• 6

Decenija otkako je prodat Štark: Čovek koji brine o "smokiju" i "bananici" otkriva plan za budućnost

, Telegraf Biznis

Kompanija planira da obraduje kupce novim proizvodima, i novim tržištima, a samo za dalji razvoj "smokija" i "bananice" tokom prošle godine uloženo je 5 miliona evra

  • 6
Marko Njavro  generalni direktor Strateškog poslovnog područja Slatko i slano, Atlantic Grupa

Foto: Promo/Atlantic Grupa

Ide li pivo uz slatkiše ili slaniše? Ili oboje? Odgovor je rešio da dokaže Marko Njavro, koji je posle 15 godina rada u industriji piva prešao u novi poslovni poduhvat i trenutno "vodi računa" o omiljenim proizvodima na našem tržištu - "smokiju" i "čokoladnoj bananici". 

U intervjuu za Telegraf Biznis Njavro, koji je sada generalni direktor Strateškog poslovnog područja Slatko i slano u  Atlantic Grupi, govori o novim izazovima, o tome kako se kompanija suočila sa koronom, dalje planove ali i tome da li je na pomolu neka nova akvizija Grupe. Razgovarali smo i o tome koliko je danas teško biti lider u konditorskoj industriji, u koju se poslednjih godina konstantno ulaže.

  • Bliži se kraj godine, a ova je svima bila nezgodna zbog korona virusa, vreme je za sumiranje rezultata, kako je Atlantic Štark poslovao ove godine?

- Uprkos privrednim poremećajima koji su uzrokovani pandemijom COVID 19, poslovanje Atlantic Grupe je tokom prvih devet meseci ove godine pokazalo visok nivo stabilnosti. Kompanija je ostvarila više od 518 milliona evra prihoda od prodaje, što je gotovo na nivou prošlogodišnjih prvih devet meseci. Strateško poslovno područje Slatko i slano, ili brendovski rečeno Štarkov asortiman beleži manji pad, prvenstveno na domaćem tržištu zbog strožih epidemiočoških mera u prvom kvartalu, tako da se to najvećim delom osetilo kod impulsnih proizvoda, koji se kupuju na kasi.

Ali je zato rasla kućna potrošnja pa su Smoki i čokolada pod brendom Menaž zabeležili značajne stope rasta. Takođe, beležimo rast na tržištima Slovenije, Austrije, Nemačke i Švajcarske, jer 40 odsto Štarkove proizvodnje se plasira na inostranim tržištima. Do kraja godine nastojaćemo da imamo isti tempo i ostvarimo planove koji su prilagođeni novonastaloj situaciji.

Kao što znamo, na svim tržištima ponovo imamo strožije mere i složeniju situaciju zbog povećanog broja obolelih od korona virusa, tako da izazovi su veliki, ali se nadam da ćemo uspeti da prebrodimo i ovaj talas i na najbolji mogući način zaokružimo ovu tešku poslovnu godinu.

  • Kako ste vi prevazišli situacije koje je nametnula pandemija, poznato je da je kompanija doprinela donacijama, ali kako ste se snašli unutar sistema?

- Kompanija je pokazala visok nivo fleksibilnosti svih procesa, tako da smo se uz dobru organizaciju i kvalitetno strateško upravljanje vrlo brzo prestrojili na novi način funkcionisanja, koji podrazumeva rad od kuće, posebnu organizaciju rada u proizvodnji, koja se nije prekidala ni u vanrednom stanju, uz primenu svih mera zaštite i potrebne opreme, ali i uz psihološku potporu i brigu za zaposlene…

Atlantic Grupa

Kompanija je ostvarila više od 518 milliona evra prihoda od prodaje/Foto: Atlantic Grupa

Ono što je najvažnije, na sve moguće načine nastojimo da očuvamo dobru epidemiološku situaciju u kompaniji, što je jako teško u ovom poslednjem talasu, ali za sada uspevamo uz dodatne mere opreza, testiranje zaposlenih i samoizolaciju. Na taj način obezbeđujemo i održivo poslovanje, redovno snabdevanje, ali isto tako i radna mesta i poslovne rezultate sa minimalnim negativnim posledicama.

