Sve o električnim automobilima: Koliko troše, kuda da ih vozite i kog tačno poreza se Srbija odrekla
Vlada Srbije donela je odluku da vozače električnih i hibridnih automobila oslobodi plaćanja poreza. O tome da li je to dovoljna olakšica da se broj takvih vozila uveća na našim ulicama, o potrošnji i efikasnosti elektromobila, i koji su nam preduslovi potrebni da se omasovi njihova kupovina razgovaramo sa Aleksandrom Anićem, koji radi godinama sa električnim i hibridnim vozilima, a trenutno je prodajni savetnik u okviru Delta motorsa.
Anić misli da je dobar znak što je pokrenuta inicijativa u vidu subvencija i da su hibridna i električna vozila kao i sama zaštita i očuvanje prirode prepoznati kao neminovnost koju smo do skoro nazivali “budućnost”, a sada već postaje svakodnevica.
Ipak, odluka o subvencijama koju je donela Vlada Srbije ima nelogičnost koja će se, nada se ispraviti.
- Prvo treba razjasniti da ovom odlukom kupci nisu oslobođeni plaćanja poreza na vozilo (što bi bio sjajan benefit) već poreza koji se već godinama plaća prilikom registracije na vozila sa radnom zapreminom većom od 2000ccm. Subvencija u proporcionalnom odnosu sa zapreminom SUS motora u hibridima pa tako recimo ukoliko ste se odlučili da kupite električno vozilo, iznos subvencije će biti najmanji (okvirno 1.300 dinara) obzirom da električna vozila ne poseduju SUS motor. Logika bi ipak nalagala da treba dati “vetar u jedra” prodaji vozila sa manjom emisijom štetnih gasova a kod električnih vozila je ova emisija nulta -
Kada govorimo o hibridima, logika bi trebalo da bude ista: Više pomoći prodaju vozila koja imaju manju emisiju štetnih gasova. Ovde to ipak nje slučaj jer za viši iznos subvencije kupac treba da odluči za jači SUS motor.
Svakako još jednom moram da pomenem da je i ovaj prvi inicijalni korak, znak da se razmišlja o očuvanju životne sredine - objašnjava on.
Na pitanje koji su to preduslovi da bi se to promenilo, odnosno da bi naši građani više kupovali e-automobile, kaže:
- Pomenuo bih Sloveniju gde je recimo subvencija države za kupovinu konkretno BMW i3 čak 7.000 evra. Ako se stavimo u poziciju kupca, biće nam mnogo lakše da “osetimo” šta je to što bi nas pokrenulo da kupimo električno vozilo. Kupac ovim korakom, ulazi u nešto sasvim novo, barem u Srbiji. Da bi bio spreman na takav korak, ova kupovina mora biti smislena i opravdana -
Dakle, kako dodaje, kupac pored benefita koje pruža električno ili hibridno vozilo u samom korišćenju i eksploataciji treba da vidi i dobru računicu prilikom kupovine kada takvo vozilo poredi sa konvencionalnim.
- Električna i hibridna vozila su većinom skuplja od konvencionalnih ukoliko država ne pomogne subvencijama. Naravno, jedan od jakih preduslova je dobro razvijena mreža punjača. Za sada su veći gradovi u Srbiji opremljeni punjačima. Na ovom polju se stvari rapidno razvijaju pa tako imamo najavu da će širom auto-puteva u skorijem period biti postavljeno 15 tzv. DC punjača koji na primer i3 mogu napuniti od 0 do 80% za okvirno 40 minita - kaže Anić.
Prema njegovim rečima, iako su električni automobili prvenstveno osmišljeni za gradsku vožnju, ovim bi problem vožnje po celoj zemlji bio umnogome otklonjen. Kod hibrida ove bojazni nema obzirom da vam je SUS motor uvek na raspolaganju.
Svetska statistika pokazuje da 95% korisnika ipak puni svoja vozila na kućnom punjaču u 90% slučajeva. Takođe, brži punjač (tzv AC punjač) koji će BMW i3 napuniti za okvirno 4 sata možete instalirati u svom domu ako za to postoje uslovi (trofazna struja I 16 ampera po fazi).
