Tatjana za Telegraf Biznis o kozmetici iz Sibira: "Svaki klijent je priča za sebe, trendovi se ne isplate"
Sibirska kompanija Siberian Wellness, koja već više od 26 godina kreira prirodne proizvode za zdravlje, sport i lepotu na bazi divljeg sibirskog bilja, preuzela je sredinom decembra domaći brend Dahlia, koji je dugi niz godina bio lider u oblasti kozmetike i suplemenata na tamošnjem tržištu.
Ovo je, istovremeno, ne samo šansa da se naš region bolje upozna sa ruskom firmom, već i da upoznamo i doživimo zemunsku kompaniju u novom, drugačijem ruhu.
Kako smo prilikom objave tog posla saznali, u ovu zajedničku priču dva brenda do sada je uloženo 15 miliona evra, i na pomolu veliki planovi, ali... Zanimalo nas je još detalja.
O tome u intervjuu za Telegraf Biznis, govori predsednica Siberian Wellnes-a, Tatjana Gorohovskaja.
- Rukovodite velikom kompanijom koja posluje već 26 godina. Koliko se vaše poslovanje menjalo vremenom i šta je najviše uticalo na te promene?
Pre svega, promenili su se klijenti – promenili su svoj odnos prema suplementima, a to je promenilo biznis koji je povezan s njima. Kada smo počinjali, u Evropi i SAD su već postojale velike MLM (multi-level marketing) prodavnice, koje prodaju proizvode za lepotu i zdravlje, a kod nas su suplementi bili čista egzotika, nije postojala kultura njihovog korišćenja. U tom kontekstu, faktički smo od nule formirali javno mnjenje i potrošačke navike.
Sada su suplementi must have i više ne moramo da objašnjavamo zašto su određene komponente važne i neophodne. Računamo na inovacije i prirodnost, i kada proizvodimo premijum serije naših proizvoda poput SSNN (Siberian Super Natural Nutrition) – kupac veoma dobro zna u čemu je razlika između sintetičkih i prirodnih vitamina, i zato i bira u korist bezuslovnog kvaliteta.
Sa druge strane, i mi smo se menjali i prilagođavali, i to značajno. Izašli smo na međunarodno tržište i postali globalni proizvođač, nakon što smo najpre u 60+ zemalja razvijali prodaju. Proizvodni kapaciteti naše firme omogućavaju i proizvodnju sopstvenih trgovinskih marki, planiramo i ekspanziju.
U 2022. godini smo otkrili i potpuno nov pravac razvoja – kupili smo organske voćnjake i proizvodnju u Uzbekistanu i razvijamo strategiju izlaska na tržište tehnologije hrane. A sada, kupovinom fabrike Dahlia u Beogradu, počinjemo da razvijamo lokalne brendove, stvarajući proizvode koji su adaptirani u skladu sa potrebama lokalnih klijenata.
- Znamo da se tržište suplemenata, kozmetike i ostalih dodataka za negu iznutra i spolja, konstantno menja i napreduje. Da li je izazovno ispratiti sve promene, kako idejno, tako i finansijski?
Tržišta u različitim zemljama, razvijaju se u različitim pravcima, i to je veliki izazov za naš marketinški tim. Mnoge velike kompanije gube svoj deo tržišta ukoliko su fokusirane samo na univerzalni proizvod. Vremena "sve za sve" su davno prošla. Svaki klijent traži proizvod za sebe, koji zadovoljava baš njegove potrebe.
To planiramo da implementiramo i u fabrici Dahlia, da značajno obogatimo i sastav i asortiman proizvoda koji se u njoj proizvode. Cilj nam je da u naredne dve godine povećamo broj SKU (store keeping unit) najmanje 5 puta, ali ćemo istovremeno sačuvati i proširiti asortiman brendova koje Dahlia proizvodi.
Što se tiče finansijskih konstrukcija, mislim da je praćenje trendova neperspektivno i neisplativo opterećenje svakog biznisa i zato se trudimo da uvek budemo korak ispred. Tada ne trošite novac "hitno", već planski. Upravo zbog toga planiramo isključivo na duge staze i kada se neka novina pojavi - mi smo već 100% spremni.
Navešću dva primera:
- Tržište probiotika sada brzo raste. Tokom 2021. su ga procenili na 63 milijarde dolara, a do 2030.
godine treba da se udvostruči. Nameravamo da postanemo značajni igrači i u ovom segmentu; kupili
smo opremu, kreiramo formule i registrujemo proizvode. Očekujemo nove proizvode već u prvom kvartalu 2023.
- Vegansko tržište predstavlja izuzetnu perspektivu, i zato smo tokom 2022. postavili opremu za proizvodnju veganskih mekih želatinskih kapsula i sada radimo na tehnologiji proizvodnje.