Naša strategija je bila i ostala da i dalje ulažemo u svoje core brendove, bez obzira na krizu, ili mogu slobodno da kažem, upravo u krizi, jer potrošači vide sigurnost u tome da su njihovi omiljeni brendovi u dovoljnim količinama zastupljeni na policama u trgovini.

Mi smo na svim tržištima uspeli da održimo redovno snabdevanje, pa i da zadovoljimo pojačanu tražnju u nekim kategorijama.

  • Radili ste dugo godina u industriji piva, možete li da napravite paralelu, kako je poslovati u jednom a kako u drugom sektoru?

- Obzirom na okolnosti koje svi već znamo i  različite mere koje su nas zadesile od samog početka pandemije, bilo je jasno da će najviše izazova biti u industrijama koje jako zavise od turističke sezone i leta, a pogotovo kada je još reč i monoproduct industriji, kao što je pivarska u kojoj sam radio prethodnih 15 godina.

Horeca, kao kanal prodaje bio je u jednom momentu u potpunosti blokiran i tu se odmah videlo da će situacija biti dosta teška. Sa druge strane, po dolasku u Štark kod mene je usledilo jedno malo olakšanje, jer se vrlo brzo pokazalo da Atlantic zbog svog portfolia koji je prilično diverzifikovan, u startu pokazuje dobru otpornost na situaciju sa koronavirusom. To danas potvrđuju i dobri devetomesečni poslovni rezultati, koji pokazuju visok nivo stabilnosti.

Atlantic Grupa

"Naša strategija je bila i ostala da i dalje ulažemo u svoje core brendove, bez obzira na krizu"/Foto: Atlantic Grupa

  • Zaslužni ste za omiljene proizvode pa gotovo svih generacija u zemlji, "smoki" i "najlepše želje", kakva je strategija za dalje, da li će to ostati vodeći domaći brend čokolade u Srbiji?

- Štark je već godinama izuzetno jak u proizvodnji flipsa i čokolade i uspeva svake godine da podigne lestvicu. Tako da ćemo u narednim godinama nastaviti sa planiranim  investicijama u razvoj proizvodnje čokoladnih proizvoda i flipsa, inoviranjem asortimana kao odgovor na potrošačku radoznalost, lansiranjem novih tekstura i vrsta proizvoda. Suštinski, osim unapređenja brendova, bavićemo se i unapređenjem tehnoloških procesa u proizvodnji, kako u Beogradu tako i u pogonu u Ljuboviji, što je samo nastavak kapitalnih ulaganja u prošloj godini od više od 5 miliona evra sa fokusom na unapređenje proizvodnih uslova strateških kategorija.

  • Koliko je jednoj kompaniji sa dugogodišnjim iskustvom i radom teško da zadovolji želje i navike potrošača?

- Činjenica je da se, verovatno brže nego ikada, preferencije potrošača stalno menjaju. Postoje naravno tradicionalni, lojalni potrošači, ali sve je više onih koji su otvoreni za promene i, da tako kažem, manje lojalni. Ali zato danas imamo i neuporedivo više informacija o potrošačima i tržištima s kojima poslujemo, što nam omogućava da mnogo brže reagujemo.

Danas, a verujem da će tako biti i u budućnosti, pobeđuju oni koji imaju snažan portfolio koji može da zadovolji potrebe različitih potrošača u različitim trenucima konzumacije, a ne samo jedan jak proizvod.  Uz dugogodišnje iskustvo koje je značajno, mislim da smo mi u toj grupi kompanija.

  • Prošlo je, evo već skoro deceniju otakako je Atlantic kupio Soko Štark, kakvi su dalji planovi poslovanja u narednom periodu, kad vidimo da je sve više interesovanja i da je konkurencija u konditorskoj industriji velika?

