• 3

Brojite li listove toalet papira ili maramice? A gledate li koliko ima jogurta? Možda treba da počnete

Kompanije kažu da su prinuđene da smanje svoje proizvode zbog rastućih troškova robe, energije i radne snage.

  • 3
Prodavnica, supermarket, kupac, devojka, maska

Foto: Shutterstock

Globalni proizvođači su tiho smanjivali svoje proizvode bez snižavanja cena, izvestio je AP. Takozvana „smanjivanje“ se dešava kada kompanije svoje troškove prebacuju na kupce, a novinska agencija tvrdi da se to ubrzava širom sveta.

U SAD, mala kutija Kleenex-a sada ima 60 maramica, dok je pre nekoliko meseci imala 65. Veličina jogurta se takođe smanjila. U Britaniji, Nestle je smanjio svoje limenke za kafu sa 100 grama na 90 grama. U Indiji, komad sapuna za sudove se smanjio sa 155 grama na 135 grama.

„Dolazi u talasima. Trenutno smo u ogromnom talasu zbog inflacije“, rekao je za AP advokat potrošača i bivši pomoćnik državnog tužioca Edgar Dvorski. On je decenijama dokumentovao smanjenje na svojoj veb stranici.

Dvorski je prošle jeseni počeo da primećuje manje kutije za žitarice i kaže da je od tada došlo do porasta ovo trenda. On tvrdi da je praksa privlačna proizvođačima jer znaju da će kupci primetiti povećanje cena, ali neće pratiti neto težinu ili male detalje, poput broja listova na rolni toalet papira.

Prema njegovim rečima, kompanije koriste i druge trikove kako bi skrenule pažnju sa smanjenja, kao što je obeležavanje manjih pakovanja svetlim novim etiketama koje privlače poglede kupaca.

Neke kompanije su bile otvorene u vezi sa promenama, okrivljujući nagli porast cene sirovina. U Japanu proizvođač grickalica najavio je smanjenje težine od 10% — i povećanje cena za 10% — za mnoge svoje proizvode u maju, uključujući čips sa povrćem i hrskavi edamamer.

Inflacija hrana prehrambena industrija rast cena

Foto-ilustracija: Shutterstock

 

Domino's Pica je u januaru saopštila da smanjuje veličinu svojih pilećih krilaca od 10 komada na osam komada po istoj ceni od 7,99 dolara. Kompanija je taj potez objasnila povećanjem cene piletine.

Nema sumnje da se mnoge kompanije bore sa nedostatkom radne snage i većim troškovima sirovina, kaže Hitendra Čaturvedi, profesor upravljanja lancem snabdevanja na Univerzitetu Arizona State. On je, međutim, dodao, kako citira AP: „Ne kažem da oni profitiraju, ali to miriše. Da li koristimo ograničenja ponude kao oružje da zaradimo više novca?“

Prema S&P Global, svetska inflacija potrošačkih cena je porasla za oko 7% u maju, tempom koji će se verovatno nastaviti do septembra.

Zakon, međutim, kaže da kršenja zakona ovde nema, ali se trikovima obmanjuju potrošači. U standardnom pakovanju na koje su kupci navikli, proizvođači nude lakše proizvode i to po ceni istoj kao za "teži" proizvod.

Ovakvi potezi proizvođača nisu retkost i da se time koriste mnoge svetske kompanije u cilju podizanja profita. U svakom slučaju, potrošači mogu da kontaktiraju tržišnu inspekciju i obaveste je ukoliko smatraju da su obmanuti. Ukoliko se slučaj dokaže, građanin može pokrenuti i postupak za naplatu štete. Opširnije u posebnom našem tekstu. 

Video: Znate li šta zapravo znače datumi na namirnicama?

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boban

    10. jun 2022 | 19:13

    Kod nas kradu trostruko, prvo sto smanjuju gramazu proizvoda, drugo sto povecavaju cene za smanjenu gramazu proizvoda i trece sto koriste skart sastojke a prodaju nih kao brendirane proizvode.....

    33
    0

    Podelite komentar

  • Cokolade

    10. jun 2022 | 18:12

    Kod nas su cokolade odavno 75gr, sad jedino da ih jos stanje i spuste na 50gr. Grickalice koje imaju okruglu cifru i ne postoje vise. Sve je smanjeno. Tesko da cemo i primetiti promenu, kad standardi kod nas odavno ne postoje.

    32
    0

    Podelite komentar

  • Pre..

    10. jun 2022 | 22:40

    ..svih ovih, globalnih, desavanja zatreba meni 150ml.pavlake za kuvanje. Pakovanje je od 200ml.sipam u dozer ono TAMAN koliko mi treba, ni kap vise..150ml.pavlake u tetrapaku na kome, uredno, pise 200ml. Znaci, to nije trenutni trend, oduvek se krade!

    14
    0

    Podelite komentar