Kako je jedna srpska kraft pivara uradila manevar i transformisala poslovanje u doba korone
"Navike ljudi će se promeniti, pa će samim tim biti i onih koji bi pre popili pivo u svojoj kući, na terasi ili negde u prirodi, nego da odu do nekog paba. Ipak, trudićemo se da i dalje promovišemo sve prednosti kraft pivarstva"
Kada god bismo tokom prethodnih nedelja razgovarali sa nekim na temu online trgovine u Srbiji, bili su saglasni u zaključku da je nažalost, ili na sreću trebalo da se desi korona da bismo shvatili da možemo sve da kupujemo preko internet prodavnice.
Njoj su se, osim klasičnih trgovaca, okrenuli i mnogi koji nisu ranije baratali online šopovima, što zbog nedovoljnog poznavanja, ili jednostavno nisu imali potrebe jer su njihove tradicionalne radnje dobro poslovale.
Svesni činjenice da je, zbog epidemije i uvođenja vanrednog stanja, veliki broj srpskih firmi primoran da zatvori prodajne objekte, kompanija Shopen je odlučila da izađe u susret srpskim trgovcima i omogući im kreiranje internet prodavnica i korišćenje eCommerce servisa potpuno besplatno. Njihovu priču možete da nađete u našem posebnom tekstu, a ona nas je dovela i do jedne kraft pivare.
Reč je pivari koja je najveći srpski izvoznik kraft piva, koja se sprema da pošalje 52.000 limenki piva ovih dana, i kojoj je posao procvetao zahvaljujući online shopu. Vladimir Stojković, suvlasnik i direktor Dogma Brewery, govori za Telegraf Biznis kako su napravili manevar koji im nije bio u planu, i uspeli da sačuvaju radna mesta.
- Koliko vam je korona, uslovno rečeno, pomogla vi ste sada preorijentisali prodaju?
- Korona nikome, pa ni nama nije pomogla. Možda nas je samo izazvala da budemo brzi, inovativni i hrabri u svojim odlukama. Kraft pivarstvo je jedna od najpogođenijih grana male privrede u svetu, s obzirom na prirodu prodaje koja je podrazumevala većinski direktnu prodaju ugostiteljima i kroz takozvani Tap Room, ugostiteljski deo u samoj pivari. Oba ta kanala prodaje sada nisu moguća, pa smo bilo primorani na manevar koji nam još nije bio u planu - da pokrenemo Dogma Online Shop. Ono što smo želeli od samog starta i na kraju smo sproveli u delo, jeste da ovaj vid prodaje bude potpuno automatizovan i što je za period pandemije jako bitno - beskontaktan pri isporuci.
- Šta kupci najviše traže, koje vaše pivo?
- Kod nas je generalno neprikosnoveno naše najprodavanije pivo - Hoptopod IPA, koje nudimo i u limenkama, koje su posebno lagane za dostavu. Po mnogima je to najbolje srpsko kraft pivo i trend prodaje u odnosu na naša druga piva ne jenjava ni u ovom kriznom periodu.
- Kada govorimo o rekordima, da li ste zabeležili neki posebno?
- Online shop jeste pomogao da umanjimo gubitke, ali su oni značajni zbog pada prodaje na srpskom tržištu i zatvaranja Tap Room-a. Dostava piva kupljenih putem online prodavnice otvorila nam je mogućnost da budemo prisutni na tržištu na drugačiji način. Dostavu vršimo dva puta nedeljno i rezultate definišemo u periodu između dve dostave. U početku, kada su ljudi jedva čekali da počnemo sa ovim vidom prodaje bilo je i po 110 porudžbina u danu. Ono što je nama važno jeste da smo zahvaljujući ovoj transformaciji biznisa uspeli da očuvamo radna mesta i da zaposlene preusmerimo na druge zadatke.
Ponosni smo i što smo u ovoj situaciju uspeli da održimo proizvodnju na na našoj proizvodnoj liniji što je dovelo do toga da od našeg dugogodišnjeg partnera Ball-a čak naručimo rekordan broj limenki za pivo. Kraft pivarstvo potrošači doživljavaju kao umetnost uživanja za koje je presudan ukus, ali je važan i vizuelni momenat. Naše limenke su naše platno, mala umetnička dela koja možemo da izmaštavamo i realizujemo.
- Da li ćete posle korone nastaviti na ovaj način da prodajete?
- I ranije smo razmatrali mogućnost da započnemo sa kanalom prodaje putem interneta, a pandemija je učinila da se sa tim što pre krene i nema sumnje da ćemo nastaviti da naše pivo prodajemo na ovaj način. Navike ljudi će se promeniti, pa će samim tim biti i onih koji bi pre popili pivo u svojoj kući, na terasi ili negde u prirodi, nego da odu do nekog paba. Ipak, trudićemo se da i dalje promovišemo sve prednosti kraft pivarstva. Prošle godine smo na prvom festivalu kraft piva u limenci “Super can fest” okupili 15ak najboljih kraftera iz Evrope, i uz edukaciju i degustaciju najnovijih proizvoda, govorili smo i o tome zašto je pivo iz limenke naš prvi izbor. Za četiri godine koliko postojimo postali smo vodeći izvoznik kraft piva na Balkanu, ali želimo da budemo lider i u odgovornom poslovanju. Brinemo o prirodi, i zato uživanje u pivu i limenku doživljavamo “rame uz rame”. Limenke čuvaju svojstva našeg proizvoda, lako se hlade i transportuju, a što nam je jako važno, mogu se beskonačno reciklirati.
- Koje su prednosti, a koje mane online prodaje, sada posle ovog iskustva?
- Prednosti su očigledne kada je u pitanju trenutno stanje, ali ima i izazova. Za samog kupca jako je bitno da kraft piva, koja su nefiltrirana i nepasterizovana, što pre dobije. U našem slučaju pivo potrošaču stiže direktno iz hladne komore. Dobija svež proizvod na kućnu adresu. Za nas kao proizvođača i prodavca, direktna i trenutna naplata je izuzetno bitna stavka za "cash flow" koji je u ovom momentu tema čitavoj privredi.
Kao i sve što tek počinje, i mi se suočavamo sa nekim nepoznanicama, pa softverska pitanja u hodu rešavaju i usavršavaju kompanije koje su za to angažovane na našem tržištu.
- Koliko vam znači podrška britanskog partnera
- Dogma Brewery je već dve godine, a kako stoje stvari biće i ove, najveći srpski izvoznik kraft piva. Nama je izvozni kanal prodaje izuzetno bitan, jer se njim bavimo od samog starta poslovanja. Do sada amo otvorili 3 od 4 inostrana tržišta koja su bila planirana za ovu godinu. Videćemo šta donose meseci pred nama, ali zahvaljujući kvalitetu i načinu rada, mi smo u jeku pandemije pripremili najveći izvoz u poslednje dve godine, pa ćemo ove nedelje put Velike Britanije poslati šleper sa 58.000 limenki naših piva.
Upravo je to kanal prodaje koji pored Dogma Online Shop-a, održava naš biznis u vreme pandemije.
Video: Kralj kokaina dobio pivo sa svojim likom i imenom, koštaće 400 dinara
(V.B.)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Daki
Pitam se šta im znači to Kraft pivo kad znam šta znači kraft iz nemačkog prevoda a nema nikakve sličnosti sa tim našim pivom?
Podelite komentar
sonsi
Najjace pivo,zivela dogma
Podelite komentar
Ja
Opaaaa 92000 din, kakav prihod za privatnu firmu
Podelite komentar