• 4

Prvi koraci ka subvenciji za automobile: Srbija će odvajati, pitanje koliko

Nelogično je da se za nove uvozne automobile plaćaju ekološke takse, a za polovna vozila ne - ističe Goran Trivan

  • 4

Narednih dana očekuje se usvajanje Pravilnika kojim će biti predviđene subvencije za kupovinu električnih i hibridnih automobila, kao jedna od mera za smanjenje zagađenja u Srbiji, najavio je danas ministar zaštite životne sredine Goran Trivan.

Ovih dana se očekuje i usvajanje Uredbe kojom će biti predviđena podsticajna sredstva za reciklažu polovnih automobila koja se više ne koriste. Sve to će, kaže Trivan, doprineti unapređenju stanja u oblasti životne sredine.

Ministar je to istakao na javnoj debati "Upravljanje otpadnim vozilima u Srbiji" koju su organizovali Centar za cirkularnu ekonomiju PKS i Centar za reciklažu d.o.o., u saradnji sa Ministarstvom zaštite životne sredine.

Trivan je rekao i da u Srbiji reciklaža automobila nije na željenom nivou i ukazao na nelogičnost da se za nove automobile, koji se uvoze, plaćaju ekološke takse i naknade, a za polovna vozila ne.

Pozvao je lokalne samouprave i predzeća da prilikom nabavki vozila vode računa o tome da ona budu "eco friendly". Na skupu je rečeno da u Srbiji postoji više od dva miliona vozila, a većina ima euro 3 ili 4 motor.

Prema podacima Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, prosečna starost vozila u Srbiji je 17 godina, a učesnici javne debate ukazuju na važnost dijaloga o svim ekološkim problemima.

električni automobil

Foto: Shutterstock

Mihailo Vesović, direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju Privredne komore Srbije, rekao je da su se mnogi ekološki problemi nagomilali i da podaci po kojima prosečna starost automobila iznosi 17 godina ne zvuče dobro, što znači da ima i vozila starijih od 30 godina.

Ipak...

Predstavnici Agencije za zaštitu životne sredine kažu da indvidualna ložista u većoj meri utiču na zagađenje, nego saobraćaj.

Nebojša Redžić iz te Agencije rekao je da ako se ne reši problem individualnih ložista, ne možemo se rešiti ni čvrstih čestica koje su najveći zagađvači. Ističe da je analiza pokazala da 302 predzeća imaju dozvolu za upravljanje vozilima kao neopasnim otpadom, a 43 kao opasnim.

Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Miloš Petrović, istakao je da predstavnici te asocijacije već godinama ukazuju da uvoznici novih vozila plaćaju ekološku taksu od 12.000 dinara po toni, a da fizička lica ne plaćaju taksu za polovnjake.

- Važno je što je država porepoznala značaj kupovine električnih i hibridnih vozila - kaže Petrović.

Navodi podatak da je u Srbiji registrovano samo 48 električnih vozila i 342 hibridna, što je, kako kaže, poražavajuće. U Srbiju se svake godine uveze oko 30.000 novih putničkih vozila, 2019. ih je uvezeno 34.000, dok je polovnih pet puta više, a ona su starija od 10, 15 godina.

- Ako vozila stara 20 godina mogu da se legalno uvezu i voze, a onda imamo problem sa zagađenjem, i jasno je šta treba da se uradi - rekao je Petrović, i dodaje da je ozbiljan problem što 1,2 miliona vozila neće moći da prođu tehnički pregled.

Član Upravnog odbora C.I.O.S. Grupe iz Hrvatske, Željko Teufel, ukazao je na primer Hrvatske u kojoj se za svako uvezeno vozilo mora platiti ekološka naknada. Ona iznosi oko 130 evra po toni i stimulativna je, te oni imaju interes da predaju vozila, da ona ne završavaju u prirodi i da se ne spaljuju na neekološki način.

Video: Da li meštani Zelenog brda znaju da je njihov kraj najzdraviji u Beogradu

(Telegraf Biznis/Tanjug)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Djeka

    Pomozite ugradnju plina u automobile i rešen problem zagadjenje. Ukinite akcize na plin za automobile.

  • Sibin

    Alo breee!!!ljudi jos voze yugiće!!!!

  • Juan

    Nelogicno je da se uopste placa ta taksa a da se taj novac ne ulaze u ekologiju

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke