• 2

Danas se otvara poslednja deonica Koridora 10: Ovo su svi detalji istočnog kraka

Ukupna dužina celog Koridora 10 u Srbiji iznosi oko 813 kilometara, a njegov istočni krak od Niša do Dimitrovgrada, ukupne je dužine 86,9 kilometara

  • 2

Ceo istočni krak Koridora 10 ka Bugarskoj svečano će danas biti otvoren za saobraćaj, čime se i zvanično obeležava završetak kompletne izgradnje Koridora 10 u Srbiji, čija je trasa sada u potpunosti povezana sa šest traka autoputa, od hrvatske i mađarske granice do Makedonije i Bugarske.

Svečanosti će prisustvovati predsednik Srbije Aleksandar Vučić, predsednica vlade Ana Brnabić i premijer Bugarske Bojko Borisov, predstavnici vlada dve zemlje, inostranih kreditora i kompanija koje su radile na ovoj deonici, kao i građani.

Ukupna dužina celog Koridora 10 u Srbiji iznosi oko 813 kilometara, a njegov istočni krak od Niša do Dimitrovgrada, ukupne je dužine 86,9 kilometara.

Deonice na istočnom kraku Koridora 10 koje se danas puštaju u saobraćaj su od Proseka do Crvene Reke, ukupne dužine 22,5 km: Prosek-Bancarevo 9,4 km, tunel Bancarevo oko 700 m, Bancarevo-Crvena Reka 12,4 km.

Na celom istočnom kraku od Niša do Dimitrovgrada urađeno je 87 mostova, pet tunela: Bancarevo, Sopot, Sarlah, Pržojna padina, Progon - ukupne dužine 2,6 km), pet saobraćajnih petlji, 12,5 miliona kubnih metara iskopa, nasipa od 9,5 miliona metara kubnih materijala i oko 780.000 tona asfalta.

Samo na deonici Prosek - Bancarevo ima 10 i 16 kosina.

Tunel Bancarevo, koji se takođe pušta u saobraćaj, opremljen je najsavremenijim sistemima koji omogućavaju bezbedan saobraćaj, a svim tim sistemima upravljaju obučeni timovi iz jedinstvenog Tehničko-operativnog centra, koji se nalazi kod tunela Bancarevo i iz kojeg se prati saobraćaj na još dva tunela na istočnom kraku - Sopot i Sarlah.

Ta deonica puta je posebno rađena, pa će se čak i kišnica prerađivati pre ispuštanja u korito Nišave.

Na najtežoj deonici za gradnju na istočnom kraku Bancarevo-Crvena napravljena je i najkompleksnija konstrukcija - galerija na "Kosini šest".

Koridor deset 10

Koridor 10 - Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Na celom istočnom kraku od Niša do Dimitrovgrada urađeno je 87 mostova, pet tunela: Bancarevo, Sopot, Sarlah, Pržojna padina, Progon - ukupne dužine 2,6 km), pet saobraćajnih petlji, 12,5 miliona kubnih metara iskopa, nasipa od 9,5 miliona metara kubnih materijala i oko 780.000 tona asfalta.

Samo na deonici Prosek - Bancarevo ima 10 i 16 kosina.

Tunel Bancarevo, koji se takođe pušta u saobraćaj, opremljen je najsavremenijim sistemima koji omogućavaju bezbedan saobraćaj, a svim tim sistemima upravljaju obučeni timovi iz jedinstvenog Tehničko-operativnog centra, koji se nalazi kod tunela Bancarevo i iz kojeg se prati saobraćaj na još dva tunela na istočnom kraku - Sopot i Sarlah.

Ta deonica puta je posebno rađena, pa će se čak i kišnica prerađivati pre ispuštanja u korito Nišave.

Na najtežoj deonici za gradnju na istočnom kraku Bancarevo-Crvena napravljena je i najkompleksnija konstrukcija - galerija na "Kosini šest".

