• 0

Onlajn prodaja hrane je za male firme bolje rešenje od marketa. Stručnjaci objašnjavaju zašto

Može li ovaj servis da opstane i posle krize?

  • 0
Food Delivery business, dostava hrane

Onlajn naručivanje: nužda ili budućnost? / Foto: Shutterstock

Onlajn prodaja hrane u Srbiji poslednjih nekoliko nedelja u vreme vanrednog stanja zbog epidemije korona virusa raste, ali je pitanje da li će ipak uticati na promenu navika kupaca i da li će posle krize nastaviti rast.

U panel diskusiji "Onlajn prodaja hrane: nužda ili budućnost?" o porastu ove vrste prodaje hrane, problemima u logistici i potrebi da se odgovori na povećanu potražnju, govorili su danas predstavnici Privredne komore Srbije, velikih i malih proizvođača, kao i jednog od velikih trgovinskih lanaca.

Sekretar Udruženja za trgovinu PKS Žarko Malinović rekao je da se na početku krize zahvaljući dobroj organizaciji s trgovcima uspelo u stabilizovanju lanca snabdevanja i da je taj udar, koji je izazvala velika potražnja, u prvoj nedelji bio ublažen.

On je ukazao da je to što je u prehrambenim prodavnicima više od 80 odsto proizvoda domaćeg porekla razlog stabilnosti snabdevanja u uslovima kada je tražnja bila izuzetno povećana, i kada je 14. i 15. marta prevazišla čak i "pikove" pred novogodišnje praznike, kada je uobačajeno najveća tražnja za prehrambenim proizvodima.

- Kada govorimo o onlajnu, imamo ogroman rast, 100, 200 i 300 odsto, međutim, ako je činjenica da neko ima 150 porudžbina nedeljno i vidite da je taj rast 200 odsto, tu ne možemo govoriti o igri velikih brojeva - rekao je Malinović.

Naveo je da se taj kapacitet nije umnogome povećao, već promenio u smislu razvijanja saradnje s kurirskim službama i onim sistemima koji su već definisali svoju platformu kao sisteme dostave. Njima je sada omogućeno ubrzano dobijanje dozvola zbog ograničenja kretanja i optimizacija njihovih kapaciteta.

Malinović kaže da veliki broj malih i srednjih proizvođača hrane nije radio na razvoju onlajn kanala prodaje, ali i navodi da krizu ne treba posmatrati kao nuždu za razvijanje takve vrste prodaje. Objašnjava da je za proizvođača važno i da omogući prvi kontakt potrošača s njegovim proizvodom na polici u prodavnici, a da paralelno sa tim razvija onlajn prodaju koja je mnogo jeftinija i efikasnija za nekog malog proizvođača.

- Polica je ograničen resurs i kao takvu je treba posmatrati. Mnogo je važnije da napravimo ceo kanal snabdevanja efikasnijim, to je ono što je problem malih prozvođača - rekao je Malinović.

Naveo je primer proizvođača kozjeg sira, kao viskokvalitetne hrane, za koga je ključni kanal bio usmeren pre krize na horeka sektor, odnosno na prodaju restoranima i hotelima, a na tržištu ima manje od 100.000 zainteresovanih potrošača. Za njega je, kaže, mnogo jeftnije da uspostavi direktne kanale prodaje ka potrošačima, a to je upravo onlajn prodaja, te da prodavnice služe isključivo za promociju, a ne za prodaju.

Malinović je rekao da je PKS sa Ministarstvom poljoprovrede aktivno radila na razvijanju platforme za poljoprivredne proizvođače i plasman njihovih proizvoda.

Food Delivery business, dostava hrane

Onlajn prodaja je mnogo jeftinija i efikasnija za malog proizvođača / Foto: Shutterstock

Miloš Pejčinović iz Asocijacija za promociju srpske hrane kaže da će proizvođačima viskokvalitetne hrane biti potrebna najveća pomoć, jer će mnogi od tih prozvođača i poljprovrednih gazdinstava biti ugroženi.

Maja Marković, rukovodilac službe za medije kompanije Mercator S, rekla je da je broj njihovih novoregistrovanih onjaln kupaca do 10 puta veći, da je usko grlo logistika, te da su u pregovorima s raznim kompanijama koje rade dostavu.

Ivan Minić, osnivač Mojapijaca.rs, koji se u ovu onlajn konferenciju uključio iz SAD, kaže da Moja pijaca postoji već četiri godine, a da se u poslednje vreme zbog krize javljaju razni portali koji zapravo imaju problem s dostavom.

- Zato limitiramo broj porudžbina koje možemo da realizujemo - rekao je Minić, i poručio da su izazovi veliki i pojačani zbog celokupnog trenutnog stanja.

Ksenija Perčić, suvlasnica Granum brenda, kaže da prodaja raste i u prodavnicama i onlajn, i navodi da je u martu prodaja njihovih brendova u trgovinama porasla za 20 odsto, a onlajn prodaja za 32 odsto.

Marija Slović, vlasnica Domaccini.rs, kaže da na padinama Ovčara proizvodi sir i kajmak i navodi da se beleži bum u njihovom onlajn šopu koji postoji od 2016. godine. Navela je da je prodaja hrane preko interenta "živa muka", jer su, kako je objasnila, ljudi na hranu posebno osetljivi i teško se odlučuju da probaju nešto preko interneta, osim kada je kanal nabavke sužen.

- Prednost kad ste mali proizvođač jeste to što možete brzo da se reorganizujete. Dodatno smo zaposlili tri nova dostavljača, iskoristili sva vozila da odgovorimo na zahteve, uspeli smo da se u ove dve nedelje prilagodimo - kaže ona.

Video: Naručio je telefonom namirnice, a onda je dron obavio nabavku

(Telegraf Biznis/Tanjug)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke