• 2
 ≫ 

Posle velikih očekivanja, snova i obećanih kineskih para, izgrađeni put vodi u - nigde

 ≫ 

Ogromna očekivanja ostala su negde na započetoj pruzi, a Kina je u međuvremenu odlučila da zamrzne novac

  • 2
voz

Foto: Pixabay

Svetlucavi betonski pragovi prelaze preko novog železničkog mosta u Keniji, najnovijeg dela kineske linije od obale sve do Ugande.

Samo, njemu se ne vidi kraj. Umesto toga, pruga se naglo završava uspavanim selom oko 75 milja zapadno od glavnog grada Kenije, Najrobija, a pragovi stoje položeni ali neiskorišćeni.

Izgradnja onoga što je trebalo da bude glavni infrastrukturni projekat za istočnu Afriku zaustavljena je ranije ove godine, nakon što je Kina uskratila sredstva u iznosu od 4,9 milijardi dolara potrebnih za dovršenje linije. Iznenadna finansijska suzdržanost u Pekingu uhvatila je nespremne vlade Kenije i Ugande..

Razlog može da bude skup projekat. Siromašne zemlje kuda prolazi kinski Put svile ali i drugi mega projekti, ne mogu da se izbore sa dugom, a sam kineski predsednik signalizirao je da će Peking početi da kontroliše projekte i da poveća nadzor.

Ta dodatna kontrola počinje da se oseća širom sveta. Planirani sistem lakih železnica u Kazahstanu, odložen je nakon kolapsa lokalne banke koja se bavila kineskim sredstvima. U Zimbabveu, ogromni solarni projekat ostao je bez finansijskih sredstava nakon što je kineska banka odustala od obezbeđivanja finansiranja zbog dugova Zimbabveske vlade. Ovaj projekat u Keniji može da bude sledeći.

Kenija

Foto: Pixabay

Kina je sada najveći finansijer u infrastrukturu u Africi. S infrastrukturnim potrebama koje Afrička razvojna banka procenjuje na 130 do 170 milijardi dolara godišnje, vlade su previše spremne da preuzmu kineske kredite kako bi smanjile nedostatak sredstava.

Loša strana je da je Kenija jedna od tri afričke zemlje koje su u identifikovane kao visokorizične. Ostale dve su bili Egipat i Etiopija.

Kina ima svoja pitanja kojima se bavi, ali sada " hvata "mnoge od svojih partnera u projekte i vuče ih u dugove - kaže Jackues Nel, ekonomista koji se bavi afričkom ekonomijom.

Prvi deo pruge Kenija- Uganda, koja se proteže na 470 kilometara između luke Mombasa i Najrobija, operativna je, ali još uvek ne zarađuje novac. Peking je odustao od finansiranja proširenja Ugandi zbog zabrinutosti da bi to mogao biti korak daleko iznad održivosti.

Kenija i Uganda sa kopnom su koordinisale svoje planove za novu železnicu kako bi se smanjili troškovi prevoza i vreme koje je potrebno da se roba prebaci sa obale i dalje u istočnu i centralnu Afriku. Ipak, sa informacijom da Kina možda neće osloboditi više sredstava, predsednik Kenije dao jenalog da se poveže linija uskog koloseka koja je stara više od 90 godina. Uganda, koja je takođe zadužila kineska sredstva, odlučila je da obnovi liniju na svojoj strani granice.

Kakuma camp  Kenya

Foto: Profimedia

Međutim, to još uvek znači veći dug u trenutku kada Međunarodni monetarni fond poziva na ograničenje potrošnje. Kina je već najveći strani kreditor u Keniji.

Znajući da alternativa može dodatno da poveća kenijski deficit, predsednik moli privatne investitore da pomognu kako bi izgradio vezu između novih i starih pruga. Uganda će u međuvremenu uključiti 205 miliona dolara potrebnih za obnovu starih pruga, ali nisu naveli kako planiraju da prikupe ta sredstva.

Još 2013. godine, kada je predsednik zatražio od Pekinga da finansira železnicu, uslov je bio da Kina isporuči konstruktore. Kineska izvozna banka finansirala je liniju od 3,6 milijardi dolara za izgradnju a China Communications Construction Co. je izabran kao operater. Prihodi od železnice trebalo je da otplate zajam, ali kritičari kažu da je cena bila previsoka i da neće dugo još ništa zaraditi.

Navodno, Kina bi i sada bila spremna da podrži projekat železničkog saobraćaja u Keniji, ali zahteva razuman i održiv plan finansiranja, kaže izvor uključen u projekat. Budući da Kina sada zahteva kvalitetne projekte i detaljniju studiju izvodljivosti, proces odobravanja kredita je usporen, ali to ne znači da je projekt prekinut, rekao je izvor i dodao da kineska vlada i banke oš uvek razmatraju opcije finansiranja.

Međutim, kineski ambasador u Keniji, Vu Peng, na pitanje da li će Kina obezbediti finansiranje za deo železnice rekao je:

- Ja stvarno ne znam odakle su ta očekivanja -

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • 🔴🔵⚪

    20. jul 2019 | 17:27

    Kome su još Kinezi sreću doneli...

  • Ccc

    20. jul 2019 | 19:35

    Samo još naša vlada veruje u kineski čarobni pasulj. Nama je mesto u Evropi sa Azijatima i pirinčanim poljima nećemo daleko dogurati,baš kao kilometri ove pruge.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>