Gusarima se više ne isplati da kradu naftu, našli su novi izvor prihoda i prave veći haos nego pre
Gusarstvo u nekim od najbitnijih naftnih odredišta na svetu je u porastu - ali sada, menjaju takstiku - gusari se okreću drugoj metodi stvaranja prihoda, pogodnoj za vreme niže cene nafte: otmice ljudi.
Ponekad cene nafte na crnom tržištu nisu dovoljno unosne. U danima kada je nafta bila 100 dolara, krađa je bila unosan biznis. Danas gusari dopunjuju svoje ukradene prihode od nafte otkupljenim mornarima, stvarajući potpuno novi niz problema s kojima naftna industrija mora da se suoči.
Pirati prilično uspešno opstaju u određenim regionima sveta. Ali ipak, njihova nova taktika je zapravo briga za ceo svet.
Istočna Afrika - Tačka za pirate, kod obale Somalije poslednjih godina je propala jer je međunarodna zajednica, uključujući Iran, pojačala kontrolu i tehnike sa suočavanje sa ovim problemom koji je poremetio protok robe, uključujući naftu. I Somalija je pojačala svoju sposobnost hvatanja gusara. Područje Istočne Afrike uključuje je i deo između Jemena i Džibutija, kao i Adenski zaliv. Incidenti u koje su uključeni gusari ovde su dostigli maksimum od 54 u 2017. godini, navodi se u godišnjem izveštaju organizacije One Earth Future.
No, dok se piraterija u Somaliji smanjila tokom poslednjih godina, problem zarobljenih ljudi nije nestao. Jedan iranski pomorac, na primer, koga su zarobili somalijski gusari, konačno je pušten nakon četiri godine zbog lošeg zdravlja. Trojica njegovih kolega, međutim, i danas su zatočena.
Zapadna Afrika - Iako se čini da se stvari u svetu gusara hlade kraj afričke obale, na zapadnoj strani dolazi do uznemirujućeg porasta piraterije. I to ono koje uključuje ljudske žrtve. Područje koje je ovde najviše podložno pirateriji je uz obalu Nigerije i Gvinejskog zaliva uopšte. Toliko se uvećao problem da je Indija zabranila svim pomorcima da rade na brodovima u nigerijskim vodama.
Samo prošlog meseca, gusari u Gvinejskom zalivu oteli su dva indijska tankera za naftu. Ali nisu se zaustavili sa sirovom naftom. Oba puta su indijske članove posade uzeli kao taoce.
Sveukupno, u 2019. godini u zalivu je bilo oteto ukupno 89 posada. Ovo područje je mesto gde se odvija 82% svih otmica na svetskim morima.
Jugoistočna Azija - U porastu je i piraterija kod Singapurskog tesnaca, i na Sulu i Celebesu. U poslednjem mesecu 2019. godine bilo je šest pokušaja piratskih napada tokom niza od samo šest dana. Sve zajedno za 2019. godinu bilo je 30 zabeleženih piratskih incidenata samo u Singapurskom delu. To područje je još jedan kritičan put za naftu koja putuje od Persijskog zaliva do istočnog azijskog tržišta.
U ovoj oblasti nije postojao samo povećan rizik od piraterije, već je povećan rizik od otmice. Poslednja potražnja za otkupom otetog državljanina Indonezije bila je 567.000 dolara. Grupa je poznata po tome što na kraju ubije taoce ako im se na isplati tražena suma.
Troškovi koji idu na gusare ne podrazumevaju više samo ukradenu naftu i izgubljeni prihod. Već i troškove osiguranja, premije itd. Danas, otkup za ljude košta od 18.000 do 570.000 dolara. A ti otkup se uglavnom plaća.
- Pirati sada pretežno uzimaju posadu, jer tu je novac. Ljudi to plaćaju - rekao je Fil Dakon, izvršni direktor Drian Global.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.