- U pojedinim zemljama je tehnologija čak došla dotle da se razvija sistem koji bi bežično punio vozilo dok se krećete putem i nadam se da će ovo biti skorija budućnost. Zanimljivo je da je u toku izgradnja mreže punjača u Evropi koji imaju maksimalni kapacitet 350KW. Poređenja radi, pomenuti DC punjači koji se grade u Srbiji su kapaciteta 50KW što je inače i maksimum koji recimo BMW i3 može prihvatiti -
- Činjenica je da je cena e-automobila visoka. Da li i kada možemo očekivati njihovu nižu cenu. Da li najavljene olakšice zaista mogu da utiču na to?
- Za sada je loptica u dvorištu svake države pojedinačno i tu mislim na subvencije. Tehnologija izrade baterije za električno vozilo prilično skupa i ovde se očekuje smanjenje troškova proizvodnje onog trenutka kada se prodaja omasovi. Hibridi će vrlo verovatno uvek biti nešto skuplji obzirom da poseduju dva pogonska sistema - kaže Anić.
- Električni automobili funkcionišu tako što se pune strujom, a znamo odakle ona dolazi. U tom smislu, da li ti automobili zaista mogu da smanje nivo zagađenosti vazduha?
- Sasvim tačno. Skoro 70% svetske struje se proizvede iz “prljavih” izvora energije. Auto-industrija je napravila prvi korak ka čistijoj budućnosti i očuvanju našeg jedinog doma. Potencijal koji leži u energiji vetra, vode, sunca i slično je ogroman pa je i prostor za poboljšanje procenta čiste struje ogroman.
Jasan primer za ovo je da solarni punjač može istom brzinom napuniti BMW i3 kao i AC punjač po sunčanom danu. Ako pri tom ovakav punjač ima svoj akumulator za skladištenje energije sunčan dan nije uslov. Dakle, kada pomislite da možete preći skoro 300 kilometara za tri do četiri sata sunčevih zraka, saglasićete se da zvuči fascinantno ali je pri tom sasvim istinito i ostvarivo - ističe on.
Govoreći o konkretnoj potrošnji elektromobila, uzimajući u obzir cenu električne energije, Anić je to objasnio ovako:
- Ukoliko uzmemo za primer domaćinstvo koje je u plavoj zoni sa potrošnjom električne energije i primer da vozilo konektujete na punjenje predveče oko 21h i isključite ga oko 7 ujutru. Vozilo će biti puno a vaš račun za struju će biti povećan za oko 200-250. Vozilo možete napuniti na javnim punjačima gde je trenutno na svim punjačima punjenje besplatno.
Ove zalihe kilometara ćete kroz vožnju potrošiti za 170 do 270km u zavisnosti od načina i stila vaše vožnje, angažovanja potrošača energije (klima ili grejanje kabine), spoljne temperature uostalom kao i kod konvencionalnih automobile gde potrošnja goriva a samim tim i domet varira od svih navedenih uslova -
- Kod nas se često kaže da država ne razlikuje "benzince" i "dizelaše", od onih vozila na metan plin jer plaćaju istu registraciju, parking... Gde vi u tom smislu vidite budućnost koju bi mogli da obezbede e-automobili
- Svakako je odobrena subvencija prvi korak koji osvežava. Uz ovo, najavljeno širenje mreže punjača daje dodatni zamajac razmišljanjima kupaca. Ukoliko se subvencija uredi dodatnom odlukom koja bi proporcionalno podržavala eko automobile prema tome koliko emituju štetnih gasova, nadam se da ćemo u tom slučaju imati dobitnu kombinaciju i da će prodaja eko vozila dobiti potreban zamajac - rekao nam je Anić.
Pet osnovnih prednosti e- automobila u odnosu na dizelaše i benzince
- Ubrzanje
- Nesvakidašnji mir i tišina tokom vožnje
- Manji troškovi održavanja kao i troškovi svakog pređenog km
- Očuvanje životne sredine
- Garancija na bateriju 8 godina
Video: Tesla će od sada da juri kriminalce
(Vesna Bjelić)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Srx Bg
Kineski el.auti koji su od skoro u prodaji u Srbiji punis na obicnu uticnicu sa jednim punjenjem predjes oko 110km a kosta te 15 din.dovoljno..
Podelite komentar
Hd
Punis 6h vozis 20 min. 😂😂😂🤦♂️
Podelite komentar
Ris
Voziti električni auto kod nas sada bi bilo kao i voziti auta na tečna goriva a pumpe nigde.
Podelite komentar