- Konkurencija je podsticajni faktor, jer u tako oštroj tržišnoj utakmici treba ispuniti kompleksne standarde uz efikasnost i fleksibilnost u proizvodnji, ali i održati poverenja potrošača i ispuniti njihova očekivanja. Štark je u tome uspeo i kvalitetom sigurno ne zaostajemo u odnosu na evropske i svetske proizvođače. Kao što sam naglasio, nastavljamo da ulažemo u naše core brendove, inoviramo procese i asortiman, što ukazuje na stabilnost poslovanja kompanije i upravljanje rizicima i finansijskim obavezama.

Takav pristup omogućio nam je da u kriznu godinu uđemo kao finansijski stabilna kompanija, sa fokusom na naše renomirane brendove i sa ciljem da u tim kategorijama budemo lideri u regionu. Takvi temelji omogućili su nam da se lakše i brže adaptiramo na krizu, ne samo kada pričamo o poslovnim procesima, nego i da ostanemo povezani i kao zaposleni i kao kompanija koja funkcioniše na različitim tržištima.

  • Da li je u planu Atlantic Štarka neko širenje u smislu dodatnih kapaciteta ili možda neke manje akvizicije?

- Naravno, potrošači ostaju u fokusu, uz ambiciozne planove da im ponudimo nove i još kvalitetnije porizvode, proširimo svoju poziciju na tržištima na kojima smo prisutni, ali i osvojimo nova. Sve to podrazumeva i otvorenost Atlantic Grupe za nove moguće akvizije, ako se ukaže prava prilika.

"Ppotrošači ostaju u fokusu"/Foto: Atlantic grupa

Ukratko, strategija je dalji razvoj i jačanje ključnih kategorija u segmentu hrane i pića te jačanje distribucijskih kapaciteta, uz digitalnu transformaciju, prilagođavajući se uvek aktualnim uslovima poslovanja, kao sada u pandemiji, koja će po svim prognozama potrajati. Ipak, mogu da kažem, da su naši planovi i pored svih izazova korona virusa, prilično ambiciozni, ispunjeni vrlo zanimljivim projektima i da podrazumevaju nastavak značajnih ulaganja u tehnologiju, brendove i sve naše ljude.

Da bismo planove uspeli i da realizujemo, upravo smo završili reorganizaciju dela poslovnih procesa, prvenstveno u marketingu i prodaji sa idejom da budemo što fleksibilniji i brže se prilagođavamo potrebama potrošača, u skladu sa aktualnim i budućim trendovima, kako inoviranjem asortimana, tako i tehnološkim inovacijama u oba pogona i u Beogradu i u Ljuboviji.

  • Najveći konkurenti konstantno ulažu u nove proizvodne linije i razvoj proizvoda, šta je u toj trci adut Atlantic Štarka?

- Dakle, razvijamo i asortiman i našu poslovnu praksu, jer mislim da upravo upravo to čini razliku. Svakako su marketinške inovacije te od kojih priča počinje, one se baziraju na potrebama potrošača i aktualnim ili budućim trendovima.

Međutim, takve inovacije ništa ne znače ako proizvodnja nije u stanju da prati i proizvede tu inovaciju na kvalitetan i efikasan način. Zato naša orjentisanost ka potrošaču znači i veću fleksibilnost svih naših procesa kako bi ubrzali generisanje tržišnih, ali  i realizaciju tehnoloških ideja.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • zoran

    Koliki je plasman proizvoda ove firme na vlastito tržište?

    2
    0

    Podelite komentar

  • Danilo

    Kad čujem za "Atlantic" nije mi dobro!!!

    5
    1

    Podelite komentar

  • Rhoi

    Koja je firma bila Nada Štark u vreme Titove"diktature". Nisam radio u Štarku koliko se sećam nisu mogli da naprave robe koliko se izvozilo u Rusiju i na sve strane. Veliki broj radnika je dobi stanove i imali su dobre plate.

    10
    1

    Podelite komentar

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke