• 1

Pokretanje sopstvenog biznisa: Dobro je imati ideju, još bolje je imati plan

Međunarodni dan mikro, malih i srednjih preduzeća obeležen je ove nedelje

  • 1
Automobil, kola, auto, popravka, procena, biznis

Foto: Shutterstock

Međunarodni dan mikro, malih i srednjih preduzeća obeležen je u nedelju. Iako većina tog dana odmara, za mnoge preduzetnike to je luksuz. Njihova svakodnevna posvećenost poslu ih čini super herojima.

Prema istraživanju konsultantske kompanije Mekinzi s kraja prošle godine, u Evropi sektor malih i srednjih preduzeća (MSP) zapošljava čak dve trećine radne snage. Očigledno je da je na Starom kontinentu ovaj sektor jedan od važnih zamajaca privrednog razvoja. Možda nam ovaj podatak trenutno izgleda nedostižno, ali nije na odmet uzeti u obzir i ove procene, iznete na nedavno održanom MSP Forumu2 – kada bi se broj zaposlenih kod preduzetnika i u MSP sektoru u Srbiji povećao sa oko 2,4 na evropski prosek od četiri zaposlena, otvorilo bi se skoro pola miliona novih radnih mesta. Možda sada postaje jasnije koliko ovaj sektor može da doprinese ne samo rastu BDP-a, već i blagostanju brojnih pojedinaca.

Ovi statistički podaci na evropskom nivou ukazuju na to da je razvoj preduzetništva u našoj zemlji možda prečica ka napretku. Šta je to što nas sprečava da pokrenemo svoj biznis?

Koraci su brojni, ali savladivi

 

Koraci od ideje do biznisa se ne razlikuju. Pre nego što se krene sa razradom, treba da razmislimo da li ideja rešava neki problem ili potrebu potencijalnih korisnika ili kupaca. Zatim proverimo da li je zaista tako – organizujemo istraživanje, razgovaramo sa potencijalnim klijentima. Istražimo da li je još neko došao na sličnu ideju kao mi. Takođe, potrudimo se da što preciznije definišemo ko su sve naši potencijalni klijenti.

Kada je o proizvodu ili usluzi reč, uobičajeni redosled podrazumeva pravljenje prototipa, testiranje na potencijalnim korisnicima i unapređivanje do faze kada su proizvod ili usluga dovoljno dobri. Ovde je važno imati na umu da oni ne moraju da budu savršeni, jer je vrlo moguće da ćemo tek kroz susret sa pravim klijentima uvideti neke nedostatke, ali i mogućnosti za razvoj onoga što im nudimo.

Finansijski aspekt planiranja nije ništa manje važan. Neophodno je da uzmemo u obzir sve fiksne i varijabilne troškove, napravimo projekciju prihoda i rashoda i pomoću nje planiramo buduće novčane tokove.

Jedna od mnogih uspešnih priča klijenata Erste Banke

Nikada nemojte da ne zanemarujete svoje hobije, jer uvek postoji mogućnost da se oni pretvore u dobar biznis. O tome svedoči i priča Dalibora Kosanovića, vlasnika firme Prodecor Design iz Zemuna, koja se bavi proizvodnjom nameštaja. Davne 1998. godine, zajedno sa svojim prijateljem, upravo iz hobija, počeo je da pravi nameštaj. Ubrzo je shvatio da može da zaradi pristojan novac, ali i da je bolje da radi za sebe, nego za druge. Nakon dve godine otvara svoju firmu. Vrlo mudro raspoređuje zarađeni novac, ulažući najveći deo zarade u unapređenje poslovanja. Danas, njegova stolarska radionica 95% proizvedenog nameštaja izvozi u Hrvatsku, Austriju i Sloveniju.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>