• 23
 ≫ 

Neisplaćivanje plata, otkazi, bankomati jedu kartice, zaraženi u fabrici: Pljušte prijave u Srbiji

 ≫ 

Raste broj prijava u vezi rada i prava i obaveza na radu, kaže za naš portal Dragan Pušara

  • 23
Biznismen, kancelarija, ofis, zalba, telefon

Foto: Shuttesrtock

Otkako je počeo sa radom Kontakt centar gde građani i privrednici mogu da prijave sve nepravilnosti koje uoče u vreme korona virusa, vezane za rad na crno, sivu ekonomiju i rad privrednih društava ili preduzetnika - telefon se usijao.

Na novootvoreni broj telefona za prijavljivanje nezakonitosti tokom epidemije, građani se najviše žale na povećane cene namirnica, pretnje otkazima, ili platom, isključenje interneta ili struje, na to da su bankomati "pojeli" kartice.

Jedinstveni kontakt centar republičkih inspekcija je za prve tri nedelje rada primio više od 3.000 predstavki građana i privrede na potencijalno nezakonito postupanje privrednih subjekata.

- Prve dve nedelje gotovo 70% predstavki odnosilo se na neuobičajeno visoke cene prehrambenih proizvoda ili distribuciju medicinskih sredstava i lekova kako je previđeno uredbama Vlade. U poslednjoj nedelji tržište se stabilizovalo u ovom smislu, dok raste broj predstavki u vezi rada i prava i obaveza na radu - kaže za Telegraf Biznis Dragan Pušara, šef tima za reformu inspekcija na projektu NALED-a i EBRD-a u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave.

Poseban kvalitet Kontakt centra je pored prosleđivanja predstavki ka nadležnim inspekcijama i prikupljanje pitanja od značaja za privredu i prosledjivanje istih ka Vladinom timu za ekonomska pitanja, gde ova vrsta prestavki ukazuje na potrebu unapređenja zakonskog okvira, navodi on.

- Takođe, na ovom mestu i građani i privreda mogu naći sekcije pitanja i odgovori gde je direktno, posredstvom sajta ili upitom ka operaterima moguće dobiti razjašnjenje ili uputstva za pravilnu primenu propisa. Na ovaj način kontakt centar republičkih inspekcija, ostvaruje ulogu kako komunikacije sa inspekcijama radi otklanjanja neusaglašenosti rada privrede sa zakonom, već i preventivno edukativnu ulogu na kojoj i počiva novi inspekcijski pristup u Srbiji - ističe Pušara.

Prve nedelje rada, građani su prijavljivali prekršaje i iz sela i gradova, a odnosili su se na to da prodavnice i maloprodajni objekti podižu cene životnih namirnica (brašno, hleb, ulje, kvasac, voće, lekovi) i sredstava za higijenu, dezinfekciju, maske, rukavice. Zatim i:

Inspektor, inspekcija, blok, olovka

Foto: Shutterstock

- Prodavnice ne izdaju fiskalne račune.

- Prodavnice i radnje puštaju čekove odmahi nedozvoljavaju kupovinu na rate.

- Obmana potrošača, kupci dobajaju manje količine robe. Na primer, prodaju 1 kg jagoda, a kupcu daju manje.

- U jednom selu uprkos zabrani radi manji tržni centar.

- Rade kladionice i kockarnice.

Inspektori su dobili najviše prijava iz oblasti tržišta rada, zatim poreska, pa sanitarna. U prve dve nedelje rada, 44% predmeta bilo je u nadležnosti Tržišne inspekcije.

Samo u poslednjoj nedelji rada Centra građani su se masovno žalili na to da radnici u firmama i fabrikama rade zaraženi ili su bili zaraženi, a da poslodavci nastavljajuda rade bez obzira na opasnost od širenja virusa.

Prijavljivali su i neisplaćivanje zarada, otkaze radnicima, prekovremeni rad. Dodatno, žalili su se na:

- Isplatu penzija (strankama su bankomati ,"pojeli" kartice).

- Poskupljenje lekova, neizdavanje lekova na recept ili nedostatak lekova na tržištu.

- Otkupljivači mleka su smanjili cene koje isplaćuju proizvođačima mleka.

Podsetimo, prijave se ostavljaju anonimno, a građani koji budu želi da znaju šta se desilo sa prijavom koju su podneli, mogu da ostave svoj kontakt i biće obavešteni u roku od 72 sata o tome kome je njihov predmet prosleđen.

Kontakt: 011/6350-322 ili putem sajta inspektor.gov.rs

Kontakt centar je pokrenula Vlada, u saradnji sa Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave, Jedinicom za podršku Koordinacionoj komisiji za inspekcijski nadzor, Kancelarijom za IT i eUpravu i NALED-om, kao i uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj koja, u okviru dvogodišnjeg projekta, podržava reformu inspekcija u Srbiji. EBRD je omogućila da Kontakt centar krene sa radom za 5 dana.

Uspostavljanje Kontakt centra je jedna od ključnih mera Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije.

Video: Penzioneri u trgovinu nedeljom od 4 do 7 ujutru

(Vesna Bjelić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • @ Kiki

    16. april 2020 | 13:23

    Posle ovog belaja idu izbori. Valjda su glasači izvukli neku pouku. Videćemo!

  • Jo

    16. april 2020 | 13:16

    Opet glasajte za iste .....

  • Tika

    16. april 2020 | 13:58

    Jao sve je poskupelo zamislite, jao nemam hleba da jedem, jaoj nemam da ofarbam jaja, dokle više kukanja i to sve za vreme vanrednog stanja stvarno ste providni, a tek ovi što pišu za glasanje i za izbore tek su oni presmešni, nemam ni ja ali zasučem rukave pa radim pa imam a ne samo kuknjava, nije mi niko kriv ako nemam osim mene samog, za moju lenjost mi je najmanje drugi kriv.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>