• 4
 ≫ 

Penzionerski popusti i trgovinski lanci, ušteda ili obmana?

 ≫ 

U trgovinskim lancima u Srbijie već duže su uobičajne akcije popusta za penzionere koje se poklapaju sa datumom isplate penzija, a u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije kažu da su sve učestalije i pritužbe penzionera da zapravo ne ostvaruju popust koji je istaknut u prodavnicima.

  • 4

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kaže da mnogi penzioneri, koji redovno kupuju u pojedinim trgovinskim lancima, ne prekontrolišu račun, jer veruju da su ostvarili popust i da im je umanjen račun za procenat koji je istaknut u prodavnicama.

- Međutim, kada kući donesu namirnice vide da nisu ostvarili popust ili je on minoran. Kad nekom verujete ne proveravate račun. To su zapravo obmane za koje je nadležna tržišna inspekcija - rekao je Papović.

Na reklamama za popust u velikim trgovinski lancima velikim slovima i brojevima su ispisano obaveštenje o popustu i procenat sniženja u određenim danima u mesecu, ali na dnu reklame sitnim slovima je napisano da se popust ne odobrava na proizvode koji su izuzeti iz popusta, kao i da se popust ne odnosi na voće i povrće, meso, cigarete i štampu, kao i na artikle na akcijama

Takođe, navedeno je da penzioneri informacije o proizvodima koji su izuzeti sa akcije mogu dobiti putem bepslatnog poziva kal centra i na info pultu u prodajnom objektu, što većina starijih sugrađana ne registruje.

Papović kaže da se penzioneri učestalo javljaju Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije sa načelnim primedbama i prigovorima, jer im je neprijatno da prijave takve slučajeve i da se predstave.

Ponekad se, ispričao je, dešava da se trgovci pravdaju da artikli koje je potrošač kupio nisu na popustu, i naglasio da je novim Zakonom o trgovini predviđeno vidno označavanje popusta, akcija i sniženja.

Najveći problem je, smatra, to što se ne izriču kazne i što se još ne primenjuje prekršajni nalog.

- Nema potrebe ići na sud. Nacionalna organizacija potrošača Srbije traži primenu prekršajnog naloga, što predviđa zakon koji mora da se sprovede. Na tu kartu trgovci igraju i zato prekšaj pada u vodu i zato je na licu mesta potrebno naplaćivati kazne - rekao je Papović.

Papović je rekao da je tržišna inspekcija ranije naplaćivala mandatne kazne koje su, dodaje, ukinute pre četiri ili pet godina pravdanjem da po direktivama EU tržišna inspekcija ne treba da kažnjava, nego da radi preventivno.

- Prevencija je i dovela do bahatosti trgovaca - smatra Papović.

Supermarket, rafovi

Foto: Shutterstock

U jednom od većih trgovinskih lanaca kažu za Tanjug da se popust redovno i automatski odobrava na ukupan iznos računa, ali na proizvode na koje se popust odnosi. Navode da je spisak artikala koji ne podležu ovom popustu uvek dostupan kupcima u radnji na oglasnim tablama ili info pultu.

U svim prodavnicima tog trgovinskog lanca, kako dodaju, penzioneri mogu da ostvare popust dva puta mesečno na dan isplate penzija i da su informacije o popustima istaknute na ulaznim vratima prodavnica najviše dva dana pre početka akcije.

Kažu da se reklamacije rešavaju odmah po upitu, a da je jedini uslov za ostvarivanje popusta da penzioneri na kasi pokažu ček od penzije ili izveštaj iz banke, uz ličnu kartu na uvid.

U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija kažu da u Sektoru tržišne inspekcije nema prijava koje bi ukazale na problem da penzioner nije mogao da ostvari popust u trgovinskim lancima, kao i da je od 1. avgusta ove godine, kada je stupio na snagu novi Zakon o trgovini, obavljeno 56 savetodavnih inspekcijskih poseta u vezi sa organizovanjem prodajnih podsticaja.

Naglašavaju da je zabranjeno oglašavanje popusta za penzionere kojim se oglašava prividno sniženje cene robe i obim sniženja i poručuju da ono što je objavljeno u oglasnoj poruci, mora realno da postoji u ponudi.

Ako se u kontroli kostatuje da trgovac organizuje prodaju sa sniženom cenom penzionerima, a ne pridržava se objavljenih uslova u pogledu procenta sniženja, dana sniženja i asortimana robe na koje se sniženje odnosi krši zakon, objašnjavaju u Ministarstvu.

U tom slucaju Sektor tržišne inspekcije podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom sudu, a kazne koje se izriču za taj prekršaj su od 500.000 do dva miliona dinara za pravno lice.

(Telegraf Biznis/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>