• 1
 ≫ 

Kako je moguće da kompanija s nula prihoda vredi milijarde? Rivian je pretekao veliki VW

 ≫ 

Rivian je doslovno preko noći postao peta najveća automobilska kompanija na svetu, dok je veliki Folkswagen sada težak tek dvadesetak milijardi dolara više

  • 1
Rivian R1T Foto: Rivian

Rivian je još jedna u nizu kompanija koja je zagolicala maštu investitora u tolikoj meri da su odlučili da ignorišu sadašnjost i fokusiraju se na budućnost. Ipak, možda je to najekstremniji primer slepog optimizma - kompanija je dosad uknjižila nula dolara prihoda, ali njena tržišna kapitalizacija u jednom je trenutku dosegla vrtoglavih 130 milijardi dolara, ostavivši iza sebe divove poput Forda i General Motorsa.

Kompanija Rivian je startap koji je davne 2009. godine pokrenuo RJ Scaringe, a početkom novembra je kompletirao dugo iščekivani IPO (javnu ponudu deonica).

Rivian je izašao na berzu s cenom od 78 dolara po deonici, ali je već do kraja dana cena dogurala do 107 dolara. Rast se nastavio i idućih dana (sve do 150 dolara), što je Rivianu dalo tržišnu kapitalizaciju od vrtoglavih 130 milijardi dolara. Ili još bolje, Rivian je doslovno preko noći postao peta najveća automobilska kompanija na svetu, dok je veliki Folkswagen sada težak tek dvadesetak milijardi dolara više (sredinom nedelje ta se razlika, bar privremeno, dramatično smanjila).

Kriterijum je, naravno, tržišna kapitalizacija, odnosno cena koju su investitori u ovom renutku spremni da plate, a koja drastično odudara od knjigovodstvene vrednosti kompanije. Poslednja cifra u slučaju Riviana kreće se oko 5,5 milijardi dolara (podaci iz drugog kvartala), od čega 3,7 milijardi otpada na gotovinu koju se Rivian upravo sprema - da sprži.

Prema najavama uprave, kompanija će u trećem kvartalu uknjižiti gubitak do 1,3 milijarde dolara, uz prihode koji bi trebalo da se kreću "između nula i milion dolara". Obzirom je isporuka prvih vozila krenula tek u septembru, Rivian je, tehnički, još uvek kompanija s nula prihoda. A investitori su spremni da plate i 23 puta veću vrednost od knjigovodstvene kako bi se domogli deonica Riviana (kao analogija opet može poslužiti Folkswagen, u čijem je slučaju odnos knjigovodstvene i tržišne vrednosti uglavnom manji od - 1).

Matematika ne štima

Otkud toliki nesrazmera? Rivian Automobile važi za perspektivnu kompaniju koja je na američko tržište prva plasirala električni pickup i pritom već skupila vrlo debelu knjigu narudžbina.

Samo je Amazon od Riviana naručio isporuku od 100.000 vozila (do 2030. godine), a fabrika stacionirana u gradiću Normal ima kapacitet proizvodnje od 150.000 vozila godišnje. Što znači da joj, sadašnjim tempom, treba 60 ili 70 godina da proizvede količinu vozila ekvivalentnu godišnjoj proizvodnji Folkswagena.

Pomaže, doduše, i činjenica da petinu ukupnog broja deonica kontroliše upravo Amazon - reputacija koju na Volstritu uživa Džef Bezos vrlo je atraktivan mamac za investitore.

Video: Ko je Džef Bezos, a ko njegov naslednik?

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Stevan ŠAŠLJIN

    24. novembar 2021 | 18:57

    VOLSTRET svojim DUVANJEM AKCIJA pravi PROFIT AKCIONARI A i ubija REALNU SLIKU na tržištu. LOV U MUTNOM , ISPLATIV POJEDINCIMA, NAPLATE od OVACA

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>