• 0

Rad na daljinu poguban za ekonomiju: Zaposleni rade i duže i više, ali nije u tome problem

Oglasi za posao sve više nude mogućnost rada na daljinu, a ankete pokazuju da i radnici i poslodavci očekuju da će se ta vrsta rada zadržati mnogo duže, odnosno biće učestalija u odnosu na vreme pre kovida-19

  • 0
netflix

Foto: Shutterstock

Amerikanci se vraćaju na svoja radna mesta, tj. ponovo ulaze u stari sistem rada (pre pandemije), ali većina kancelarija je i dalje, uglavnom, prazna.

To, pritom, značajno utiče na lokalnu ekonomiju.

Hteli to da priznamo ili ne, putovanje do posla je dobro za ekonomiju. Mnogima je mrsko, jer gube vreme u prevozu, koji još i plaćaju, a osim toga - oni koji su tokom 2020. zavoleli rad na daljinu, kažu da im najviše prija fleksibilnost i mogućnost "rada u trenerci/pidžami".

Kako piše WSJ, barem u SAD, prilikom odlaska na posao plaćate kartu za autobus/metro, a to sve pokreće privredu. Takođe, navodi se da služba za hemijsko čišćenje - pri ofisu, ili kafići nadomak poslovnih zgrada - računaju na radnike koji su sada već odsutni godinu i po dana.

Kafa se sprema kod kuće, tj. ne uzima se "za poneti" na putu do posla; pauze kod kuće možda nisu učestala pojava, ali su u kancelariji svakako imale svoj smisao: i to ne samo da radnici odmore, već i da potroše svoj novac na užinu, ručak, piće s kolegama.

U 2020, broj ljudi koji rade od kuće skoro se udvostručio, na 42% američke radne snage, prema Zavodu za statistiku rada. Iako mnogi radnici, možda, više vole takav sistem rada, ostajanje kod kuće će verovatno odložiti oporavak vitalne privrede Sjedinjenih Država. Isti princip se odnosi i na druge zemlje.

Prema stavu ekonomista iz Goldman Saksa, sada je u velikim gradovima Amerika posećena samo jedna trećina kancelarija. Poznato je, inače, da se rukovodiocima ove banke žuri da što pre vrate osoblje na posao.

WSJ dalje konstatuje da na nivou SAD ostaje mnogo radnika koji se nisu vratili u kancelarije, te tako ne troše svoj keš na uobičajene stvari poput karata za prevoz ili kafa iz obližnjeg lokala. Navodi se da je ta vrsta ekonomske aktivnosti neophodna za pokretanje domaće potrošnje i sektora usluga.

metro, subway

Foto: Freepik

Na primer, u Njujorku, jednom od gradova koji su bili najteže pogođeni na početku pandemije, vožnja metroom još uvek nije ni na pola nivoa, na kom je bila u periodu pre krize. Kako bi se problem razumeo što bolje, treba reći da je sistem javnog prevoza u Velikoj jabuci - najveći u državi i u srcu je ekonomske moći grada.

Pre kovida, svakodnevna vožnja metroom je donosila skoro 17 milijardi dolara prihoda, obaveštava telo Metropolitan Transit Authority. Ne očekuje se da će se prihodi od transporta i putarina vratiti na stari nivo pre 2023. godine.

Mimo prevoza, kao što je već pomenuto, uslužne delatnosti su u problemu. Recimo Starbaks, popularna kafeterija, koja beleži gubitak na dnevnom nivou. U prošlom kvartalu, prosečne transakcije su im smanjene na 90% nivoa pre pandemije. Pritom, kao globalni gigant u domenu kafe, Starbaks ima snagu koju manji lokalni kafići nemaju.

Nova prepreka za povratak na posao je brzo širenje delta soja. Epl i Gugl su već pomerili datume za vraćanje radnika u kancelarije, a Centri za kontrolu i prevenciju bolesti su prošle nedelje poništili smernice koje se odnose na maske, a koje su bile ublažene. Naime, sada apeluju da maske nose i vakcinisani građani, tamo gde cirkuliše mnogo ljudi.

Oglasi za posao sve više nude mogućnost rada na daljinu, a ankete pokazuju da i radnici i poslodavci očekuju da će se ta vrsta rada zadržati mnogo duže, odnosno biće učestalija u odnosu na vreme pre kovida-19.

Video: Ugostitelji izdržali pandemiju zahvaljujući ovom rešenju: Partner koji nam je pomogao da opstanemo

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>