• 9

Šta sa sobom "vuče" zaglavljeni brod: Skače cena toalet papira? Kasni nameštaj, kafe je sve manje

Strane kompanije trenutno kalkulišu, jer je put oko Afrike, kod Rta dobre nade - alternativna, ali duža opcija putovanja

  • 9
Suecki kanal, blokada

Foto: Tanjug/AP

Danas se očekuje plima, kada bi možda mogao biti odglavljen brod "Ever Green", nasukan u Sueckom kanalu. Tranzit je i dalje blokiran, a svetska trgovina dnevno gubi 9,6 milijardi dolara.

Na pitanje našeg portala, kako će se to odraziti na kompanije u Srbiji, Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za analitiku Privredne komore Srbije odgovara: "Dobra stvar, ako je uopšte ima, jeste što je ovaj problem tehničke, a ne političke prirode. Odnosno, nije politička kriza. Izazovno je što će kriza da potraje možda i dve nedelje. Kompanija koja je vlasnik broda saopštila je da je sve posledica jakog vetra i peščane oluje".

Zbog i dalje blokiranog broda, uskoro može doći do nestašice određenih proizvoda, kao što su toalet papir, kafa, nameštaj, piše Biznis Insajder. U zavisnosti od toga koliko je vremena potrebno za premeštanje teškog teretnog broda od 224.000 tona, za koji se kaže da je veći od najviše zgrade u Njujorku (Empire State Building), zavisi i snabdevanje esencijalnom robom.

To bi, kažu stručnjaci, u osnovi moglo da utiče na sve što vidimo u prodavnicama. Oko 12% globalne trgovine kreće se kroz Suecki kanal, egipatski plovni put koji povezuje Evropu i Aziju. "Ever Green", međutim, već danima blokira prolazak stotinama teretnih brodova.

Čak i pre ove blokade, preduzeća su se borila sa nestašicom robe, zbog blokada koje je nametnula pandemija. Među kompanijama koje su pretrpele posledice u lancu snabdevanja, što se odrazilo i na poslovanje u ovom kvartalu, jesu i Najki, Tojota, Honda, Samsung.

Pojedini stručnjaci procenjuju da blokada košta 400 miliona dolara na sat, i da bi zaglavljenom brodu moglo biti potrebno čak nekoliko nedelja da se pomeri. Neki brodovi će, ipak, ići alternativnim putem oko Afrike, što je svakako duža opcija. Druge kompanije još uvek kalkulišu.

Možemo li očekivati novu paniku u kupovini?

Jedan od najvećih proizvođača celuloze koja se koristi za proizvodnju toaletnog papira, "Suzano SA", kaže za Blumberg da bi trenutna situacija verovatno odložila isporuke celuloze i, kao rezultat toga, dostupnost wc papira u prodavnicama. Pomenuta kompanija je "odgovorna" za otprilike jednu trećinu celuloze globalno.

Sećamo se kako su kupci tokom pandemije gomilali toalet papir, te ne bi bilo čudno da se ovoga puta desi isto. Biznis Insajder dalje piše da bi se kašnjenje u isporuci moglo odraziti i na rast cena toalet papira. Takođe su blokirani i kontejneri puni svih vrsta kafa, i njen nedostatak bi mogao oštrije da se oseti u Evropi.

Blokada bi uskoro mogla uticati na dostupnost kafe u prodavnicama i kafićima, posebno imajući u vidu da nestašica već ima, mesecima unazad. Mogu li pržionice da izdrže kašnjenja od dve do tri nedelje? Verovatno ne. Kupci već vide probleme i kada je reč o rokovima za isporuke nameštaja, koje kasne već nekoliko meseci.

Video: Brod blokirao Suecki kanal: Ugrožena svetska ekonomija

(Telegraf Biznis)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Mn

    To bas i nije dobro, jedan problem pravi vise, vise i sve vise...

  • Maja

    Ljudi sto ste toliko ograničeni bre aman zaman.Pa drugi brodovi nemogu da prodju tuda zbog njega jednog koji se poprečio i nasukao na obalu.Zbog toga su gubici strašni.

  • objektivan

    Sta ovaj lupeta da ce da fali namestaja...mozda njemu fali daska u glavi

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke