Pomeren rok za eFakture: Šta to znači za računovođe, ko gubi, ko dobija nove poslove?
"Hrpe papira, ili zapravo, bolje reći – papira, neće biti, osim u specifičnim situacijama koje ovaj Zakon još uvek nije regulisao", kaže sagovornik Telegraf Biznisa
Uvođenje elektronskih faktura trebalo bi preduzećima u Srbiji da donese milionske uštede, a državi efikasniju kontrolu i naplatu poreza.
Ako je stavimo u definiciju, eFaktura podrazumeva potpunu digitalizaciju svih elemenata za njenu izradu, prenos, prijem, evidentiranje, plaćanje i čuvanje. Time se obezbeđuje podizanje organizovanosti, efkasnosti, ekonomičnosti i bezednosti sistema.
Zakonom su regulisane sve procesne radnje i uspostavljen sistem eFakture na državnom nivou u kome se čuvaju sve fakture.
Na osnovu našig razgovora sa predstavnicima mnogih kompanija, jasno je da su pripreme u toku, ali da deo kompanija nije spreman da primeni eFakturu, pa je zato sa oduševljenjem i olakšanjem prihvaćena vest da se primena odlaže za 1. maj 2022. godine
Kompanije imaju veliki broj pitanja kao što su: Ko može da obavlja poslove info posrednika, da li se obuhvataju fakture koje se šalju u inostranstvo, šta se dešava sa odbijenim fakturama, uputstvo za XML treba da bude detaljnije, da li će biti probni period ...
I dok poslodavci podržavaju uvođenje eFakture, ističu da je potrebno i edukovati korisnike. S druge strane, IT kompanije koje proizvode ERP softver treba da prilagede svoja rešenja i imaće još veće tržište za svoje prozvode.
A kako sve to izgleda iz ugla računovođa i knjigovođa i šta će dalje biti njihov posao, razgovarali smo sa Brankom Petrovićem, koji je direktor računovodstvene agencije Vizija.
Koje su najveće nedoumice?
- S obzirom na relativnu neusaglašenost novih propisa kojima se uređuje elektronsko fakturisanje sa postojećim zakonskim propisima, čekaju se rešenja nadležnih ministarstava koja će dati odgovor na brojne nedoumice sa kojima se susreće računovodstveni sektor. Demo verzija aplikacije za elektronske fakture koja postoji ne pruža u ovom trenutku uvid u sve moguće poslovne promene i način na koji će biti sprovedene kroz ovaj, u budućnosti, sistem sa ogromnom bazom podataka - kaže Petrović za naš portal.
Jedan od najvećih problema za privatni sektor, ističe naš sagovornik, predstavlja činjenica da oni svoje sisteme i softvere treba da prilagode novim zahtevima, u atmosferi brojnih nepoznanica, za šta je potrebno dosta vremena i resursa.
- Tehnički, predstoji veliki izazov da se sopstvena softverska rešenja povežu sa sistemima elektronskih faktura. To je bio i jedan od razloga da umesto od januara Vlada početak primene obaveza propisanih Zakonom o elektronskom fakturisanju odloži za maj - navodi on.
Postavlja se pitanje i koliko će računovožama posao biti olakašan, naročito što se u prvi plan ističe da će biti manja hrpa papira koja prati brojne sektore.
- Svaka automatizacija procesa donosi brojne benefite, u smislu minimizacije vremena koje je potrebno za završetak određenog posla. Skraćuje se takođe put fakture do primaoca – nema slanja istih poštom, pa čak ni putem e-mail-a. Hrpe papira, ili zapravo, bolje reći – papira, neće biti, osim u specifičnim situacijama koje ovaj Zakon još uvek nije regulisao (npr. obračun carinskih dažbina pri uvozu robe i sl.), što predstavlja jedan vid olakšice - navodi naš sagovornik.
- Da li je na bilo koji način posao računovođa i knjigovođa ugrožen, ili smanjen zbog novog sistema?
- Pojedinačni sistemi, posebno od janaura 2023, kada se očekuje potpuna primena Zakona o elektronskom fakturisanju od strane privatnog i javnog sektora, težiće optimizaciji radne snage, što ne znači da su konkretna radna mesta računovođa ugrožena, već da se fokus pomera sa papira i pukog fizičkog unosa dokumenata u računovodstvene softvere na digitalizaciju i kontrolu elektronskih baza podataka, kao i veća posvećenost naših zaposlenih praćenju zakonskih propisa i blagovremenom poreskom savetovanju koje pružamo klijentima i pre svega ispunjenje osnoven funcije računovodstva a to je: informacije za menadzment za bolje upravljenje firmama
- E-faktura treba da omogući i jeftinije poslovanje, koliko je to realno?
- Poreski obveznici već sada u tranzitivnom periodu, u nedostatku jasnih pravila koje je trebalo da definiše Zakon trpe značajnu štetu.
Prilagođavanje softvera i koordinacija na relaciji klijent-računovođa-programer iziskuje značajna novčana sredstva, 'jeftinije' poslovanje može se očekivati na dugi rok, kada Zakon u potpunosti bude primenjen i bez manjkavosti koje sada postoje.
- Koja je razlika kada je reč o prvatnom i javnom sektoru, šta je čija obaveza?
- I privatni i javni sektor treba da obezbede tehničko-tehnološke uslove, s tim da je nešto kraći rok za javni sektor – 01.07. 2022. dok za privatni sektor važi rok do 01.01.2023.
- Počinje i e-fiskalizacija, do sada se prijavilo više od 50.000 privrednih objekata - šta je u tom delu vaš deo posla?
- Naša računovodstvena kuća je blagovremeno informisala klijente u vezi sa e-fiskalizacijom i trenutno u ime klijenata podnosi prijave o podacima o poslovnim prostorijama u kojima će se koristiti fiskalni uređaji kao i izjavu o zainteresovanosti za finansijsku podršku za fiskalizaciju.
- E-fakture bi trebalo da reše i povraćaj PDV-a, odnosno - ono što privrednici čekaju decenijama da se on vrati istog dana, kako to komentarišete
- Krajnji cilj uvođenja sistema elektronskih faktura zapravo i jeste potpuna kontrola PDV-a, to će biti moćno oružje u rukama Poreske uprave i svi podaci o porezima stajaće organima Poreske uprave na raspolaganju u svakom trenutku. Ministar finansija jeste najavio da ćemo, onda kada Zakon o elektronskom fakturisanju zaživi u punoj meri, imati generisanje poreske prijave u danu, a ne u rokovima koji su propisani Zakonom, te da će i povraćaj PDV-a biti omogućen neposredno posle toga. Ostaje da se vidi da li će tako biti i u praksi.
- U proteklom periodu preko sistema e-uprave razmenjeno je 50 miliona dokumenata, to je 50 miliona sekundi uštede, kako vama to izgleda i kolika je to promena u odnosu na vaš dosadašnji posao?
- Sistem e-uprave se zaista kroz vreme usavršio i omogućio da se većina poreskih prijava podnosi elektronski i time birokratiju sveo na minimum. Uvođenjem sistema elektronskih faktura baza podataka tek postaje obimna, pa je potreban dodatni napredak kada je u pitanju IT sektor e-uprave u cilju sprečavanja pada aplikacije usled preopterećnosti.
- Šta će kompanije poput vaše moći da ponude tržištu u narednom periodu kada je reč o uvođenju novog modela?
- Vizija računovodstvo ide u korak sa svim izmenama Zakona i lider je u sprovođenju propisanih obaveza u vezi sa svim poreskim propisima. Ušteda vremena, potpuna podrška u implementaciji novog Zakona te optimizacija troškova koji nesumnjivo prate ovu promenu jeste nešto što klijenti mogu očekivati kada je u pitanju naša računovodstvena kuća.
Video: Kako funkcioniše e-fiskalizacija u Srbiji
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Beba
Pojma Vi nemate! Ne čine privredu samo veliki sistemi! Preduzetnik mora da odštampa račun kako bi računovođi mogao da dostavi podatke o željejim maloprod.cenama. Dzabe što ja mogu da preuzmem xml fajl kada ne znam cene. Većina cele igranke je kao POPDV, veliko ništa i velika muka malih preduzetnika!
Podelite komentar
Mrki
Ima li nešto sto je doneto,a da nije pomeren rok,neverovatni su !!! Digitalna Srbija !!!
Podelite komentar
Ђурађ
Објасните ми како ћу на основу електронске фактуре покренути извршење ? Закон каже за извршни поступак - оверена и потписана фактура! Сви који буду издавали електронску неће моћи да траже судским путем своје потраживање.
Podelite komentar