Potrošači u doba korone prolaze kroz 6 faza kupovine. U kojoj smo sada?

Da li će se naš svakodnevni odlazak u prodavnicu posle krize vratiti na staro?

Potrošačke navike su se značajno promenile i nastaviće da se menjaju / Foto: Tanjug/Rade Prelić

Od kada je korona došla u Evropu i ostatak sveta, pa potom nastupila pandemija, odnosno vanredno stanje, primećujemo da kupovina više nikako nije ista, a možda se ni neće vratiti na staro.

Agencija Nielsen, koja je sprovela analizu prodaje prehrambenih i drogerijskih proizvoda u vodećim trgovinskim lancima u uslovima korona krize, izveštava da su se potrošačke navike značajno promenile i nastaviće da se menjaju.

Oni su, naime, proučavali globalne trendove i ponašanje kupaca na početku i tokom pandemije. Osim što smo svi mogli da primetimo kako se širom sveta mahnito grabio toalet papir, ova agencija je proučila i neke detalje kao što su faze kupovine, pa je tako došla do zaključka da kupac tokom aktuelne pandemije prolazi kroz 6 nivoa.

Ukratko rečeno, sve je krenulo od pojačane kupovine sredstava za dezinfekciju i maski, a nastavilo se masovnom kupovinom hrane i ostalih proizvoda, te stvaranjem zaliha.

1. Proaktivna kupovina

U početnoj fazi kupci nastoje da zaštite svoje zdravlje i ona je startovala krajem februara. Agencija Nielsen fokusirala se na situaciju u susednoj Hrvatskoj i evo šta su primetili: tamo je 25.02. potvrđen prvi slučaj zaraze korona virusom, a već iste nedelje, od 23. do 29. februara - zabeležen je skok prodaje kada je reč o konzervisanoj ribi, testenini, brašnu.

2. Priprema zaliha

Druga faza je prema njihovoj oceni trajala od 9. do 15. marta i tada su kupci već počeli da kupuju hranu "puta dva ili tri" i da je odlažu u svoje ostave. U najposećenijim trgovinama zabeležen je, u proseku, 65 odsto veći promet drogerijskih proizvoda. Iste nedelje, prodaja brašna skočila je za čak 410 odsto u odnosu na isti period 2019, dok je prodaja pirinča porasla za 301 procenat. Slično je bilo i sa toalet papirom, vlažnim maramicama, sapunima.

3. Ograničeno kretanje - manja prodaja

U Srbiji je vanredno stanje proglašeno u nedelju, 15. marta, a sa njim su došle i razne zabrane. Na primer, starijima od 65 godina zabranjeno je kretanje u bilo koje doba dana, osim prema novom planu - subotom od 4 do 7 ujutru. Ovo je svakako uticalo na manjak gužve u radnjama, ipak, agencija Nielsen ističe da potrošnja generalno nije manja.

Panična kupovina je splasnula, ali je prodaja i dalje rasla. Brašno, ulje, šećer, prašak, pirinač, kvasac i sapun su se najviše prodavali, pa je ovo ujedno i "pripremna faza za život u karantinu".

4. Otkrivamo čari onlajn šopinga

Kupci se sve više okreću internet prodaji. Dostava radi punom parom, a čak i oni koji smeju da izlaze preko cele nedelje, do 17 časova, ne žele da rizikuju. Umesto čekanja u redu, nošenja rukavica i maski, odabrali su da poruče ono što im treba na kućnu adresu. Istovremeno, maloprodajni lanci i lokalni proizvođači ubrzano traže kvalitetnije odgovore na potrebe kupaca.

5. Trenutno stanje

Prema ocenama pomenute agencije, sada smo u 5. fazi korona kupovine. Nazivaju je i "fazom ograničenog življenja". I dok smo u 4. fazi tek počeli da otkrivamo prednosti onlajn trgovine, sada smo je već apsolvirali. Potražnja je velika, a i naša očekivanja kada je reč o dostavi - sve su veća.

6. Svetlost na kraju tunela

U ovoj poslednjoj fazi potrošači bi već trebalo da se vrate redovnim tokovima potrošnje. Ali, to ne znači da će sve biti kao nekada. Zbog krize koje nas je rapidno uzdrmala i traje i dalje, ostaćemo obazrivi i kada sve prođe. Više pažnje ćemo poklanjati sopstvenom zdravlju, odnosno proizvodima za higijenu. Nju će, kažu iz agencije, obeležiti i stalne promene u lancima snabdevanja, kao i onlajn kupovina koja sada jača.

Video: Građani stariji od 65 godina i jutros izašli u nabavku

(Telegraf Biznis)