Detaljan vodič za eFakture: Sve što trebate da znate na jednom mestu, ostalo je još 15 dana
Uvođenje elektronskih faktura trebalo bi preduzećima u Srbiji da donese milionske uštede, a državi efikasniju kontrolu i naplatu poreza.
Ako je stavimo u definiciju, eFaktura podrazumeva potpunu digitalizaciju svih elemenata za njenu izradu, prenos, prijem, evidentiranje, plaćanje i čuvanje. Time se obezbeđuje podizanje organizovanosti, efkasnosti, ekonomičnosti i bezednosti sistema.
Zakonom su regulisane sve procesne radnje i uspostavljen sistem eFakture na državnom nivou u kome se čuvaju sve fakture.
Na osnovu našeg razgovora sa predstavnicima mnogih kompanija, jasno je da su pripreme u toku, ali da deo kompanija nije spreman da primeni eFakturu. Međutim, više nemaju izbora - od 1. januara 2023. godine, one su obavezne.
Iako je ostalo još nekoliko dana, veliki je broj pitanja kao što su: Ko može da obavlja poslove info posrednika, da li se obuhvataju fakture koje se šalju u inostranstvo, šta se dešava sa odbijenim fakturama, uputstvo za XML treba da bude detaljnije. I dok poslodavci podržavaju uvođenje eFakture, ističu da je potrebno i edukovati korisnike. S druge strane, IT kompanije koje proizvode ERP softver su prilagođavale rešenja i imaće još veće tržište za svoje prozvode.
O nedoumicama i dilemama razgovarali smo sa Vukom Delibašićem koji je savetnik u Ministarstvu finansija. Prošli smo kroz najvažnija pitanja:
- Prvi januar je blizu, koja poruka je za one koji još nisu prešli na e- fakture?
- Ministarstvo finansija već mesecima sprovodi kampanju obaveštavanja privrede o početku primene obaveza iz Zakona o elektronskom fakturisanju. Više ni za koga ne bi trebalo da je novost da je uveden sistem elektronskih faktura i da je njegovo korišćenje obavezno u skladu Zakonom o elektronskom fakturisanju.
Poruka, ili bolje rečeno savet za obveznike PDV koji još uvek nisu koristili sistem je da požure sa pripremom za korišćenje – potreban im je e ID (elektronski identitet) koji možete dobiti na portalu eUprave na adresi https://eid.gov.rs/.
- Koje 3 stvari su najvažnije kada se pomene pojam e-fakture?
- Na prvom mestu, sigurnost dostave. Sistem elektronskih faktura predstavlja takav kanal dostavljanja računa da se ne može osporavati da je dokument stigao do primaoca. Ukratko, povećava se pravna sigurnost u svakodnevnom poslovanju.
Drugo, ušteda je važan faktor. Na smanjenje troškova i privrede i javnog sektora direktno utiče digitalizacija procesa izrade, prijema i čuvanja faktura.
Treće, uticaj na efikasniju naplatu u smislu smanjenja poreskog jaza, efikasnije poreske kontrole i smanjenja mogućnosti poreske evazije. Zakon o elektronskom fakturisanju predstavlja deo pravnog okvira koji je relevantan za suzbijanje sive ekonomije.
Dakle, očekujemo efikasnije prikupljanje prihoda zahvaljujući, između ostalog, uvođenju sistema elektronskih faktura.
- Koji je najveći izazov za prelazak na novi sistem?
- Za većinu privrednika koji već koriste digitalne servise izazovi praktično ne postoje. Sistem je izuzetno jednostavan i intuitivan za korišćenje.
Iskustvo koje smo u Ministarstvu finansija stekli je da se najveći broj pitanja odnosi na način prijave, i tu ponavljamo da je neophodan e ID, sve drugo je vrlo brzo i jednostavno za savladati.
Ministarstvo je uložilo napore da pruži sva potrebna objašnjenja koja se tiču najčešćih pitanja u praksi, i sve materijale, uputstva i snimke predavanja (vebinara) možete pronaći na adresi efaktura.gov.rs.