Kako nam Gorohovskaja dalje priča, "sličnih proizvoda za sada ima malo, i to ne samo u Rusiji, već i u svetu".
- Ako se pozicioniramo kao inovativna kompanija, sigurno je da ćemo biti nekoliko koraka ispred. Globalno tržište nutrijenata se sastoji iz tri segmenta: suplementi, funkcionalna ishrana i napici. Godine 2021. je vredelo 310 milijardi dolara, a očekivani rast do 2025. godine je gotovo 405 milijardi. Ogroman deo rasta će biti funkcionalna ishrana.
- Budući da poslujete u 60 zemalja sveta, ne možemo, a da vas ne pitamo - da li je trenutna rusko-ukrajinska situacija uticala na vaš biznis i na koji način?
U Ukrajini smo prisutni 18 godina, to je bila jedna od prvih zemalja u kojoj smo otvorili kancelariju. Naš ukrajinski tim ljudi je veliki, uspešno sarađujemo, imamo brojne partnere koje izuzetno cenimo i poštujemo, a biznis ujedinjuje ljude. Ponosni smo što svi ljudi u našoj kompaniji zagovaraju mir. Tako iskazujemo zahvalnost prema našim klijentima i poslovnim partnerima iz apsolutno svih zemalja u kojima poslujemo i opravdavamo poverenje koje smo stekli i verujem, zaslužili, tokom svih ovih godina.
- Ono što smo prvo primetili kada smo vas upoznali na događaju za medije u Beogradu, jeste da ste vrlo neposredni i entuzijastični. Da li je ta vrsta energije preduslov za uspeh i dobar odnos sa kolegama?
Šta nam kažu fundamentalni zakoni prirode? Energija nastaje ni iz čega i ne može da nestane. Ukoliko ulažete dušu u posao, nagrada će uvek biti fantastičan rezultat, a to su naši proizvodi, zahvaljujući kojima mogu da budem tako energična. I to nije šala – ja koristim komplekse naših suplemenata pune 22 godine!
Moj moto je da, ako daješ energiju ljudima, oni će ti je i uzvratiti. Veoma me inspiriše tim sa kojim radim, svi zaposleni u kompaniji. I tako je uvek, kada čovek živi u skladu sa svojim vrednostima i principima, ima jasne ciljeve i najvažnije, kada je u harmoniji sa samim sobom i životnom sredinom, onda i energiju usmerava u posao koji voli.
- U Beograd ste došli kako biste obeležili početak saradnje, odnosno preuzimanja kultne kompanije Dahlia. Kakva su vam očekivanja? Kako želite da nadalje pozicionirate ovaj domaći brend?
U budućnosti želimo da pozicioniramo Daliju ne samo kao domaćeg, već i svetskog proizvođača. Želimo da brendu sa izuzetno bogatom istorijom i talentovanim ambicioznim timom pružimo svoje kompetencije, pre svega u proizvodnji "zelene" kozmetike. Planiramo da izađemo na tržište s novim proizvodima, koji su proizvedeni uz korišćenje sastojaka koji se mogu pronaći u bogatoj balkanskoj prirodi.
Želimo da stvaramo asortiman efikasnih, prirodnih i interesantnih proizvoda.
Imamo ambiciju da Dahlia, primarno, postane regionalni lider na tržištu u našoj oblasti, a zatim da značajno povećamo izvoz u Evropu i Tursku. Takođe, težićemo tome da proizvodi napravljeni u Srbiji budu u svim zemljama u kojima smo prisutni. Veoma verujem u Daliju.
- Šta vas je posebno privuklo kod poslovnih ljudi u Srbiji? Ima li sličnosti sa načinom poslovanja u Rusiji?
- Smatram da duhovna i kulturna bliskost u biznisu mnogo znače. Naši narodi imaju sličan mentalitet i čini mi se da je prilagođavanje na lokalne navike minimalno. To nam omogućava da sačuvamo kompetentni Dahlia tim, jer nastavljamo da radimo zajedno i efikasno. Razumemo se i imamo zajedničke ciljeve! Snažan utisak ostavlja i činjenica koliko se Srbija promenila tokom poslednjih godina. Beograd je zaista divna evropska prestonica. Iza toga stoji ogroman rad ljudi i to izaziva ne samo duboko poštovanje, već i želju da date svoj doprinos.
- S obzirom da ste uspešna dama u svetu biznisa, koje je Vaše mišljenje o pozitivnim promenama, koje idu u prilog ženama: koje su povezane s platama, seksizmom, diskriminacijom...?
