• 0

Danas je Svetski dan prava potrošača: Kako je nastao i koja je ključna tema za 2021?

Obeležava se svakog 15. marta, punih 38 godina

  • 0
Onlajn kupovina, muskarac, zena, par, kupovina preko interneta, kreditna kartica Foto: Shutterstock

Kao i većina ovakvih datuma, i ovaj posvećen svim potrošačima i njihovim pravima ustanovljen je u SAD, i to 1983. godine.

Inspirisan je specijalnom porukom (poslatom američkom Kongresu 15. marta 1962. godine) predsednika Džona F. Kenedija, čiji je mandat trajao od 1961. do 1963, kada je tragično prekinut jer je Kenedi ubijen u Dalasu.

Taj atentat i dalje ostaje obavijen misterijom, ali se Kenediju ukazivala čast na razne načine, pa je tako i 20 godina kasnije proglašen Svetski dan prava potrošača, a Kenedijeva poruka je upravo prenosila važnost prava ove grupe ljudi koju, zapravo, čine svi.

On je, naime, predložio četiri osnovna prava potrošača, koja je Kongres prihvatio, a to su: pravo na bezbednost, pravo na informisanost, pravo na izbor i pravo da potrošač bude saslušan.

"Potrošači po definiciji uključuju sve nas… Oni su najveća ekonomska grupa, koja utiče i na koju utiče gotovo svaka javna i privatna ekonomska odluka. A ipak, oni su jedina značajna grupa, čiji se pogledi često ne čuju", rekao je Kenedi u svom obraćanju.

Već 38 godina unazad razne organizacije, poput "Consumer International", organizuju događaje i kampanje kako bi svet bio bolje informisan o pravima potrošača. U poslednje vreme sve više pažnje se posvećuje potrošačima, i to širom sveta. U nekim zemljama, kao što je Indija, ovakvi pokreti su krenuli pre više od 50 godina.

Ovogodišnja tema Svetskog dana prava potrošača je "Tackle plastic pollution" (Napadnite zagađenje plastikom), budući da je to, kako se naglašava, jedna od najurgentnijih stvari koju treba rešiti zarad očuvanja planete.

Podsećamo, početkom prošle godine formiran je Pravilnik o kesama, prema kojem je utvrđeno koje tri vrste kesa smeju biti dostupne u prodavnicama, odnosno mogu biti u upotrebi.

Generalna direktorka "Consumers International", Helena Leurent, kaže da "raste svest potrošača o negativnom uticaju plastike, i da oni imaju kritičarski osvrt na kreiranje današnjeg tržišta; moramo osigurati da održiva potrošnja bude dostupna svima".

Džon F. Kenedi Džon F. Kenedi / Foto: Wikimedia/Cecil Stoughton, White House

Koliko znate o svojim pravima?

Iako situacija nije svuda ista, odnosno politika prilikom kupovine, koja ne zavisi samo od države, već i od poslodavaca, postoje neke generalne norme koje se odnose na potrošače, a koje se ne smeju kršiti.

U skladu sa tim, svaki potrošač ima pravo na obeštećenje u slučaju nelojalnih trgovinskih praksi; pravo na "potrošačko" obrazovanje; pravo na robu i usluge po konkurentnim cenama; pravo na informisanost o kvalitetu, stepenu čistoće, standardu i cenama robe i usluga; pravo na zaštitu od pogrešnog stavljanja u promet - roba i usluga koje su opasne po život i imovinu.

Godišnje kampanje koje se sprovode u znak potrošača imaju za cilj da podignu nivo solidarnosti, i to na međunarodnom nivou, da jasnije govore o pravima - ali što je još važnije, da se ta prava poštuju, šire i razvijaju. Ova tema je veoma obimna: preispituje razne tačke, od hrane i lekova, preko odeće, pa do usluga.

Amazon, kupovna preko interneta Foto: Shutterstock

Šta je obeležilo 2020. godinu?

To je definitivno onlajn kupovina, kada je reč o potrošačima, koji su morali da se snabdevaju uprkos korona krizi i strogim merama, uvedenim kako bi se sprečila zaraza. Do 15. marta prošle godine o internet kupovini još uvek se govorilo kao o "manje bezbednoj" praksi, kao o bauku.

Međutim, jedan, ali izuzetno komplikovan virus bio je dovoljan da se čitavo potrošačko društvo preusmeri na nove načine kupovine. Iako je onlajn prodaja/kupovina za mnoge bila učestala praksa i pre pandemije, većinski deo sveta je, ipak, kupovinu obavljao na tradicionalni način.

Sasvim je sigurno da fizičke radnje neće biti potisnute i da onlajn iskustvo ne može da zameni kontakt uživo sa prodavcem, ali je činjenica da je onlajn tržište kupovine doživelo bum kao nikada pre: kompanija za e-trgovinu Amazon uspela je da profitira značajno u 2020, pa je tako zabeležila neto dobit od 21,3 milijarde dolara, u poređenju sa 11,6 milijardi dolara iz 2019. godine.

Video: Kako građani Srbije mogu da zaštite lične podatke?

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>