Kako štrajk lučkih radnika u Nemačkoj utiče na nas? Kad kasne pošiljke, i gde nam je logistika danas?
Prirodne nepogode, štrajkovi, pandemije, inflacija, geopolitička dešavanja…sve su to “svakodnevice” kod nas u logistici, što planiranje, ali i reaktivnost čine ključnim karakteristikama neophodnim za uspeh, kaže sagovornik Telegraf Biznisa
Logistika je ona grana industrije koja se probila među prvim kada je reč o novinskim naslovima. Iako je tradicionalna i žila je kucavica svetske privrede, rekto se ranije o njoj toliko govorilo, odnosno o posledicama koje može da izazove to ako ta žila stane.
O tome gde nam je sada logistika, malo posle korone, (ili pre pojave novog talasa), a usred svetskih previranja za Telegraf Biznis govori Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja logističke kompanije cargo-partner u Srbiji. Za naš portal, on govori i o uticaju štrajka radnika u velikim lukama, ali i da li tom sektoru nedostaju stručni kadrovi.
- Ako uzmemo u obzir činjenicu da logistika „ne miruje” već pune dve godine, onda možemo reći da je u istom, izazovnom okruženju u kom je i bila. Nedavna zatvaranja u Kini, iako su sada već iza nas, sa sobom nose određene posledice i oporavak od istih biće izazov za sebe. Nažalost transportne tokove u svetu ne sputavaju samo kovid restrikcije, već i brojna geo-politička dešavanja u svetu", kaže nam Đekić.
Prema njegovim rečima, trenutno je veliki broj kontejnera “zaglavljen” u luci Šangaj, ali su cene i dalje na stabilnom nivou. Međutim, poučeni ranijim iskustvom možemo očekivati identičan scenario kao i nakon talasa pandemije.
- Gomilanje kontejnera na jednoj strani sveta, izaziva nestašicu na drugoj, a kako to na tržištu obično biva, sa rastom tražnje raste i cena usluge. Kontejneri se neće pomerati sukcesivno, već možemo predvideti i nova gomilanja u evropskim i svetskim lukama - kaže nam on.
- Koliko aktuelni štrajkovi lučkih radnika u Nemačkoj i Južnoj Koreji prete da dođe do novih zastoja na globalnom nivou i do kakvih posledica mogu dovesti?
- Štrajk lučkih radnika ugrožava operativnost luke, samim tim i kašnjenja u pošiljkama koje preko istih putuju. Ovo je samo jedna od situacija, kada mi u logistici moramo “brzo da razmišljamo”. Naše Adria Express rešenje koje smo razvili kao alternativu za transibirsku železnicu, pokazalo se i kao idealna zamena za pošiljke koje idu preko severnoevropskih luka poput Hamburga i Bremerhavena. Interesantno, štrajk u Koreji izazvao je rasterećenost svetskih brodova pa je uslovno rečeno imao i “pozitivan” efekat na transportne tokove širom sveta.
Prirodne nepogode, štrajkovi, pandemije, inflacija, geopolitička dešavanja…sve su to “svakodnevice” kod nas u logistici, što planiranje, ali i reaktivnost čine ključnim karakteristikama neophodnim za uspeh.
- Logistika je intezivna industrija, da li raste potreba za radnom snagom?
- Ovaj privredni sektor suočava se sa još jednim velikim izazovom. Logistika je radno intenzivna delatnost, a potreba za logističkim stručnjacima raste 10 do 15% godišnje. Govoriću u ime naše kompanije, pa tako mogu da konstatujem da je rast i razvoj poslovanja uvek propraćen potrebom za novim kadrovima i izuzetno nam je drago da je tako. Problem nedostatka radne snage je evidentan, a danas je imperativ prepoznati ih i zadržati.
Ono što bih sa druge strane mogao da primetim jeste da imamo veliki broj mladih ljudi voljnih da se uhvate u koštac sa našom industrijom, a mi u cargo-partneru se trudimo i da stvaramo iste. Aktivno učestvujemo u programu dualnog obrazovanja Privredne komore Srbije, ali i sprovodimo program praktične nastave za studente. Želja nam je da od „ranih faza“ otkrivamo potencijale i dalje ulažemo u njihov razvoj. Trudimo se da aktivno slušamo naše zaposlene i kontinuirano ulažemo u njihovo usavršavanje, ali i zadovoljstvo na radnom mestu.
