"Kao da sam maznula filter sa računom, pa da znaju koga da traže": Sme li trgovac da nam traži JMBG?
Pišite nam kakva su vaša iskustva u kupovini i da li bez problema dajete trgovcu broj mobilnog, jedinstveni matični broj, adresu stanovanja...
Živimo u svetu u kojem moramo da se "izolujemo" od paranoje ili intime, ako želimo nešto da kupimo, prodamo, završimo. Takav je slučaj i sa trgovinom, ali i sa "popunjavanjem" silnih papira, na svakom koraku. Ipak, procedura je mnogo komplikovanija kada proizvod menjamo, nego kada kupujemo prvi put.
Postavlja se pitanje zašto je to tako? Da li je zaštita potrošača osigurana, kako da verujemo trgovcu, i na šta on, na kraju krajeva, ima pravo, a na šta nema?
Mimo nekih ustanovljenih proceduralnih koraka, uglavnom se sve svodi na ljubaznost obe strane. Verovatno ćete bolje "proći" ako ne "provocirate" prodavca, ili ako je on dobre volje i blage naravi. Ali, sme li to biti tako? Istraživali smo koje informacije, u moru podataka, trgovac sme da traži od vas, a koje ne.
Početkom godine, pokrenuta je inicijativa da se izmeni Pravilnik, tako da se prilikom reklamacije ili povrata dobara od kupca ne može zahtevati JMBG. Ovo je, ujedno, najličniji podatak o nekoj osobi, potpuno osoben. Imena i prezimena se ponavljaju, broj telefona možete promeniti, ali ne i jedinstveni matični broj.
Kako piše Aktiva sistem, potrebno je da Ministarstvo finansija izmeni član 8. st. 1. i 2. Pravilnika o sadržini i načinu evidentiranja prometa izdavanjem fiskalnog računa, načinu otklanjanja greške u evidentiranju prometa preko fiskalne kase i o sadržini i vođenju knjige dnevnih izveštaja ("Sl. glasnik RS", br. 140/2004 i 44/2018 – dr. zakon – dalje: Pravilnik), tako da se reči "njegov JMBG" brišu, stoji u inicijativi Zaštitnika građana podnete Ministarstvu.
Predložene su izmene navedenog podzakonskog akta tako da se prilikom reklamacije ili povrata dobara od kupca ne zahteva JMBG kupca ili da se vrednost iz stava 1. člana 8. navedenog akta poveća na iznos prosečne bruto zarade u Republici Srbiji.
Takođe, predložena je izmena člana 8. navedenog akta tako da se ubuduće propiše da se umesto JMBG kupca, koristi broj ličnog identifikacionog dokumenta. Na razmišljanje o ovoj temi inspirisao nas je Fejsbuk post jedne naše sugrađanke, koje nije imala najprijatnije iskustvo u kupovini.
Kako se dalje navodi, Zaštitnik građana ukazuje na to da Zakonom o fiskalnim kasama, na osnovu kojeg je i donet ovaj podzakonski akt, nije predviđeno davanje ličnih podataka kupca prilikom reklamiranja robe, a posebno ne JMBG koji je veoma osetljiv podatak. Obaveza davanja ovog kompleksnog podatka je uvedena ovim podzakonskim aktom, tako da se ovaj podatak unosi u obrazac NI.
Ovakva odredba nije u skladu ni sa Zakonom o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 – dr. zakon i 44/2018 – dr. zakon), koji omogućava potrošaču da uz dostavu računa na uvid ili drugog dokaza o kupovini (kopija računa, slip i sl.) ostvari svoje pravo na povrat novca bez postavljanja drugih uslova za reklamaciju robe.
Pišite nam kakva su vaša iskustva u kupovini i da li burno reagujete na zahtevanje ličnih podataka?
Video: Masko-matik: Turci smislili kako da kupite masku a da ne dodirnete prodavca
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Milan
Veciti problem, kupci kazu da nisu u obavezi da daju, rekao zastitnik gradjana ali... Inspektor u kontroli moje radnje kao problem navodi to sto na nekim NI nismo upisali jmbg kupaca. Kada sam mu rekao da kupci odbijaju jer po zakonu o zastiti licnih podataka nisu duzni da daju on mi je odgovorio da nisam ni ja duzan da primim reklamaciju ako ne zele da daju jmbg... tako da sto se tice strane prodavca u svakom slucaju je u problemu.
Podelite komentar
Bole
Najbolje pitanje od svih pitanja je ako nije u obavezi da se ostavlja JMBG zašto u Nalozima za ispravku još uvek stoji kao stavka za popunjavanje?
Podelite komentar
dobro
Zivim u Nenackoj, i ako dođe do nekog proizvoda da ga vraćamo zbog vise faktora, niko nas ništa ne pita, ni zašto, ni kako, ni zbog čega ga vraćamo i tražimo pare nazad. Evo vam primer Lidl, kada je u pitanju garderoba, alat.....!
Podelite komentar