Pivarska industrija u Srbiji: Gde su nestale naše pivare i da li je kraft pivo zapravo naša šansa?

 ≫ 
  • 15

Šta je za vas pivo? Brend? Najbolje piće za opuštanje sa prijateljima? Samo piće? BIP?

Istorija, reći će neki, i mnogi će se saglasiti. Industrija piva i slada u Srbiji ima tradiciju dugu tri veka. Prva komercijalna proizvodnja, tada sve traženijeg, alkoholnog osvežavajućeg pića počeo je davno Ignjat Vajfert. Danas, ta industrija zapošljava preko 2.500 radnika i sarađuje sa granama privrede koje zapošljavaju oko 35.000 ljudi.

Negde iza, stidljivo, zanatsko pivo polako, ali sigurno postaje hit.

Ali mnogo važnija i ozbiljnija pitanja od ovih na početku teksta su zapravo - kojoj pivarskoj grani bi Srbija trebalo da se okrene i da li će li transformacija beogradskih pivara ostaviti gorak ukus u ustima? Na to nas je opomenuo propast Beogradske industrije piva, kao simbol stradanja jedne ere, i toga koliko gladni div može odjednom da pojede, ukoliko ga godinama ničim ne hranite osim socijalnim mirom.

Kod nas je pivarska industrija proteklih godina bila u krizi, jer su nestale brojne pivare. No, neko voli taj gorak ukus, a akvizije dokazuju da je pivarstvo opet u trendu i da je to dobar biznis - privatizovana je i Niška pivara,  a ovde godine nove vlasnike imaju "Valjevska" i Jagodinska pivara.

Među svim tim zvučnim imenima, i spajanjima, probijaju se oni manji - male pivare, zanatske, u kojima se koristi osnovni sastojak - ljubav. ''Kraft'' pivare pojavile su se i počele da promovišu pivo na drugačiji način. Doprinele su da to bude domaćinski biznis, da se njime bave čitave porodice.

Da li nam je to šansa? I te kako. Da.

Da bismo imali jasnu sliku naše pivarske industrije danas, razgovarali smo sa predstavnicima Udruženja za prehrambenu industriju. Podaci zaista ohrabruju.

- Stalne investicije u proizvodne kapacitete i kvalitet proizvoda, briga o potrošačima, zaštiti životne sredine i tržištu uopšte, učinila je da su domaća piva konkutentna, kako na regionalnom tako i na globalnom tržištu. Izvozni rezultati industrije piva potvrda su ispravnosti ovakvog pristupa - rekli su nam u Udruženju.

Godišnji instalisani kapacitet pivara je oko 12.000.000 hektolitara i prema godišnjoj proizvodnji (već niz godina oko 5 mil. hl) , može se primetiti da se koristi oko 50 odsto postojećih kapaciteta i da ostalih 50% može da se uposli.

SMANJITI NAMETE NA PIVO

pivo Foto: Pixabay

Tradicionalno Srbija ima pozitivan spoljnotrgovinski saldo u pivarstvu. Podaci pokazuju da dugi niz godina izvezemo i preko 1 mil hektolitara piva, a prosečno uvezemo oko četvrtinu te količine ili oko 250.000 hektolitara.

Izvozimo u zemlje bivše SFRJ republike, a uvozimo iz Evropske unije. U toj računici, najzastupljenije pivare u izvozu u 2018. godini su Carlsberg Srbija, Apatinska pivara i Hajneken Srbija.

U 2018. godini izvezli smo piva u količini od 1.332.234 hektolitara što je 43,3 mil evra i povećanje vrednosno od 15,7%, takođe uvoz u istom periodu iznosio je 343.968 hl, što je 14,2 mil evra ili vrednosno povećanje od 26,8%.

- Prema navedenim podacima možemo reći da je došlo do povećanja potrošnje piva prošle godine, u odnosu na isti period 2017. godine. Proizvođači piva u našoj državi već godinama usled pada proizvodnje u odnosu na raniji period, mogućnosti veće proizvodnje usled instalisanih kapaciteta, pada kupovne moći stanovništva, insistiraju na smanjenje fiskalnih nameta na pivo - kažu za Telegraf Biznis u  Udruženju za prehrambenu industriju.