Ponavljamo da je i izradu normativnog okvira i izradu sistema elektronskih faktura pratila intenzivna diskusija i sa privatnim i sa javnim sektorom i da su svi smisleni i izvodljivi predlozi usvojeni.
- Da li je moguće prevariti sistem?
- Sistem elektronskih faktura je pre svega sistem koji obezbeđuje sigurnu dostavu računa, i u njemu se precizno beleže podaci o iznosu računa, iznosu poreza, tačnom vremenskom trenutku u kome je faktura poslata i tome slično. Odgovornost za tačnost unetih podataka uvek je na onome ko podatke unosi.
Prevariti sistem, u ovom slučaju, pretpostavljam da bi značilo izdati fakturu čiji je sadržaj neispravan, ali ne treba smetnuti sa uma da je primalac fakture, kao neko ko je dužnik, uvek u mogućnosti da kontroliše primljeni dokument i postupi u skladu sa time da li je saglasan ili nije sa njegovom sadržinom.
Važno je napomenuti da svaki poslati dokument ostaje zabeležen u arhivi, tako i svaka nepravilnost ili zla namera u korišćenju sistema nadležni organi mogu otkriti.
- Koje su kazne predviđene za nesavesne privrednike?
- Propisane su prekršajne kazne za pravna lica koja su do visine od 2 miliona dinara, za preduzetnike do pola miliona dinara. Predviđene su i kazne za odgovorna lica u pravnim licima do 150 hiljada dinara.
- Šta očekujete, kakva će biti kontrola poreznika?
- Kontrole koje sprovode kolege iz Poreske uprave nastaviće se kao i do sada. Glavna razlika je što će nadležnim organima u slučaju kontrole biti jednostavniji pristup svim fakturama.
- Šta će biti sa računovođama i knjigovođama, kako će oni funkcionisati?
- Pre svega, Zakon o elektronskom fakturisanju ne utiče na obaveze koje propisuje Zakon o računovodstvu.
Knjigovođe i računovođe svoje poslove nastaviće da obavljaju u skladu sa svim propisima koji i sada važe, s tim što ih njihovi klijenti mogu ovlastiti da u njihovo ime pristupaju sistemu i vrše određene radnje – npr. da prihvataju i odbijaju fakture, da izdaju fakture, da evidentiraju porez na dodatu vrednost i dr. Rekli bismo da i njima sistem elektronskih faktura olakšava i ubrzava posao.
- Koje programe da biraju privrednici, da li i imate savete?
- To najviše zavisi od broja faktura koje izdaju i primaju. Smatramo da je za one privrednike koji godišnje rade sa nekoliko desetina faktura najjednostavnije da neposredno koriste sistem elektronskih faktura i da sami izdaju i primaju fakture.
Oni koji imaju veći broj faktura, mogu da koriste softvere koje su koristili i do sada, naravno uz povezivanje sa sistemom elektronskih faktura i određena prilagođavanja važećim propisima. Tako fakture mogu izdavati i primati „mašinski“, preko API metoda.
Predviđeni su i informacioni posrednici, kao opcija za koju se privrednici mogu opredeliti.
- Najvažnijih 5 koraka do e- fakture?
- Ponavljamo, prvi korak je da se obavezno pripreme na način da poseduju e ID, kojim upravlja nadležni organ Vlade Republike Srbije. Među najvažnije korake spada i redovno posećivanje portala https://www.efaktura.gov.rs, odakle se može preuzeti interno tehničko uputstvo i najnovije informacije u vezi sa radom sistema.
Treći korak je detaljno upoznavanje funkcionalnosti sistema, kroz pristup demo verziji na demo.efaktura.gov.rs.
Četvrti korak je prijava na sistem – odabir vrste subjekta kojem privrednik pripada i popunjavanje najosnovnijih podataka koji su potrebni. Peti korak je, sigurni smo, i najjednostavniji – samo korišćenje sistema.
Video: Kako funkcioniše e-fiskalizacija u Srbiji
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.