Zašto je avionska karta jeftinija ako je kupite šest meseci ranije? "Dinamične cene" su sve zastupljenije
U praksi, dinamične cene su veoma zastupljene, iako ih često potrošači ne uoče "na prvu"
Kupovina avionske karte dan pre letenja skuplja je od kupovine šest meseci ranije. Kod stranaca, kako CNN navodi, taksi je skuplji u 17.00 časova, nego u 20.00. Ovo su taktike povećanja cena koje su toliko ukorenjene u iskustvu potrošača, da ih je teško primetiti ili mnoge jednostavno nije briga. Ipak u eri veštačke inteligencije, povećanje cena, ili "dinamičko određivanje cena", za one u poslu – postaje sve češći alat koji pomaže kompanijama da povećaju svoje marže i, u teoriji, daju popust kupcima kada je potražnja niska.
Kupci to ne vide uvek na taj način, naravno, i to je stvorilo ozbiljnu PR glavobolju za preduzeća. Strana kompanija Vendi je prošli mesec na kraju odustala od komentara o svojim dinamičkim planovima cena nakon što su potrošači bili ogorčeni zbog ideje da "žurba za večerom poskupi vaš hamburger".
- Vendi neće primeniti povećanje cena. Nikada nije bio naš plan da podignemo cene kada nas kupci najviše posećuju - rekao je portparol tada.
JetBlue je ove nedelje zvanično uveo dinamične cene za čekirane torbe, koje će sada koštati 35 do 50 dolara u zavisnosti od toga kada letite, piše Jordan Valinski. Ali izgleda da je promena primenjena za neke letače pre objave, i naravno, ljudi su bili ljuti zbog toga.
U međuvremenu, Amazon koristi podatke u realnom vremenu za prilagođavanje cena svakih nekoliko minuta i čini se da niko nije previše uznemiren zbog toga.
Zašto se onda skok cena oseća kao takva prevara?
Kako istraživanja prikazuju, ljudi su jednostavno umorni. Iako se inflacija ohladila, cene ostaju visoke, a to je barem delimično zato što korporacije drže cene na "visokoj poziciji".
Takođe, odjednom "bakšiš" postaje mera za pristojnost, te se mnogi osećaju loše ako ne postupe u skladu sa "pravilima", a ipak, malo po malo, i sve više novca odlazi iz džepa, prenosi CNN.
(Telegraf Biznis)