Ono na čemu insistira Grupacija proizvođača piva zapravo je promena metoda obračuna akciza na pivo. Od ukupne cene piva na tržištu više od 35 % pripada akcizi odnosno ide u budžet Republike Srbije, što je najviše u regionu.

ZANATSKE (Craft) PIVARE

pivo Foto: Pixabay

Posebno svetlo na našu pivarsku industriju baca zanatsko pivo. "Domaće" pivo polako nalazi svoje mesto na rafovima svetskih marketa, među najpoznatijim globalnim brendovima,  a se više osvaja i domaće potrošače.

U Srbiji trenutno ima oko 39 zanatskih pivara, koje svojom ukupnom proizvodnjom zauzimaju manje od 1 odsto tržišta piva Srbije. Interesantno je to, što ih samo u Beogradu ima više od 10, a razlog tome leži u relativno velikoj potražnji beogradskog tržišta.

Zanatski proizvođači piva iz Srbije ne proizvode velike količine piva, ali asortimanom piva proširuju ponudu na tržištu.

Od ukupnog broja zanatskih pivara u Srbiji,  trećina proizvođača je u Vojvodini. Najstarija i prva kraft pivara je "Кrugher& Brent” iz Ritiševa kod Vršca. To je bila prva mala porodična pivara u tadašnjoj SFRJ i postoji od 1991. godine.

Plasman kraft pivara je ograničen na ugostiteljske objekte, pabove, specijalizovane prodavnice piva i mali broj proizvođača je prisutan u marketima. Zbog ograničenog tržišta kraft pivare su okrenute u najvećem broju ka izvozu. Domaća kraft piva su zastupljena u regionu, tržištu EU, Rusiji, Brazilu. Takođe je primetan i jedan broj kraft pivara koje su okrenute isključivo lokalnoj teritoriji.

- Potencijal zanatskog piva u Srbiji je veliki, i u porastu je kako u okruženju tako i u drugim državama sveta - kažu u Udruženju.

Na primer u Slovenijii broj pivara je porastao na 80. U SAD proizvodnja zanatskog piva učestvuje sa preko 12% na američkom tržištu.

Jedino što eto, kao što je to slučaj i u svetu, u jednom trenutku veliki industrijski proizvođač dođe i preuzme neke od malih zanatskih pivara u Srbiji. Na vama je da li ćete i prodati.

VIDEO: Festival piva u Severnoj Koreji je najjeftiniji na svetu

(Vesna Bjelić/v.bjelic@telegraf.rs)

Video: Anketa Black Friday

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Zoran

    16. jul 2019 | 20:26

    U Jagodini je nadaleko poznata Jagodinska pivara prodata za jedan trosoban stan u Beogradu. Samo napredno.

  • Bipar

    16. jul 2019 | 20:12

    BIP se konstantno više godina uniśtava.Pre svega plac u centru grada ,ne da mira građeviskoj mafiji.Velike kompanije su dobile pravo da kao nigde u svetu "brendiraju"kafane i uzimaju ekskluzivu u lokalima ,prodajom samo njihovog piva.U prodavnicama snagom novca uzimaju centralne rafove što je opet monopol.Da se domaće pivare bore na tržištu sa multinacionalnim kompanijama je isto kao da se dete bori protiv Tajsona.U Nemačkoj je to strogo definisano zakonima uključujući i manjim akcizama za pivare do 200000 hl.Ekskluzivitet je normalno nezamislova vrsta protekcije.

  • Raša

    16. jul 2019 | 22:08

    Srpski brendovi su ubijeni zakonom protiv lokalnog piva, a u korist inostrane proozvodnje u domaćim industrijama piva. Ko se seća piva u Kazini i Skadarliji, taj zna da je zanatsko pivo postojalo u Srbiji.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>