Na izgradnju galerije utrošeno je 7.933 kubika betona i 3.219 tona armature, iIzvedeno je 132 šipova, a krovna konstrukcija je napravljena od monolitne ploče od betona debljine 1,3 metara.

Iznad galerije postavljeno još 80.000 kubika nasipa kao kontrateg da bi cela konstrukcija još čvršće osigurala autoput.

Galerija je povezana sa desnom cevi tunela Bancarevo koji je u ukupnoj dužini od 733 metara posebna atrakcija na istočnom kraku.

Najduži most je "most 13" na deonici Crvena Reka - Čiflik, koji prelazi preko Nišave i pruge Niš-Dimitrovgrad, a njegova dužina je 475 metara.

Na istočnom kraku je do sada bilo otvoreno za saobraćaj 65 km punog profila autoputa, od Crvene Reke do granice sa Bugarskom i 17,5 km paralelnog nekomercijalnog puta Bela Palanka-Pirot.

Ukupna vrednost izgradnje istočnog kraka Koridora 10 procenjuje se na oko 476 miliona evra, uključujući i dodatno izvedene radove kao posledica izmene projekata.

Istočni krak Koridora 10 povezuje Srbiju sa Bugarskom, ali je važna i kao tranzitni koridor preko kojeg se odvija saobraćaj između centralne Evrope i Turske ka Bliskom Istoku.

Ovaj autoput povezaće dva okruga, Nišavski i Pirotski, sa oko 450.000 ljudi, velike privredne centre u ovom delu Srbije, Niš i Pirot, obezbediti lakšu vezu istočne Srbije sa najbližim aerodromom "Konstantin Veliki" u Nišu, kao i bolju vezu sa turističkim destinacijama u ovom delu Srbije, kao što je Stara planina.

Koridor deset

Koridor 10 - Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Autoput je, pored povezivanja Srbije sa zemljama EU, važan i zbog veće bezbednosti u odnosu na magistralne puteve, kao i zbog očuvanja nacionalnog parka Sićevačka klisura.

Koridor 10 je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku, čija je izgradnja počela još davne 1970. godine u bivšoj SFRJ.

Srbija je prvi put posle raspada SFRJ projektnom dokumentacijom predvidela mogućnost da se deo puta iskoristi kao prinudna pista za sletanje aviona.

Na istočnok kraku Koridora 10 između pirotskih sela Vojnegovac i Sukovo u dužini od 2,3 km ostavljena je mogućnost da se bočna zaštitna ograda i signalizacija uklone kako bi put bio prilagođen sletanju aviona u posebnim situacijama.

Otvaranjem celog istočnog kraka Koridora 10 za saobraćaj neće više biti potrebe za naplatnom rampom kod hotela Nais niti u Doljevcu, već će ih zameniti bočne rampe: kod Malčanske petlje, na ulazu u Niš kod kasarne "Mija Stanimirović", kod Novog sela i kod Matejevca, kod Bele Palanke i Pirota.

Novoizgrađena deonica Prosek-Crvena reka imaće i dva parkirališta: Toplik i Crvenu reku.

Izgradnja istočnog kraka Koridora 10 počela je 2010. godine.

Podsećanja radi, predsednik Srbije Vučić je 18. maja u Vladičinom Hanu, kod mosta Vrla, koji je bio osvetljen u bojama srpske zastave, uz vatromet, svečano otvorio poslednju deonicu autoputa na južnom kraku Koridora 10 kroz našu zemlju, u dužini od 26,3 kilometra u Grdeličkoj klisuri.

Na ukupno 26,3 km u Grdeličkoj klisuri, na veoma teškom terenu, savladano je uspešno devet velikih kosina, izgrađena je petlja Predejane, dva tunela Predejane i Manajle ukupne dužžne 2,8 km i 36 mostova, ali i regulisano šest kilometara korita Južne Morave.

(Telegraf Biznis)

Komentari

Preporuka sa Weba

Google preporuke