Obratite pažnju: 5 saveta da dobro prođete sa popustima u Srbiji na Crni petak
Imajući u vidu i uobičajenu praksu da trgovci pred popust neretko podignu cene, budite oprezni i razmislite da li vam i šta zaista treba. To je ujedno najvažniji savet našeg sagovornika Marka Dragića
Ostalo je još samo dva dana do ovogodišnjeg "Crnog petka", koji pada svakog poslednjeg petka u novembru, a ovoga puta to je 25. Već su počele odavno reklame za popuste, a ponegde piše i da idu i preko 50 odsto.
Trgovački "crni petak" je u celom svetu sinonim za kupovinu robe na popustu, tako da će i mnogi građani Srbije verovatno iskoristiti takvu mogućnost. Kupovina preko interneta je sve zastupljenija, o čemu svedoči i podatak da je broj pošiljaka ove godine veći.
Crni petak se obeležava posle Dana zahvalnosti, a tradicija je nastala tokom 60-tih godina 20. veka u Sjedinjenim Američkim Državama, da bi se decenijama kasnije proširila na veći deo planete.
Ranijih godina u Srbjiji sniženja su išla i do 70 odsto. Ove godine imamo i takve najave, ali je mnogo više onih koji nam obećavaju one do od 30 i 40 odsto. Popuste uveliko najavljuju prodavnice tehničke robe, sportske opreme, odeće... Tržni centri imaju i svoje akcije, ali sve je to do maksimum 50 odsto.
Imajući u vidu i uobičajenu praksu da trgovci pred popust neretko podignu cene, budite oprezni i razmislite da li vam i šta zaista treba.
To je ujedno najvažniji savet našeg sagovornika Marka Dragića, pravnog savetnika pri Nacionalnom udruženju potrošača (NOPS).
Prema njegovim rečima, prekosutra bi potrošači trebalo da obrate pažnju na realnu cenu proizvoda, odnosno da provere koliko je iznosila prethodna cena i uporede da li je ponuđeni popust za njih opravdan.
"Dalje, ne bi trebalo da prave zalihe, kupite ono što vam je zaista neophodno. Dodatno, kad uporedite cene, u pitanju je možda ista cena koja je važila i prethodnog vikenda. Dakle, samo ono što je potrebno i opravdava popust", naveo je on.
Dragić upozorava da potrošače često privuče vizuelno reklama koja se odnosi na popust.
"Kada proverite opravdanost kupovine, i odgovarajući popust, onda doneiste ekonomsku odluku", kaže on i dodaje još jedan važan savet, a to je provera samog proizvoda.
"Ako proizvod ne ispunjava karakteristike, teško ga je onda vratiti - rizik dokazivanja prelazi na potrošača", upozorava Dragić.
Kako je podsetio, ukoliko je proizvod kupljen online može da se vrati u roku od 14 dana.
"Proverite dobro da li roba ima nedostataka, naročito kod odeće i obuće, što na prvi pogled nije lako uočljivo", kaže nam Dragić.
Naš sagovornik upozorava i da ove godine nema velikih popusta u Srbiji.
Stručnjaci su otkrili da je u stvari manje od jednog u deset proizvoda, koje su posmatrali, bilo jeftinije na Crni petak nego neki drugi dan u godini. Prošle godine, analitičari su upozorili i na to da je manija oko Crnog petka zapravo loša za trgovce i da dugoročno, može da im ubije posao.
Da li su ta sniženja realno velika ili je u pitanju samo "marketinška manipulacija" ostaje nam da se uverimo koliko u ovaj petak.
Domaći stručnjaci za marketing upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.
A da ne biste upali u probleme, vodite se ovim pametnim strategijama.
(Telegraf Biznis)