- Da li s druge strane imate problem da zadržite talente, da li ima dovoljno stručne radne snage?
- Fluktuacija radnika je uobičajena pojava u svim industrijama, ali se možemo pohvaliti da mnoge kolege u cargo-partneru imaju ozbiljan staž – mislim da ta informacija dovoljno govori sama za sebe.
Naravno, sa razvojem kompanije, svake godine javlja se potreba za novim kadrovima i moram priznati da kod nas proces selekcije ume da potraje, ali kao dobitna kombinacija pokazao se izbor onih kandidata koji se u ovoj industriji istinski pronalaze, ali i čije se vrednosti poklapaju sa našim.
- Blisko povezana industrija je i auto-industrija, kako ocenjujete trenutno stanje?
- Nakon više od tri decenije zlatnog doba za automobilsku industriju, tokom pandemije virusa situacija se sasvim preokrenula. Fabrike velikih automobilskih proizvođača locirane su u kineskim provincijama, zbog čega su, tokom restrikcija posledično bile prinuđene da obustave rad.
Problemi u lancima snabdevanja, rast cene sirovina, nedostatak čipova razlozi su zbog kojih su svetske kompanije snizile očekivane zarade za ovu godinu, a u zavisnosti od novih oscilacija mogu očekivati i dalje promene u profitima.
Proizvođači imaju i značajnu ulogu u procesu oporavka, jer u svom nastojanju da nadoknade propušteno, velikim obimima proizvodnje opet izazivaju preopterećenost transportnih kapaciteta. Kao odgovor na dešavanja, javlja se i nov trend – proizvođači sele svoje proizvodne centrale u Evropu sa ciljem da se na taj način približe evropskim kupcima, ali i izbegnu potencijalnu štetu novih talasa virusa. Zaključak je da kupci više ne mogu da računaju na velike popuste i da će na poručene automobile čekati mnogo duže nego ranije.
- Sve ove teme bile su povod dve velike konferencije koje su se nedavno održale u Beogradu. Kakva je vaša uloga bila u tome?
- U cargo-partneru kontinuirano ulažemo u razvoj naših servisa. Za opstanak u industriji neophodna je inovativnost, stoga pažljivo osluškujemo feedback sa terena i trudimo se da budemo u koraku sa savremenim rešenjima. Nedavne konferencije jedan su od idealnih načina da komuniciramo sa privredom.
LOGIC 2022 je konferencija u organizaciji Saobraćajnog fakulteta i predstavlja sinergiju nauke i realnog sektora, koja je ključna za unapređenje prakse poslovanja u industriji.
Ova konferencija samo je produžetak naše već izgrađene saradnje sa Saobraćajnim fakultetom, te smo ove godine pored već razvijenog programa praktične nastave i upoznavanja sa studentima i sami bili učesnici u programu kroz panel diskusiju, ali i kroz naše predavanje.
Sa druge strane SEE Automotive Connect&Supply konferencija okuplja usku tržišnu nišu profesionalaca iz automobilske industrije. Proizvodnja auto delova u Srbiji doživela je ogromnu ekspanziju poslednjih godina, što zbog povoljne geografske situacije, tako i zbog kvalitetnih kadrova koje imamo. Ali u javnosti se obično spominje samo profitabilnost ove industrije, ali ne i njena složenost. U praksi smo mogli da posvedočimo da izazovi itekako postoje.
Upravo zbog toga je pouzdan partner jedna od ključnih prednosti za unapređenje aktivnosti lanca snabdevanja. Outsourcing usluga takođe može pozitivno uticati na optimizaciju troškova, a cargo-partner u svom portfoliju ima širok spektar dodatnih usluga. Poseban akcenat bih stavio na KLT pranje (pranje ambalaža u kojim se transportuju sitne automobilske komponente) jer tržište nije dovoljno upoznato da za ovu uslugu može da se osloni na cargo-partner.
Ova, ali i brojni drugi servisi razvijeni su na specifičan zahtev klijenata, što je redovna praksa u našoj kompaniji i verodostojno potvrđuje naš moto “we take it personally”.
Video: Počela žetva, ratari žele veće cene
(Telegraf Biznis)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
jox
Ja radim u tome sektoru neznam gdje je štrajk !!!!
Podelite komentar