Zašto Er Srbija ne leti za Prištinu već je ugovor potpisan sa međunarodnom kompanijom?
Potpisivanjem Pisma o namerama sa kompanijom "Lufthanza", odnosno ogrankom te kompanije "Jurovings (Eurowings)" učinjen prvi simbolički korak ka ponovnom uspostavljanju vazdušnog saobraćaja između Beograda i Prištine.
I dok domaći i svetski zvaničnici pozdravljaju ovaj potez, pojedinci tvrde kako je ovim potezom neformalno priznata nezavisnost tzv. Kosova zbog činjenice da sporazum nije potpisan sa Er Srbijom.
Zašto "Lufthanza", odnosno "Jurovings" i zašto bilo koja međunarodna kompanija, a ne "Er Srbija"?
Predsednik Srbije Aleksandar Vučič objasnio je da je Srbija tražila da na novoj avio-liniji Beograd-Priština ne leti "Er Srbija", već da to bude neka druga aviokompanija i da se let obavlja uz posredovanje KFOR-a.
- Nije zgodno da leti Er Srbija iz mnogo razloga. Er Srbija bi morala sa njihovim vazduhoplovnim vlastima, direkcijama i aerodromom da potpisuje sporazume. Onda je bilo mnogo lakše da to radimo preko Lufthanze i tražili smo da KFOR bude posrednik - rekao je Vučić za RTS.
Sa njegovim rečima saglasni su i stručnjaci, koji ukazuju da Er Srbija ne bi mogla da obavlja ovaj let, jer bi to zahtevalo potpisivanje nekih dokumenata kojim bi onda zvanično priznali tzv. Kosovo kao nezavisno.
Glavni i odgovorni urednik vazduhoplovnog portala "Tango six" i vazduhoplovni analitičar Petar Vojinović objasnio nam je da je ovo i dalje pismo o namerama, pre svega vrlo dobro došao politički korak ka približavanju Beograda i Prištine u najpraktičnijem mogućem smislu.
Proceduralno, kaže, Srbija tek treba da sa Kforom, koji je nadležan za kontrolu vazdušnog prostora iznad Kosova, napravi sporazume koji bi u tehničkom smislu realizovali ovu rutu.
Međutim, postoji jedan interesantan poslovni benefiti ukoliko bi Jurovings i Er Srbija dogovorili saradnju.
- Jurovings bi mogao da podesi svoju liniju Beograd-Priština linijama Er Srbije i tako bi se dobila bolja povezanost, veće frekfencije i veće gradove kao destinacije, budući da imaju samo tri lovkost kompanije koje sada lete do Prištine. Mada Er Srbija sigurno nije bila uključena u ovu priču tek bi trebalo da pregovara sa Jurovingsom. Posle toliko godina pauze, ko god se bude aktivirao, profitiraće - zaključio je Vojinović i naglasio da sama direktna linija nije toliko isplativa, ali da u kontekstu povezivanja, tu možda ima budućnosti.
Privredna komora Srbije: Veliki korak ka većoj razmeni i slobodnom protoku ljudi
Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež ocenio je u Briselu da je ovaj dogovor o uspostavljanju direktnog leta veliki korak, pre svega, ka većoj razmeni, odnosno slobodnom protoku ljudi, a posebno privrednika za koje je važno da međusobno komuniciraju i sklapaju poslove.
- Nadamo se da će ovo otvoriti dijalog i o nekim drugim pitanjima koja su još otvorena, recimo pitanju taksi, a koja danas koče normalizaciju odnosa Beograda i Prištine i presudna su za naš region - rekao je on i podsetio da su poslovne zajednice još pre pet godina, kada su Privredna komora Srbije i Privredna komora Кosova počele dobru saradnju, preporučile obnavljanje ovog leta.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je da bi bilo dobro da postoje letovi između Beograda i Prištine i da se radi na stvaranju administrativnih i tehničkih uslova koji bi to omogućili.
- Kao što imamo autobuske linije između Beograda i Prištine, smatramo da takva linija može samo da donese dobro i spremni smo da radimo na tome da stvaramo administrativne i tehničke uslove za to - rekla je Mihajlović, a saopštilo resorno ministarstvo.
Pozitivne reakcije svetskih zvaničnika
Američki predsednik Donald Tramp koji je uspostavljanje ove avio-linije nazvao pobedom.
Everyone said it couldn’t be done. But for the first time in a generation, there will be direct flights between Serbia and Kosovo. Another win. Thanks to @WHNSC Ambassador Robert O’Brien and Ambassador @RichardGrenell! pic.twitter.com/0qSLryG96B— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) January 21, 2020
- Svi su rekli da se to ne može učiniti. Ali, prvi put u veku biće direktnih letova između Srbije i Kosova. Još jedna pobeda - tvitnuo je Tramp i zahvalio se savetniku za nacionalnu bezbednost SAD Robertu O'Brajenu.
Specijalni izaslanik predsednika SAD za dijalog Beograda i Prištine Ričard Grenel izjavio je tim povodom da nas je predsednik Donald Tramp "još jednom doveo do istorijske pobede".
(J.N.)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Vladan
Ovo je očigledno iznuđen potez i siguran sam da su naši političari morali na ovom da pristanu i da su sve ove priče kako je to korak u pravom smeru samo pranje pred narodom. Koji interes imaju građani Srbije za uspostavljanje ove linije? Ova linija samo omogućava albanskom stanovništvu sa Kosova lakši tranzit za ostale destinacije preko Beograda, siguran sam da srpskih putnika gotovo neće ni biti. Zamislite samo situaciju gde iz Beograda, Srbin sleće na prištinski aerodrom i dočekuje ga tzv. Carina i Policija Kosova? Jel bi ste voleli da to doživite? I onda put do neke enklave ili Severne Mitrovice... Nažalost sila Boga ne moli ali to ne znači da treba da se pravimo da je sve u redu i da je baš super što su na srpsku robu uvedene takse i što nam se prisilno uvodi avio linija sa Prištinom. Iskreno, voleo bih da je moguće uvesti kao revanš na takse, taksu za izlazak i ulazak sa Kosova na centralnu Srbiju od 500 evra po osobi i dvosatnu kontrolu svakog vozlila i da se ostavi našoj policiji diskreciono pravo kome će da naplati. Neka se iz toga nadoknadi gubitak naših firmi koji imaju zbog taksi ili nek Albanci idu preko Crne Gore, Albanije... Izvinjavam se zbog dugog komentara pogodila me nepravda.
Podelite komentar
Ju
Jel nama stvarno treba ova linija? Mi stvarno nismo normalni!!!
Podelite komentar
Toni
Koji protok ljudi ?
Podelite komentar