Tijana je postala tetka, pa dobila ideju za biznis: Svi koji traže poklon za dete, hrle kod nje
Rodio se Viktor, a ubrzo i brend "Radoznali vrabac", koji je oduševio roditelje i mališane
Tijana Bajić je diplomirani psiholog, ali se trenutno posvetila kreiranju specijalnih knjiga za decu, kakve su zaista novitet na našem tržištu.
Znanje i iskustvo iz struke "uplela" je u svoj zanimljivi biznis, a za Telegraf Biznis priča o tome kako je sve počelo, zašto su ove knjige jedinstvene i kakav je odziv kupaca.
- Završili ste psihologiju, a onda ste 2019, sa nepunih 27 godina, odlučili da postanete preduzetnik i posvetite se knjigama. Ipak, čini se da niste mnogo "odlutali" od svoje profesije?
Smatram da sam pronašla divan način da spojim i iskoristim svoje znanje iz psihologije i kreativnost, koja se provlači kroz moj život još od detinjstva. S druge strane, biznis je za mene bio nešto sasvim novo. Brzina kojom usvajate nove veštine i znanja ulaskom u biznis je potpuno druga priča, jer rešavate stvari u hodu i ne razmišljate o tome koliko ste novina savladali u kratkom periodu.
Tokom studija sam često razmišljala o tome kako sutra raditi nešto lepo, nešto što je povezano s decom, kako i čime doprineti na tom polju. Inspiraciju za to sam dobila prošle godine, kada sam postala tetka. U potrazi za poklonom koji će ostati trajna uspomena mom Viktoru, odlučila sam da mu napišem i nacrtam samo njegovu priču. Počela sam da smišljam tekst i crtam na papiru sa sve bojicama.
Nakon poklanjanja, roditelji, baka i deka, kao i svi koji su videli knjižicu, bili su oduševljeni. I tako je ideja počela da se rađa. Razmišljala sam kako bi ovakav poklon mogao da oduševi svako dete i šta bi bilo potrebno da se to realizuje. Srećom, u bliskom okruženju imala sam ljude koji su mogli da me posavetuju, pa smo vrlo brzo sastavili tim i krenuli u realizaciju projekta. Desio se Radoznali vrabac.
- Radoznali vrabac je, zapravo, serija personalizovanih knjiga za mališane. Roditelji junake mogu da nazovu (i personalizuju) po svom detetu. Kažite nam nešto više o tome?
U pitanju su personalizovane knjige, što podrazumeva da je dete imenom i likom glavni junak svake priče. Na našem sajtu se prvo izabere priča/knjiga prema adekvatnom uzrastu i preferenciji osobe koja poklanja. Trenutno u ponudi imamo četiri priče, uskoro izlazi i peta, a u kontinuitetu radimo na kreiranju novih.
Drugi korak je upisivanje imena deteta i kreiranje avatara deteta (izabere se tip frizure, boja kose i boja očiju). Na trećem koraku, naručilac može prelistati knjigu u kojoj je dete već postavljeno kao glavni junak. Tu se mogu videti ilustracije i pročitati cela priča.
Četvrti korak, opcioni, jeste dodavanje prave fotografije deteta i posvete od strane osobe koja knjigu poklanja, što je dodatna personalizacija, pa na taj način knjiga zaista jeste trajna uspomena. Što se samog sadržaja tiče, on se ne menja, jer se na pričama detaljno i pažljivo radi.
- Kakav je odziv za vaše knjige? Šta kažu roditelji, a šta deca?
Novi smo i trudimo se da dođemo do što većeg broja ljudi. Zadovoljni smo odzivom i reakcijama kupaca. Ceo tim je ponosan na svaki komentar što od roditelja, što od dece, jer upravo po njima vidimo da ispunjavamo viziju koju smo zacrtali na početku.
S druge strane, uvažavamo sve sugestije i planiramo da ostvarimo neke od želja i potreba korisnika, a i ispravljamo sitnice na koje nam se ukaže. Korisnici su zapravo sjajan vodič za napredak, zato što nam upravo oni govore da smo na pravom putu, a i kako da budemo bolji.
Evo jednog dragog komentara našeg korisnika: "Opravdali ste sva očekivanja. Knjiga je divna, radujemo se zajedno novim avanturama. Fantastična ideja i još bolja realizacija. Samo tako nastavite".
- Koliko ljudi čini vaš tim, koja su njihova zanimanja i kako je jedna ideja tako brzo postala odličan biznis, koji zapošljava druge?
Velika priprema je predstojala početku poslovanja, a to je ono što se uglavnom ne vidi kada je reč o novoosnovanim kompanijama. Dugo smo radili na razvoju ideje, brendinga, priča, ilustracija, aplikacije i sajta. Nekoliko meseci pre osnivanja kompanije, imali smo detaljan biznis plan i plan aktivnosti, šta i kada treba da se uradi.
