• 0

Intervju Mate Štetića, generalnog direktora Strateškog poslovnog područja Kafa Atlantic Grupe

Očekuje nas „nova normalnost“ u poslovanju

  • 0
Mate Stetic, grand kafa Mate Štetić/Foto: Monika Pavlović

Nakon perioda prilagođavanja na okolnosti koje niko nije mogao predvideti, došlo je vreme za povratak u novu normalnost. Kompanije koje su na vreme reagovale, uspele su da se izbore sa novim izazovima. Koliko je taj period uticao na poslovanje u industriji kafe, šta možemo očekivati nakon njega i da li će nam ta nova stvarnost smetati ili ne, saznali smo u razgovoru sa Matom Štetićem, generalnim direktorom Strateškog poslovnog područja Kafa Atlantic Grupe.

  • Pandemija korona virusa ima uticaj na različita tržišta i industrije širom sveta. Kako se tržište kafe nosi sa ovom krizom na globalnom nivou i sa kojim izazovima se susrela Grand kafa?

Pandemija COVID-19 virusa uticala je na globalno tržište u svim sferama, pa i na tržište kafe, s tim da je negde imala veće, a negde manje negetavine posledice. Zatvarenje granica i nekih luka, kao i drugih transportnih puteva, povećane mere bezbednosti na graničnim prelazima, otežan transport i nedostatak radnika na plantažama kafe, usled karantina i bolesti, dovelo je do zastoja u berbi i smanjene proizvodnje. Recimo samo u Kolumbiji u aprilu je ostvaren pad proizvodnje za gotovo trećinu, što je rekord u novijoj istoriji. Takođe, od januara meseca, generalno je zabeležen pad proizvodnje kafe na svetskom nivou od 17% u odnosu na isti period prošle godine, tako da se već sada razmatraju dalja moguća scenarija globalne proizvodnje kafe. Sa druge strane, uskoro pristiže rekordna berba iz Brazila, koja bi trebalo da nadomesti manje berbe u drugim poreklima.

Kao najveći proizvođač u regionu, redovno pratimo kretanja na tržištu sirove kafe, kao i poteze renomiranih svetskih proizvođača, jer je menadžment rizika i dobro planiranje zaliha u našem poslovanju najjača karika u prevazilaženju oscilacija na svetskoj berzi, kako u količinama, tako i u kursnim razlikama, što se u krajnjoj liniji odražava i na cenu sirove kafe. Zahvaljujući odličnom planiranju naše centralne nabavke, mi nismo imali poremećaje u snabdevanju, a sa zalihama sirove kafe mogli smo u potpunosti da podržimo proces proizvodnje u ovim izazovnim vremenima.

Kada je reč o prilagođavanju poslovanja situaciji koja je za sve nas bila velika nepoznanica, kao i mnoge kompanije, Atlantic Grupa je imala izazov da se brzo i efikasno prilagodi i na vreme sagleda rizike. Zato smo odmah oformili Krizni štab i stavili zdravlje i bezbednost naših zaposlenih na prvo mesto. Pravovremenim odlukama uspeli smo da savladamo možda i najveći izazov do sada, da budemo odgovorni i sačuvamo zdravlje i bezbednost svih nas, prilagodimo poslovanje kompanije u kratkom periodu i obezbedimo svoje brendove za naše potrošače. Grand kafa, kao i svi drugi proizvodni pogoni, su od samog početka poslovali punim kapacitetom i zahvaljujući našim zaposlenima koji su izneli najveći teret, nije bilo nestašice kafe na policama. Uspeli smo da obezbedimo redovno snabdevanje, i dovoljnu količinu svih naših brendova i na to sam izuzetno ponosan.

Mate Stetic, grand kafa Mate Štetić/Foto: Monika Pavlović
  • Koji savet biste dali poslovnim liderima kada je u pitanju ovaj težak period?

