Da li Zrenjaninci recikliraju? Predstavljeni prvi rezultati pilot projekta pametnog odlaganja otpada
"Koja je budućnost reciklažnog otpada?" Pitanje je na koje su GIZ, Ball Packaging Europe, Sekopak, Solagro Smart Recycling, Mercator S i RLG u saradnji sa privatnim sektorom develoPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj, pokušali da pruže odgovor.
U oktobru prošle godine postavljeni su prvi pametni uređaji za reciklažu ambalažnog otpada u Zrenjaninu, a pored cilja za zdraviju životnu sredinu, vredno pomena su i bodovi i vaučeri koje potrošači dobijaju.
Četiri meseca od početka pilot projekta predstavljeni su prvi rezultati u prostorijama ICT Hub-a.
- Očekujemo da nam je potrebno nekoliko meseci da svi zajedno vidimo koji su nam prvi rezultati, šta je najoptimalniji i najbolji način, a sa druge strane da je testirana krajnje inovativna tehnologija. Moram u svoje ime da kažem da nas je iznenadila svojom inovativnošću i da takve metode i tehnologije zahtevaju duži vremenski period pripreme i analize i uključivanje građana kako bi im to postalo nešto što je blisko - istakla je Ivana Pavlović, menadžerka operacija u Sekopaku.
- Trenutno u Zrenjaninu postoji 12 lokacija na kojima se nalaze uređaji u našem projektu. Pet lokacija su prodavnice Mercator S, šest lokacija su kiosci koji su postavljeni na teritoriji grada i jedna je lokacija Tehničkog fakulteta - dodaje.
Na zvaničnim podacima sajta "Pametno recikliraj" trenutno je registrovan 281 korisnik, ukupno su reciklirane 2.092 ambalaže, postoji 20 pametnih mašina i preuzeta su 52 vaučera.
Kako naglašavaju predstavnici projekta na današnjem panelu, građani su veoma zainteresovani za nove metode recikliranja, a u prilog tome govori i da pored ambalaža sa oznakom "Recikliraj", donose i ambalaže koje aparat ne može da podrži, što je dokaz da ljudi imaju svest o značaju odlaganja otpada.
Naime, pametni uređaji funkcionišu tako što očitavaju nalepnicu "Recikliraj" i dalje šalje informaciju da je proizvod spreman za preuzimanje i skladištenje po propisima.
Na pitanje Telegraf Biznisa "koliko proizvoda poseduje pomenutu nalepnicu?", osnivač Solagro Smart Recycling-a, Nemanja Janić, ističe da je spremno 2 miliona nalepnica.
- Planirano je da imaju svi proizvodi koji se nalaze u Idea radnjama, a koji su proizvodeni od strane partnera koji su na projektu. Spremili smo 2 miliona nalepnica koje mogu da budu nalepljene na proizvode - pojašnjava Janić.
U oktobru prošle godine, direktorka NALED-a Violeta Jovanović istakla je da je cilj da u Zrenjaninu za godinu dana sakupe 30 odsto od plasiranih proizvoda obeleženih nalepnicom "Recikliraj", a Janić ističe da nisu daleko od njega.
Ova prilika iskorišćena je i da se pozovu kompanije da uzmu učešća u projektu, a specifično je da svaka od njih ima svoj mesec kada nudi posebne benefite za potrošače.
Pametni sistem recikliranja postoji i u Beogradu.
Projekat se sprovodi u saradnji sa NALED-om, Recan Fondacijom - Svaka limenka se računa i kompanijama Coca-Cola Hellenic, Carlsberg, Tetra Pak i Knjaz Miloš.
(Telegraf Biznis)
Video: Male solarne elektrane niču na krovovima u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bg
Zrenjaninu treba pijaca voda.
Podelite komentar