoje negativne beleške, na primer zbog neplaćenih računa i posle više opomena.

Za ukupno dvanaest kriterijuma, iz Schufa perspektive razumljivih, dodeljuju se bodovi u rasponu od 100 do 999. Što je veći ukupan broj bodova, to je bonitetna ocena viša – odnosno veća je verovatnoća da će računi biti plaćeni na vreme i krediti uredno otplaćeni.

Lošija ocena može poskupeti kredite

Izračuni agencija poput Schufe važan su kriterijum za banke, prodavce na daljinu, mobilne operatere i dobavljače energije. Oni žele da znaju kakva je platna disciplina klijenata pre nego što sklope ugovore i isporuče robu.

Zaštitnici potrošača već dugo zahtevaju veću transparentnost od Schufe. Agencija je do sada bila suzdržana, objašnjavajući da bi potpuno otkrivanje modela izračuna moglo dovesti do manipulacije score-om.

Dalji korak ka transparentnosti

Schufa-račun, koji postaje ključ za pristup ličnim podacima, u početku će biti dostupan preko web-aplikacije, dostupne na računaru, tabletu ili pametnom telefonu. Planira se i proširenje kroz Schufa-aplikaciju, koju će korisnici moći preuzeti u relevantnim app-storeovima.

Schufa, prema sopstvenim podacima, poseduje informacije o 68 miliona ljudi u Nemačkoj – većinom su to „pohranjene isključivo pozitivne informacije“.

(Telegraf Biznis/Fenix)