U doba krize i ekonomske nesigurnosti, solidarnost, poverenje i empatija su ključni. Zbog toga lideri, kao i kompanije, treba da budu odgovorni  i da pruže podršku, svojim zaposlenima, potrošačima, a u krajnjoj liniji i zajednici u kojoj posluju. Dobra informisanost i osnaživanje ljudi da razumeju i prihvate nov način poslovanja u krizi, jača jedinstvo i smanjuje strah od neizvesnosti, što je jako značajno, kako bi zaposleni reagovali odgovorno i kako bi kompanija očuvala održivo poslovanje. Važno je usredsrediti se na period kroz koji svi trenutno prolazimo, kako bismo uspešno nastavili da se prilagođavamo nekoj novoj sadašnjici. Posvećenost svih nas usmerena na stimulisanje rasta i razvoja kompanije, su upravo neki od ključnih elemenata našeg jedinstva i uspeha.

  • Atlantic Grupa je ostvarila kvartalni rast prodaje i dobiti uprkos restrikcijama. Koliki je udeo i kako biste okarakterisali poziciju SPP Kafa?

Kao vodeće poslovno područje Atlantic Grupe, SPP Kafa je prethodne godine ostvarila više od 153 miliona evra prihoda od prodaje, što čini oko dvadeset odsto ukupnog prometa Grupe. U skladu sa ciljevima celokupne strategije biznisa, ostvarili smo planove i postigli rekordne rezultate i rast u najvažnijim segmentima na većini tržišta. Uvoz i plasman više od 23.000 tona kafe godišnje, duži niz godina nas pozicionira u regionu kao dominantnog lidera. Najzastupljenija je kategorija sveže mlevene kafe, potom espresso i instant kafa, ali i Black’ n’ Easy, naša revolucija u tradicionalnoj kafi koja se sprema za minut, i koja iz godine u godinu ostvaruje kontinurirani rast. Vodeći brendovi su Barcaffè, Grand kafa i Bonito.

Rezultati u prvom kvartalu ove godine takođe su odlični, sa više od 12 odsto rasta ukupnog prihoda u odnosu na isti period prošle godine, na nivou Atlantic Grupe i 5,4 odsto rasta kada je u pitanju SPP kafa. Rast je zabeležen najviše u kategoriji sveže mlevene i instant kafe.

  • Kakvi su Vaši planovi za naredni period i šta očekujete od nove normalnosti?

Budući da je Atlantic Grupa u 2020. godinu ušli sa odličnim poslovnim rezultatima, a  u prvom kvartalu ostvarila značajan organski rast, verujemo da će nam stabilna finansijska pozicija i predanost Atlanticovih zaposlenih, koja je u ovoj situaciji posebno došla do izražaja, kao i snaga naših brendova, pomoći da prebrodimo ovu krizu s minimalnim negativnim posledicama.

Naravno, imajući u vidu da se svet još uvek nije izborio sa korona virusom, učimo da živimo i poslujemo u skladu sa novim uslovima. Ukidanjem vanrednog stanja i relaksacijom ograničavajućih mera za stanovništvo i privredu, naši prodajni timovi su se vratili na teren i očekujemo polagano normalizovanje svih segmenata poslovanja, uz postepeni povratak u radne prostorije i zaposlenih koji su radili od kuće.

Trenutne okolnosti posmatramo kao priliku da dodatno ojačamo odnose sa svim partnerima i relevantnim stakeholderima i prilagodimo se novim zahtevima tržišta i potrošača. Nastavićemo da vodimo računa o kontinuitetu ulaganja u bazične brendove, ali i u inovativna rešenja i vrhunski kvalitet proizvoda, jer je to temelj naše liderske pozicije u regionu. Tu poziciju želimo i ubuduće da zadržimo, a kako nam je distribucija važna karika rasta poslovanja, naše delovanje biće usmereno i na njen dalji razvoj, uz maksimalnu digitalizaciju svih procesa, što se pokazalo kao bazična stavka funkcionisanja u vanrednoj situaciji.

(Telegraf.rs/PR)

Video: Mile Jelić Business development manager Comtrade-a

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>