Ilon Mask, Mark Zakerberg i Džef Bezos pretvoreni u robote koji "izbacuju umetnost" iz zadnjice

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Profimedia

Najpoznatiji svetski milijarderi završili su u jednoj od najbizarnijih umetničkih instalacija ikada prikazanih, a scena sa sajma Art Basel u Majamiju izazvala je šok, podsmeh i ozbiljna pitanja o tome ko danas zaista oblikuje način na koji gledamo svet.

U improvizovanom prostoru koji podseća na park za pse, posetioci prestižne izložbe mogli su da gledaju robote u obliku pasa sa glavama Ilona Maska, Marka Zakerberga i Džefa Bezosa kako se kreću unaokolo i izbacuju fotografije koje su prethodno snimili kamerama ugrađenim u svoja tela. Instalaciju potpisuje umetnik Beepl, poznat po NFT radu koji je prodat za 69 miliona dolara u jeku digitalne euforije.

Robotske figure imaju izuzetno realistične maske koje je izradio poznati majstor maski, a njihova tela podsećaju na konstrukciju industrijskih robota kakve koristi kompanija Boston Dynamics. Svaki od milijardera ima svoj vizuelni "potpis". Fotografije povezane sa Zakerbergom imaju estetiku metaverzuma, Maskove su crno-bele, dok su radovi inspirisani Pablom Pikassom kubistički, a Endijem Vorholom u stilu pop-arta. Zanimljivo je da Bezosov robot ne proizvodi fotografije, što je dodatno podstaklo tumačenja same poruke instalacije.

Foto: Jam Press / Jam Press / Profimedia

Instalacija je odmah pokrenula lavinu reakcija, jer ne prikazuje samo tehnološke lidere već i način na koji oni, kroz algoritme i platforme koje kontrolišu, utiču na to šta ljudi vide, čitaju i u šta veruju. Beepl je poručio da se danas svet sve manje posmatra očima umetnika, a sve više kroz filtere tehnologije, veštačke inteligencije i automatizovanih sistema.

Milijarderi kao algoritmi koji oblikuju stvarnost

Prema tumačenju autora, ideja nije samo provokacija, već i komentar o tome kako su Ilon Mask i Mark Zakerberg postali centralni filteri informacija, zabave i percepcije stvarnosti. Umetničko delo sugeriše da se svet sve više vidi kroz oči mašina i sistema koje oni kontrolišu, dok se granica između umetnosti, tehnologije i manipulacije sve više briše.

Instalacija ide i korak dalje. Ukupno 1.028 fotografija koje roboti proizvedu posetioci mogu da ponesu kući u posebnim kesama sa upozorenjem da sadržaj može biti uznemirujući. Njih 256 sadrži i bar-kod za preuzimanje NFT verzije rada. Na taj način, Beepl direktno povezuje fizičku provokaciju sa digitalnim tržištem koje je prethodnih godina izazivalo globalne kontroverze.

Umetnička provokacija koja je već postala biznis

I pre nego što je izložba završena, roboti su već prodati privatnim kolekcionarima po ceni od 100.000 dolara po komadu, uz obavezu da figurama omoguće dalju izložbenu turneju. Time je instalacija istovremeno postala i umetnički performans, i tržišni proizvod, i komentar o savremenoj ekonomiji pažnje.

Ceo projekat dodatno je začinio paralelu između NFT tržišta i same instalacije, jer Beepl praktično poručuje da razlika između digitalnog luksuza i potpunog apsurda danas gotovo da više ne postoji. Na taj način, figura milijardera u ovom radu ne predstavlja samo osobe, već i simbol sistema u kome algoritmi, tržište i tehnologija preuzimaju primat nad klasičnim vrednostima.

(Telegraf Biznis)