U kompaniji apsolutno svi imaju iste mogućnosti za razvoj. Šireći tim i promovišući talente, mi ne gledamo na pol, gledamo isključivo kompetencije. Iste vrednosti ćemo promovisati i u kompaniji Dahlia. Svet nije uvek idealan, i u mnogim zemljama i poslovnim okruženjima i dan-danas postoje problemi koje ste naveli. Zato mi delujemo na najefikasniji način – borimo se protiv arhaičnog pristupa i stereotipa svojim poštovanjem prema vrednim ljudima. Sopstvenim primerom treba pokazati šta je pravilna i nova "normalnost".
- Кoje su Vaše želje i ciljevi za 2023. godinu, ne samo u vezi s datim poslom, već generalno? Kako Vi organizujete svoje vreme i kako otklanjate stres?
Što se tiče fabrike Dahlia, prva naša investicija nakon završenog procesa kupovine je ulaganje u ljude. Već u prvom kvartalu planiramo da povećamo tim dva puta. Tokom godine ćemo izvršiti redizajn brendova koji se proizvode u fabrici: sačuvaćemo prepoznatljivost, učinićemo da budu aktuelni, da ulivaju više poverenja savremenim ljudima. I već investiramo u ekologiju – organizujemo manifestacije u skladu sa zahtevima eko standarda ISO 14001.
Naravno, osim razvoja u Srbiji, kompanija ima još mnogo novih projekata.
Širimo se u Aziji, pokrenut je nov logističko-proizvodni kompleks u Sibiru. Predstoji nam ogroman posao jer život nikada nije samo relaksacija. Upravo je tajna baš u organizovanju vremena: najvažnije je da se pre svega posvetite sebi. U životu treba uživati, zato pre svega treba planirati ono što nas čini srećnima.
I onda će se uvek pronaći antistres! U svakoj zemlji postoje mogućnosti da dodate životu jarke boje: negde su to lepe planine, negde podvodni svet – mene inspirišu ronjenje i planinarenje. A u Srbiji, pored svega ostalog, tu su divna lokalna vina. Kada sam ovde, uvek znam da će stres 100% nestati!
- Siberian Wellnes je veoma inovativan u svom stvaranju. Na čemu će biti fokus narednih godina kada je reč o tržištu lepote i zdravlja?
Sada nam je vrlo važno da razvijamo lokalna tržišta sirovina. U sastav svih naših inovativnih proizvoda ulaze ne samo efikasne i bezopasne komponente vodećih proizvođača (DSM Nutritional, Lonza, Naturex, Finzelberg), već i celokupna moć i snaga divljeg bilja u Sibiru, koje se za nas prikuplja u ekološki čistim delovima.
Sada planiramo i da darovima sibirske prirode dodamo biljne komponente iz Srbije. Dodatne mogućnosti otkriva i postojanje svoje baze sirovina u Uzbekistanu. Ali to je tek početak, priroda je naš najvažniji partner.
- S obzirom da birate kvalitet, postojanost i posebno odabrane sirovine, koliko to utiče na proces proizvodnje, ali i na krajnje cene: da li su sirovine poskupele, da li možete da ih nabavite, koliko je danas zahtevno poslovanje u skladu sa eko standardima?
Danas svaki pojedinac, a naročito biznisi, treba da razumeju da, ukoliko čovek štedi na ekologiji, čovečanstvo može da plati izuzetno visoku cenu.
Zbog toga briga o prirodi nije samo humanitarna misija, već i investicija u budućnost naše planete. Ukoliko mi ne preuzmemo tu odgovornost, možda generacije koje sada žive neće moći da koriste prirodna bogatstva Zemlje. Zahvaljujući fondu „The world around you” imamo mogućnost da vratimo život šumama, da učestvujemo u zaštiti retkih vrsta biljaka i životinja, da pomažemo ekološkim organizacijama i pružamo podršku krupnim eko projektima.
Naši saradnici i biznis-partneri su sadili sibirski kedar, jasen, breze, lipe i sibirski hibiskus u Kraljevu. Takođe, putem projekta 25ha od tebe planeti, 2021. godine smo posadili više od 50 hektara nove šume mednog bagrema u Srbiji. O tome koliko je naš projekat važan govori i činjenica da se nalazi na listi Eventiada IPRA Golden World Awards kao najveći eko događaj u istočnoj Evropi i ZND-u.
U vezi sa tim, upravo je ta beskompromisna ljubav prema prirodi, njenim darovima i njihovom očuvanju naša investicija u budućnost – u budućnost Siberian Wellness-a.
Video: Bili smo u Italiji: Ovako se pravi čuvena kafe Vergnano koja postoji 140 godina
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Gola Istina
Dama kaze Beigrad je prelep, a ostatak Srbije niko ne spominje, valjda zato sto je razvijenost na nivou sela, evo prvo moje mesto, centar jos nekako, izadjes cosak dalje kao Ruska sela izgledaju uluce
Podelite komentar