Procurilo gotovo sve što ljudi slušaju na Spotify: Aktivisti tvrde da imaju 86 miliona pesama

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: charnsitr / Shutterstock.com

Spotify se našao u centru ozbiljne kontroverze nakon što je aktivistička grupa Ana’s Archive objavila da je prikupila ogroman deo muzičkog kataloga sa ove platforme. Prema njihovim navodima, preuzeto je čak 86 miliona audio fajlova, uz dodatnih 256 miliona redova metapodataka o izvođačima, albumima i pesmama.

Iz Spotify su potvrdili da je došlo do neovlašćenog pristupa, ali naglašavaju da se ne radi o kompletnom katalogu. Kompanija, koja ima više od 700 miliona korisnika širom sveta, navela je da je identifikovala i ugasila naloge koji su korišćeni za nezakonito prikupljanje podataka, kao i da je reč o zaobilaženju DRM zaštite.

Iako Ana’s Archive tvrdi da fajlovi još nisu javno objavljeni, sama količina prikupljenog materijala pokrenula je nova pitanja o bezbednosti digitalnih platformi, ali i o budućnosti autorskih prava u doba veštačke inteligencije.

Šta zapravo tvrdi Ana’s Archive

Prema objavi na njihovom blogu, grupa navodi da audio fajlovi koje su prikupili predstavljaju 99,6 odsto muzike koju korisnici Spotify zaista slušaju. Plan je da se materijal deli putem torrenta, a ceo projekat opisuju kao "arhivu za očuvanje muzike".

Ana’s Archive je već poznata po povezivanju sa piratskim bazama knjiga, poput LibGen arhive. Ta baza se pominjala i u sudskim dokumentima u SAD, gde je navedeno da je Meta koristila takve skupove podataka za treniranje AI modela, uz odobrenje Marka Zakerberga, uprkos internim upozorenjima da se radi o piratskom materijalu.

Upravo zbog toga, brojni posmatrači smatraju da bi ovaj navodni Spotify "curenje" moglo da postane zlata vredan resurs za AI kompanije koje treniraju modele na savremenoj muzici.

AI, muzika i nova borba oko autorskih prava

Kompozitor i aktivista Ed Njutn-Reks upozorava da je treniranje AI sistema na piratskom sadržaju već rasprostranjena praksa i da je vrlo verovatno da će ova muzika završiti u AI modelima. Njegova poruka je jasna: vlade moraju da nateraju AI kompanije da otkriju koje podatke koriste za treniranje svojih sistema.

Sličan stav izneo je i Joav Cimerman, suosnivač AI startapa Third Chair, koji je naveo da bi ovakav skup podataka omogućio svakome da napravi ličnu, besplatnu verziju Spotify, ali i da trenira AI na modernoj muzici u velikom obimu. Jedina prepreka, kako kaže, ostaju zakon o autorskim pravima i njegova primena.

Spotify tvrdi da je nakon objave Ana’s Archive uveo dodatne mere zaštite i da aktivno prati sumnjivo ponašanje na platformi. U širem kontekstu, ovaj slučaj dodatno pojačava sukob između umetnika i AI industrije, koji je već postao jedno od ključnih tehnoloških i pravnih pitanja današnjice.

U Velikoj Britaniji, kreativni sektor se otvoreno pobunio protiv predloga da AI kompanije mogu koristiti zaštićena dela bez dozvole, dok je državna sekretarka Liz Kendal priznala da konsenzus ne postoji i da će nova politika o AI i autorskim pravima tek biti definisana do marta naredne godine.

(Telegraf Biznis)