• 0

"Utva" posle 30 godina opet pravi avione: "Sova" je novi ponos srpske avijacije

Četvorosed se koristi, pre svega, za obuku civilnih i vojnih pilota, aero i foto snimanje, kao i u turističke svrhe

  • 0

Fabrika Utva u Pančevu posle više od 30 godina samostalno pravi avione, a planira da započne i proizvodnju bespilotnih letelica.

Pančevačka Utva, koju je NATO više puta bombardovao 1999. godine, počinje ubrzano da se razvija i krajem godine treba da započne serijsku proizvodnju "Sove", koja je tokom testiranja pokazala bolje performanse od Cesne i Pajpera, poznatih američkih brendova, ističu u Utvi. Namena "Sove" je za civilnu upotrebu, ali se može koristiti i kao vojni avion pošto uz odgovarajuću opremu može da nosi i naoružanje.

Taj četvorosed se koristi, pre svega, za obuku civilnih i vojnih pilota, aero i foto snimanje, na primer za nadgledanje granice i terena, praćenje kvaliteta vazduha posebnim uređajima, kao i u turističke svrhe, rekao je rukovodilac razvoja i projektovanja u Utvi Aleksandar Petrović.

Kaže da Utva ima i sektor koji se bavi proizvodnjom naoružanja i vojne opreme za Jugoimport, vlasnika fabrike od februara 2017. godine sa oko 97 odsto udela. Tako je, navodi Petrović, upravo Utva u saradnji sa Vojnotehničkim institutom proizvela naoružanje za nove Erbasove helikoptere H145M koji se sada isporučuju Srbiji.

Od devet helikoptera H-145M koje Srbija nabavlja od Erbasa pet je za vojsku, a četiri za policiju.

- Deo Utve bavi se proizvodnjom naoružanja i vojne opreme, za potrebe našeg vlasnika Jugoimporta, izrađujemo proizvode koji se kasnije mogu montirati na ostale borbene sisteme, kao što su Miloš, Lazar i drugi - rekao je Petrović.

Jugoimport je do sada uložio ukupno više od pet miliona evra u proizvodne pogone Utve.

Utva avioindustrija je u junu potpisala ugovor vredan 1,26 miliona evra za proizvodnju aviona, remont i poslove na razvoju novog aviona za potrebe kompanije Smart Link iz Dubaija, a Petrović ističe da je realizacija već počela i da će letelice biti isporučene krajem 2019. ili početkom 2020.

Ugovori se odnose na proizvodnju modernizovanih aviona dvoseda tipa Utva 75 i to dve letelice, ali je ostavljena mogućnost u ugovoru da se taj broj kasnije poveća, naveo je Petrović.

Utva Avio industrija

Foto: Jugoimport - SDPR

- Potpisali smo ugovore o proizvodnji aviona i davanju drugih vazduhoplovnih usluga kompaniji iz Dubaija. Utva 75 kao dobar i pouzdan avion, na kome je nastala i Sova, biće iskorišćen kao baza za novi avion - kazao je.

Avion je osnovne namene za selekciju i obuku pilota, kao i za foto snimanje iz vazduha, dodao je Petrović.

"Sova" je, takođe, modernizovan avion Utva 75 i trenutno je jedan od glavnih aduta Utve. Reč je o luksuznom četvorosedu koji je u fazi sertifikacionih letnih ispitivanja i fabrika se već sprema za početak serijske proizvodnje.

- Avion se pokazao dosta dobro, a u nekim performansama i bolji nego matični avion. Potencijalni kupci su privatna lica, škole letenja i aeroklubovi. Sertifikacija nam dozvoljava da nudimo avion po celom svetu. Imamo interesenata iz zapadnih zemalja, EU, Amerike, ali i istočnih ili afričkih zemalja - kazao je Petrović.

On dodaje da će godišnja proizvodnja u početku biti skromna, ali da će posle prve ili druge godine moći da izađu svim zahtevima tržišta.

- Očekivana cena Sove je od oko 250.000 do 300.000 dolara, u zavisnosti od opreme - dodao je Petrović.

Kada je reč o razvoju bespilotnih letelica, Petrović kaže da je nedavno Utva sklopila sporazum o strateškom partnerstvu sa Mašinskim fakultetom.

- Utva ima ideju da proizvodi bespilotnu letelicu i Mašinski fakultet će nam pomoći da napravimo takmičenje među studentima tehničkih fakulteta u regionu i na osnovu toga ćemo izabrati najbolje rešenje i novčano nagraditi - rekao je Petrović.

Kaže da Srbija već ima iskustva u projektovanju i izradi bespilotnih letelica, kao i da je plan Utve da tržištu ponudi i bespilotne letelice, od ultralakih do aviona opšte kategorije. Utva planira da izradi potpunu novu bespilotnu letelicu savremenog tipa, kave se sada nude na tržištu, a u nekim segmentima će biti i naprednije.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Komentari

Preporuka sa Weba

Google preporuke