Žalopojka velikih kompanija: Francuski digitalni porez nije pravedan
Ako francuski digitalni porez ne bude preispitan, omogućiće drugim zemljama da uvedu slične mere
Kad je pre mesec dana Francuska uvela digitalni porez koji predviđa oporezivanje prihoda velikih tehnoloških firmi, svima je bilo jasno da divovi poput Gugla, Fejsbuka ili Amazona neće sedeti i plaćati ćuteći.
Američki predsednik Donald Tramp odmah je zatražio pokretanje istrage ne bi li se utvrdilo radi li se o porezu koji cilja isključivo američke firme i zahteva li taj potez "američki odgovor".
Podsetimo, francuski parlament je izglasao uvođenje digitalnog poreza koji predviđa da sve tehnološke kompanije koje imaju prihode veće od 845 miliona dolara na svetskom nivou, a posluju i u Francuskoj, plate 3 posto poreza na prodaje koje ostvare u toj zemlji. Prema nekim procenama, to bi u francusku državnu blagajnu moglo doneti oko 500 miliona evra godišnje.
No američkim firmama se ideja da 500 miliona uplaćuju u francuski proračun baš i ne sviđa previše.
U sklopu istrage koju je pokrenula američka vlada, u ponedjeljak bi se trebalo održati saslušanje u Vašingtonu. Zaključi li istraga da je Francuska delovala isključivo protiv SAD-a, uslediće protivudar, u obliku viših carina na francusko vino.
Neke od firmi već su predale svoje izjave vezane uz celi slučaj i ono što se iz njih može iščitati, u najmanju je ruku, kukanje i isticanje kako "to nije fer".
Iz Amazona su francuski porez nazvali diskriminišućim jer će ga plaćati "gotovo isključivo strane kompanije". Upozorili su i kako bi to moglo rezultirati dvostrukim oporezivanjem, što bi se moglo odraziti na poskupljenje cena.
Iz Fejsbuka se pak žale kako će im biti veoma komplikovano da se prilagode se kako bi mogli poštovati novi francuski zakon. Ističu kako nema tačno propisane procedure za izračunavanje tog poreza, zbog čega će morati u potpunosti da menjaju svoj interni sustav.
Iz Gugla upozoravaju kako će porez naštetiti američkim, ali i drugim tvrtkama koje koriste njihove digitalne usluge i oglase kako bi dopreli do francuskih kupaca. Strahuju da bi se za francuskim primerom mogle povesti i druge kompanije i ciljati na pojedine strane kompanije.
U zajedničkoj izjavi, koju potpisuju Airbnb, Ekspedia, Mikrosoft, Salesforce, Stripe i Tvitter, navodi se kako je "francuski porez nepravedan", "nerazuman... diskriminišući, retroaktivan i ne sledi međunarodne principe porezne politike".
S druge strane, Francuzi smatraju kako je uvođenje digitalnog poreza "pravedna odluka". Francuski ministar finansija, Bruno le Maire istaknuo je kako velike tehnološke firme "koriste naše lične podatke, zarađuju na tim podacima i potom taj novac sele negde drugde, bez plaćanja pravednog dela poreza".
(Telegraf Biznis / zimo)