Domaća softverska firma objavila rat homofobiji u Srbiji
"Inkluzivna i sigurna atmosfera ohrabruje otvorenost, garantuje lične slobode i slobodu izražavanja našim kolegama. Visoku svest o ovom problemu u Srbiji imamo zbog našeg globalnog poslovnog prisustva i nismo imali homofobične incidente interno", kažu naši sagovornici
Homofobija i transfobija su i dalje prisutne u Srbiji, kao i nedostatak razumevanja za poteškoće sa kojima se LGBT osobe suočavaju. One često imaju neprijatnosti i na poslu, u kolektivu i društvu. Retko imaju razumevanja i od strane poslodavca.
Međutum, mnoge kompanije rade na tome, a COING, srpska kompanija koja stoji iza vodećeg svetskog softverskog alata za praćenje radnog vremena “Clockify” i alata za timsku komunikaciju “Pumble”, otišla je i korak dalje. Kako bi sprečili unapred takvu vrstu diskriminacije, oni eliminšu buduće kandidate koji se praktično sami odaju da su homofobi.
Njihov tim naime, već na prvom vrbovanju radnika i razgovoru na posao, postavlja pitanja na koja kandidati odgovaraju, a na osnovu čijih stavova se jasno može prepoznati potencijalna sporna situacija, odnosno, da li je kadnidat pogodan za njihov tim ili ne.
Razgovarali smo sa predstavnicima kompanije, kako su se odlučili da sprovode baš ovakav tip istraživanja, šta ih je na to podstaklo?
- Od nastanka, COING nije tolerisao nijedan oblik diskriminacije i aktivno se borimo za izjednačavanje prava pripadnika LGBTQ+ populacije u Srbiji. Postoje jasni interni pravilnici koji strogo sankcionišu bilo koji oblik diskriminacije. Inkluzivna i sigurna atmosfera ohrabruje otvorenost, garantuje lične slobode i slobodu izražavanja našim kolegama.
Visoku svest o ovom problemu u Srbiji imamo zbog našeg globalnog poslovnog prisustva i nismo imali homofobične incidente interno. Oko 10% naših kolega su pripadnici LGBTQ+ populacije, kaže nam Nenad Milanović, direktor kompanije Coing.
Kako kaže za Telegraf Biznis, njihov uvid u postojeća istraživanja odaje podatak da je čak 49% stanovnika Srbije homofobično.
- Iako je Srbija ostvarila dobar napredak po ovim pitanjima, ostalo je još mnogo posla. Zbog raznih političkih i ekonomskih izazova kroz koje smo prošli, trenutno nemamo brojke sa kojima možemo da se ponosimo. Kao društvo imamo mnogo problema i treba da ih rešavamo jedan po jedan. Prava LGBTQ+ populacije je problem koji možemo rešiti brzo i lako bez trošenja novca poreskih obveznika i tako lako rešive izazove treba da prioritetizujemo. Naš uvid u postojeća istraživanja odaje podatak da je čak 49% stanovnika Srbije homofobično - napominje on.
Isto tako, njihovo interno istraživanje je pokazalo da je svaki četvrti kandidat iskazao netolerantnost.
- S obzirom na našu globalnu delatnost i na podatak da su ljudi koji koriste naše aplikacije svih religija, rasa, seksualnih orijentacija, deo našeg procesa jeste da utvrdimo da naši zaposleni nemaju problema sa time, uključujući odnos prema LGBTQ+ populaciji. Već dugo, deo našeg intervju procesa je ispitivanje sklonosti diskriminaciji LGBTQ+ populacije kod potencijalnih novih kolega. Na našu veliku žalost, jedan od svaka četiri kandidata iskaže homofobiju u toku intervju procesa - ističe Milanović.
Kako nam objašnajava, dovoljna su bila direktna opšta pitanja poput “Šta mislite o LGBTQ+ populaciji? Šta mislite o položaju LGBTQ+ populacije u Srbiji?” i slično da bi se kandidat "odao". U zavisnosti od odgovora, mogli su da postavljaju potpitanja kako bi triangulisali jasan stav i utvrdili stepen sklonosti diskriminaciji ukoliko postoji.
- Zapošljavamo ljude na osnovu niza kriterijuma kojima smo definisali potrebne veštine i kompetencije koju su potrebne za konkretnu poziciju, kao i način na koji se obavlja posao. Kada prepoznamo da neko može biti diskriminatoran ili netolerantan prema našim zaposlenima, korisnicima ili klijentima, zaključujemo da ta osoba ne bi bila uspešna u svom poslu i na osnovu toga ne stupamo u radni odnos. Kao što ste primetili, od nedavno na našim oglasima jasno komuniciramo “ne aplicirajte” osobama koje smatraju da pripadnici LGBTQ+ populacije u Srbiji ne bi trebalo da dobiju pravo na brak i ostala prava koja im pripadaju - kaže osnivač COINGA.
Šta je zaključak tima?
- Ono što je bitno za našu kompaniju jeste da zaposlimo ljude koji će biti tolerantni prema kolegama, klijentima i korisnicima. Jedan deo kandidata diskvalifikujemo zbog homofobije, i to će dovesti do toga da ćemo morati sporije da zapošljavamo i možda nećemo ispuniti ciljeve rasta broja zaposlenih u 2021. godini. Cilj za 2021 godinu nam je da zaposlimo još 80 novih koleginica i kolega čime bi se naš ukupan broj globalno zaposlenih popeo na 200 - navodi nam Milanović.
Skoro 50% njihovih zaposlenih čine žene i intenzivo promovišu prava žena. 6 od 13 menadžera su žene.
- Mizogini vicevi i šale bazirane na stereotipima o ženama u našem kolektivu nisu dobrodošli. Kada se radi o romantičnim odnosima unutar kolektiva, generalno su dobrodošli osim u istoj liniji hijerarhije. Ni jedan menadžer ni menadžerka ne može da uplovi u odnose sa članom tima u liniji odgovornosti za koju je nadležan ili nadležna - odgovora nam on na pitanje da li imaju određene klauzule kada je reč o odnosnima na poslu.
- Da li ćete preduzeti neke korake na osnovu zaključaka do kojih ste došli u internom istraživanju?
- Naše mere, pravilnici i kompanijska kultura su usklađeni sa poslednjim standardima progresivnih poslovnih okruženja u svetu. Nikada nismo zaostajali i održaćemo korak sa svetom. Kada je reč o Srbiji, i prava LGBT osoba, kao neophodne mere za početak, treba pod hitno modifikovati sve zakone tako da ih načinimo rodno/polno neutralnima. Pripadnici LGBTQ+ populacije moraju da imaju pravo na brak i decu, kao i sva ostala prava koja imaju heteroseksualne osobe - dodaje Milanović.
Poručuje da vlasnici IT firmi treba da iskoriste svoj uticaj.
- Zatvorite svoja vrata homofobima i pošaljite jasnu poruku da ne tolerišete diskriminaciju u bilo kom obliku. Iako to verovatno ne znate, najmanje 10% vaših zaposlenih su pripadnici LGBTQ+ populacije - borite se za njihova prava. Omogućite svojim kolegama da budu ono što jesu. Dokle god postoje bilo kakve diskusije oko prava LGBTQ+ populacije u Srbiji, nismo cool zemlja. Ako analiziramo globalne trendove, vrlo je jasna korelacija između tolerancije i ekonomskog razvoja društva. Tolerantne zemlje su ekonomski uspešnije - poručuje Milanović ispred ove kompanije.
(Telegraf Biznis)