Kilogram brašna kokosa košta 280 dinara, mleko diže cenu kafe: Da li su nam skupi egzotični sastojci
Zemlja koja je prva po proizvodnji kokosa jeste Indonezija, mada je ona od 2012. do 2019. pomalo opala. Najviše kokosa uzgaja se u provinciji Sulavezi Utara, na istoimenom ostrvu.
Za ovo egzotično voće kažu da je "eliksir života", a poslednjih godina popularizovani su kokosovo mleko, brašno, ulje, kokosova voda, kao proizvodi koji donose ogroman profit komercijalnom prehrambenom, ali i kozmetičkom tržištu.
Izvoz je ključni izvor prihoda indonežanske ekonomije, tako da su velike šanse da, ako u lokalnom kafiću zatražite kafu s kokosovim mlekom, ono bude produkt upravo kokosa iz Indonezije. To voće prelazi daleki put kako bi stiglo do Evrope i ostatka sveta, a naporan rad farmera, transport i priroda voća - diktiraju cene.
Tržište kokosa raste iz dana u dan: u 2018. vredelo je 11,5 milijardi dolara, a procena je da bi do 2026. trebalo da vredi 31,1 milijardu dolara. Od svih proizvoda na bazi kokosa, ulje "uzima" više od polovine tržišnog kolača, i naći ćete u gotovo svakom kozmetičkom proizvodu danas, mada je poznato od davnina.
Marketing ili dokazano dejstvo kokosovog ulja?
Ima elemenata oba. Iako je kokosovo ulje, koje se koristi i u prehrambenom svetu, zaista lekovito i hranljivo, kozmetička industrija je dodatno podstakla njegov bum dobrim marketinškim kampanjama. Jednostavno, kokosovo ulje zaista zvuči moćni, kao da radite nešto dobro za sebe, ako njime negujete kosu ili kožu.
Koristi ga i uslužna industrija, za pravljenje smutija, šejkova, kolača, pa čak i za kokanje kokica, kao što je slučaj u bioskopima. To je ono što podiže cenu kese kokica, ali i uverava kupca da unosi nešto kvalitetnije u svoj organizam, od hrane pržene ili kuvane na "klasičnom" (čitaj: suncokretovom) ulju.
Da znate da je Indonezija jedna od vodećih izvoznika kokosove vode? Da li znate da kokosova voda i kokosovo mleko nije isto? koristi se kao osnovni sastojak za hranu ili kao osvežavajući napitak kod mnogih zdravstvenih tegoba#BusinessWithIndonesia#sulawesi #RintisKemajuan pic.twitter.com/Mydo5kgi7a— IndonesianEmbassyBelgrade (@KBRI_Beograd) February 10, 2021
Kada su statističari pravili procene napredovanja kokosa od 2018. do 2026. godine, došli su do ovih zaključaka: najveći rast će ubuduće imati kokosova voda, zatim ulje, pa mleko, dok će ostali proizvodi slabije rasti, ali će ipak beležiti uspon. Ako se pitate koja grana dominira: hrana, piće ili kozmetika?
Odgovor je kozmetička industrija. Proizvodi na bazi kokosa najviše se konzumiraju u SAD, Kanadi, Meksiku, Nemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Holandiji, Italiji, Indiji, Indoneziji, Kini, Filipinima itd.
Od kafe do kolača: Gde je sve kokos našao svoje mesto
Kokosovo i bademovo mleko su na ceni, i nude ih svi bolje snabdeveni kafići i restorani u Srbiji i Beogradu. Kafa s takvim mlekom obično košta 25 do 30 dinara skuplje, jer je i samo mleko, naravno, dosta skuplje u prodaji. Čak i tu postoje razlike, da li je organsko ili ne.
Na primer, 400 grama (dakle, nepunih pola litre) kokosovog mleka, prosečne marke, košta 260 dinara. Ako to uporedimo s kravljim mlekom iste mililitraže, shvatamo da je kokosovo skuplje oko 4,5 puta. Isto tako, brašno od ovog voća sve više se koristi u kulinarstvu.
Primera radi, pšenično brašno od 1 kilogram u proseku košta 50 do 60 dinara, zavisno od marketa, dok samo 100 grama kokosovog brašna, marke jeftinijeg ranga, košta malo više od 75 dinara. Ipak, veća pakovanja su svakako isplativija, pa tako kilogram kokosovog brašna možete naći za 280 dinara.
Video: Zmajevi pilići su najčudniji i među najskupljim na svetu
(Telegraf Biznis/B.Đ.)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Stefan
Nisu skupi, od jednog kokosa koji košta stotinak dinara može da se napravi deset litara mleka
Podelite komentar