Dosta stvari smo dobro predvideli, međutim, neke su nas pozitivno iznenadile, neke negativno (COVID-19). Što se našeg tima tiče, razdvojila bih ga na ključni tim, koji je bio tu od samog početka, i ostale poslovne partnere bez kojih ne bismo mogli.
Pored mene, u okviru ključnog tima su ljudi koji su sa mnom radili na razvoju – moj partner, koji je inače menadžer brige o kupcima u velikoj internacionalnoj kompaniji. Pored njega, veliki deo posla je odradio programer, koji je postavio stvari na veb-sajt kako smo želeli, napravio aplikaciju. Zatim, imala sam ispomoć prijatelja koji se bavi poslovnim savetovanjem. I još jedna osoba je ključna, devojka koja nam radi sve ilustracije i bez koje naše priče ne bi imale ovako živopisne boje.
Dakle, ukratko, naš ključni tim čine psiholog, marketing ekspert, programer, ekonomista/konsultant i grafički dizajner.
- Kao psiholog, vodili ste računa da svaka priča bude prilagođena uzrastu deteta. Dajte nam neki primer. O čemu treba da čita petogodišnje dete?
Evo, na primer, naša knjiga "U svetu osećanja" je namenjena najviše uzrastu od 4 do 7 godina, upravo zato što su dečje emocije u tom periodu vrlo intenzivne i dete počinje svesno da ih obrađuje, a kroz ovu knjigu uči o sreći, tuzi, ponosu, ljubavi, stidu, ljutnji, strahu.
Naša knjiga stavlja dete u glavnu ulogu i ono proživljava sve ove emocije. Naime, dete nije ostavljeno samo da se nosi s njima, već ima velikog, šarenog i lepršavog drugara Osećanka, koji mu pomaže da razume šta to ono oseća. Ovo je i odlična podloga za roditelje koji mogu onda sa detetom otvoreno popričati o svim tim emocijama.
Stručna javnost sve češće registruje porast emocionalnih problema kod sve mlađe dece, te je važnost rane edukacije sve izraženija. Sadržaj generalno treba biti edukativnog, maštovitog karaktera kako bi dete usvajalo znanja na raznim poljima. Naravno, teme su u skladu s uzrastom na kom je dete.
Na sadržaju naših knjiga vrlo pažljivo radimo. Nakon koncepta priče i pisanja teksta radi lektor, a
pored toga, uvek se konsultujemo sa saradnicima psiholozima i psihoterapeutima kada su u pitanjuprilagođenost uzrastu i izabrane poruke koje kroz priču provlačimo.
- Kako je krenula proizvodnja, da li je bilo teško pronaći štampariju i da li ste u ovu priču ušli s početnim kapitalom?
U početku smo pokušali da nađemo adekvatnu štampariju koja bi ispunila naše visoke standarde – proizvod visokog kvaliteta u najkraćem mogućem roku. Nažalost, ili sada već na sreću, nismo mogli da nađemo takvog partnera. Nakon toga smo uložili nekoliko meseci u proučavanje procesa štampanja i koričenja, mašina koje su neophodne za taj proces i kvalitet materijala koji bi omogućio visok kvalitet.
Uspeli smo sve na kraju da posložimo i sada sa ponosom možemo da kažemo da je skoro ceo proces kreiranja knjige kod nas. To nam omogućava da kontrolišemo kvalitet i vreme isporuke. Naravno, posledično, morali smo da uvećamo našu inicijalnu investiciju u poslovanje, ali gledajući iz ove perspektive, zaista smo srećni što smo uspeli da ovo iznesemo samostalno.
- Da li je aktuelna ekonomska kriza, izazvana Covidom-19, uticala na vaše poslovanje?
Aktuelna kriza nas je pogodila u najgorem mogućem trenutku. Naime, početkom marta smo zaposlili dva nova člana tima, i taman kada smo posložili operacije i spremali se za rast prodaje, kriza i vanredno stanje su se desili. Prodaja je opala u odnosu na redovnu dotadašnju, a mi smo planirali rast. I dalje prodaja ne postiže našu planiranu, ali svakako ide nabolje.
Ovde moram da istaknem da su nam razne marketinške i PR aktivnosti, kao i pomoć države, pomogle da
održimo naše poslovanje. Smatramo da nije mala stvar da kompanija koja u tom trenutku postoji tek šest meseci, može da iznese ovakve udarce bez smanjivanja plata, otpuštanja i sličnih negativnih mera.
(Telegraf Biznis/B.Đ.)