Kako napraviti izbor na tržištu telekomunikacija u Srbiji: Ko su provajderi i šta oni tačno pružaju?
Provajderi, na srpskom pružaoci telekomunikacionih usluga - mobilne i fiksne telefonije, kućnog interneta i televizije - danas su ti koji mogućavaju savremeno funkcionisanje pojedinaca i čitavih sistema, bilo u privatnoj ili poslovnoj sferi.
Uzimajući u obzir njihove tehničke karakteristike, kvalitet usluga i pokrivenost mreže, izdvojaju se četiri relevantna "igrača" na domaćem tržištu – mts, SBB, Yettel i Orion telekom.
Ponuda ova četiri provajdera u Srbiji je generalno korektna i kompletirana, međutim usluge nisu uvek dostupne svima. Ograničavajući faktor može biti neophodna kablovska infrastruktura u ruralnijim sredinima ili, na primer, određeni delovi grada gde je prisutan samo jedan provajder. Samim tim, izuzev usluga mobilne telefonije, odluku o izboru provajdera ne može doneti samo korisnik, jer ona zavisi i od dostupnosti mreže (pogotovo optike) u naselju i objektu, što uslovljava izbor između provajdera. Tako da, na kraju, odluku da li će i koji provajder svojim kablovima doći do vaše zgrade, donosi skupština stanara ili upravnik zgrade.
Poslednjih godina, sve više korisnika se odlučuje za pakete usluge zbog pogodnosti koje se ogledaju pre svega u nižim cenama, kao i u jednostavnijim procedurama za kupovinu i plaćanje. Paket usluga predstavlja ponudu dve, tri ili sve četiti usluge jednog provajdera po jedinstvenoj ceni koja je niža od zbira pojedinačnih cena ovih usluga. U 2020. godini oko 1,55 miliona korisnika je imalo neki paket usluga, 10 odsto više nego prethodne godine (RATEL).
Kada je reč o samim provajderima, mts i SBB nesumnjivo imaju najveće tržišno učešće u Srbiji. Dok je mts nacionalna kompanija koja je prva počela da pruža fiksne telekomunikacione usluge u zemlji, zbog čega je asocijacija za „tradicionalno“, SBB se doživljava kao moderniji, sa dobrim korisničkim servisom, ali ujedno i najskupljom ponudom na tržištu. Oba provajdera imaju brzi optički internet i HD kanale u ponudi svojih Iris i EON platformi, kao i odgovarajuće mobilne aplikacije za gledanje televizije.
Uz mts, jedini provajder koji može da zaokruži ponudu sa paketom od sve četiri usluge je Yettel. On je među vodećim mobilnim operatorima u Srbiji (još iz vremena Telenora, naslednika „pionira“ Mobtela), a kao provajder kućnog interneta, televizije i fiksne telefonije koristi isključivo optičku mrežu, što mu garantuje internet odlične brzine i kvalitet usluga gde god je dostupan. S tim u vezi, kao i najkompletnijom ponudom TV kanala u okviru Hiperneta, odnos cene i kvaliteta usluga Yettela u potpunosti je opravdan, jer su njegovi paketi i najpovoljnija opcija na tržištu po svim kategorijama.
Orion telekom na našoj listi našao se kao provajder koji u svojoj ponudi takođe ima brz optički internet, fiksnu telefoniju i televiziju sa više od 190 kanala. Orion je prisutan i u velikom delu Novog Beograda, najmnogoljudnije opštine u Srbiji, te samim tim ima i nezanemarljiv broj korisnika. I pored ovih činjenica, tržište telekomunikacija u Srbiji je dosta dobro pokriveno i uglavnom u skladu sa globalnim trendovima. Što se samih korisnika tiče, kod njih razliku između provajdera najčešće prave „male stvari“ poput brzine interneta, izbora TV sadržaja, kao i mogućnost objedinjavanja svih usluga, uključujući i mobilnu telefoniju, u okviru jednog paketa. I, naravno, razliku pravi i ona veća stvar, a to je cena ponude.
Digitalna TV
Pored optičkog interneta, pri izboru provajdera fiksnih usluga značajnu ulogu ima i TV ponuda. Skoro 90 odsto korisnika u Srbiji prati kablovsku televiziju u digitalnom formatu, sa 167 TV kanala u proseku.
Prema podacima RATEL-a za 2020. godinu, prosečna cena mesečne pretplate za osnovni paket digitalne kablovske televizije tada je iznosila 1.431 dinara.
Danas je ponuda paketa veoma raznovrsna uz mnoge dodatne pogodnosti (poput dodatnih TV aplikacija i web platformi) i kreće se od 1.399 dinara (Hipernet, Yettel) do 1.999 din (SBB) za srednji TV paket u kome je veliki broj programa u HD rezoluciji, među kojima i najpopularniji sportski i zabavni kanali.
(Telegraf.rs)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Marko
SBB više nije opcija otkako su izgubili Arenu
Podelite komentar
Ćomi
Ja sam na Sbb, al sam zbog drugog sporta uzeo Arena Cloud koja je bagovala uzasno na pocetku. Presao na Yettel i prezadovoljan vec 6 meseci.
Podelite komentar
CC
Yettel — samo iz Srbije!!!! 👇👇👇👇
Podelite komentar