Kako je online kupovina omogućila normalno snabdevanje u Srbiji tokom pandemije

Iskustva i izazovi prevaziđeni tokom vanrednog stanja obezbedili su budućnost online kupovine i učinili je svakodnevnom i rutinskom u hiljadama domova širom sveta, pa i Srbije

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Privatna arhiva/Shutterstock

Online kupovina iz bezbednosti doma pokazala se idealnom za striktne uslove života tokom vanrednog stanja u koje su ljudi i društva širom sveta ušli tokom pandemije virusa COVID-19. U sveopštem zastoju ekonomije i trgovine, potrošači su znali da iskoriste njene prednosti – sigurna finansijska transakcija, lak odabir artikala i bezbedna dostava uz poštovanje svih propisanih zdravstvenih pravila.

Iskustva i izazovi prevaziđeni tokom vanrednog stanja obezbedili su budućnost online kupovine i učinili je svakodnevnom i rutinskom u hiljadama domova širom sveta, pa i Srbije.

Potrošnja na e-trgovinu u SAD veća je za 30% od početka marta do sredine aprila ove godine u odnosu na isti period prošle godine, prema podacima kompanije za istraživanje tržišta Rakuten Intelligence. U najgorem udaru pandemije samo Amazon, jedan od najpoznatijih globalnih giganata online prodaje, beleži rekordan skok vrednosti akcija od čak 5,3 odsto.

Online kupovina u Finskoj porasla je za 60 odsto. 

I u Srbiji je zabeleženo znatno povećanje online kupovina. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku sredinom 2019. godine oko 34 odsto ljudi u Srbiji kupovalo je robu ili usluge putem interneta, a novonastala situacija promenila je statistiku. Mada je značajan trend rasta internet kupovine primetan već godinama, usled novonastale situacije  postao je još izraženiji. Veliki broj kupaca je za vreme pandemije obavio je svoju prvu kupovinu. Broj registracija na sajtovima značajno je porastao u roku od nekoliko dana, slobodni kapaciteti su se u rekordnom roku popunjavali. 

Srazmerno povećanoj želji kupaca za kupovinom "iz fotelje", i kompanije su kontinuirano radile na prevazilaženju izazova stvarajući nove organizacione modele koji su omogućili udvostručavanje kapaciteta i slobodnih termina za porudžbinu. Za razliku od tradicionalnog biznisa, internet prodaja kao grana malopordaje po svojoj prirodi se inače dosta brže menja i raste. Ukoliko je odlika dobrog maloprodavca agilnost, ona je na online-u još izraženija. Tu se vidi spremnost trgovaca da se svakodnevno prilagođavaju u pružanju usluga, a u pandemisjkim uslovima dominantan je bio još jedan prioritet: pored brze i kvalitetne isporuke sprovesti sve mere za bezbednost i zdravlje zaposlenih koji rade dostavu.

Pandemija korona virusa najavila je mnoge promene, otvorila veći prostor za online poslovanje, ali i posle nje neki koraci ostaće ipak će ostati nepromenjeni – bezbedna i sigurna kupovina princip su od koga nismo odustali ni tokom vanrednih okolnosti. Bez sumnje će biti dominantni i u budućnosti, i kupcima i trgovcima.

(Autor: Vladimir Denona, direktor prodaje kompanije Delez Srbija)