Umesto da cene padaju, stariji uređaji poskupeli: Od televizora i računara, do pribora za jelo
Do sada je važilo nepisano pravilo da cene novih modela televizora ili laptopa padaju nekoliko meseci nakon što se pojave na tržištu. Dakle, ko želi da uštedi, mora da čeka. Ali, u doba korone, i to se izmenilo.
Rad od kuće, onlajn kupovina i generalno druženje preko mreža umesto u kafiću, promenili su mentalitet i navike u Nemačkoj, ali su se te promene odrazile i na cene u radnjama, pokazala su brojna istraživanja tržišta.
Eva Stüber iz Instituta za istraživanja trgovine (IFH) u Kelnu kaže da je za formiranje cena mnogih proizvoda poput laptopa ili bicikla odjednom manje važna konkurentnost nego dostupnost na tržištu. "Iznenada više ne vrede stara pravila, recimo, da cene novih elektronskih uređaja nakon nekoliko meseci počnu da padaju", piše DW.
Umesto pojeftinjenja - poskupljenje
Te njene procene potvrđuju i dve nove studije. Istraživanje potrošačkog portala Testberichte.de, sprovedeno u periodu između maja 2019. i februara 2021, a tokom kojeg je analizirano kretanje cena u više od 1.000 kategorija proizvoda, pokazalo je da je korona kriza dovela do znatnog poskupljenja čitavog niza proizvoda.
Tako se cena web-kamera od maja 2020. skoro udvostručila. Na to je, najpre, uticala slaba ponuda zbog prvog karantina u Kini, potom povećana potražnja zbog sve većeg broja ljudi u Nemačkoj koji rade od kuće, a onda su nastupili i logistički problemi.
Prema studiji Testberichte.de, u doba korone ne samo da više nije važilo pravilo o padu cena novih modela televizora, laptopa ili štampača 2-3 meseca nakon pojave na tržištu, već je došlo do profitiranja upravo na račun tih starijih modela.
Ko je mislio da će uštedeti od odlaganja kupovine, naišao je na neprijatno iznenađenje. Primera radi, računari su prosečno poskupeli 79%, a štampači 19 procenata. Ali, poskupeli su i neki uređaji za kuću, odnosno kuhinju - u proseku za 25,4 posto: mašine za pranje sudova (20%), sprave za vežbanje (18%).
Takođe su skočile cene toplomerima i aparatima za šišanje.
Do sličnog zaključka je došao i potrošački forum mydealz, koji je u periodu od 15. februara 2020. do 15. februara ove godine uporedio cene 550 slučajno izabranih proizvoda. Više od polovine je poskupelo, i to ne samo elektronski uređaji, već i pribori za jelo, posuđe i čaše, filmovi, video igrice.
Ipak, veruje se da se vidi "svetlo na kraju tunela", jer se kod određenih proizvoda već vidi normalizacija po pitanju cena. Tako su cene za web kamere ponovo pale, iako još nisu na nivou iz 2019. Zaključak je da se potražnja smiruje, što spušta cene.
Video: Miriše na biznis: Raznobojno more koje Holandiji donosi čitavo bogatstvo
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.