Vreme čitanja: oko 4 min.
Americi preti "cunami penzionisanja pilota": Problemi će ubrzo postati još veći, da li će se preliti na svet?
Vreme čitanja: oko 4 min.
Američku avio-industriju uskoro će pogoditi "cunami penzionisanja pilota" koji će doprineti manjku pilota u zemlji, ograničavajući dostupnost letova za putnike i vršeći pritisak na povećanje cena karata, saopštila je ova industrijska grupa Kongresu u sredu.
"Nedostatak pilota je doveo do kolapsa u vazdušnom saobraćaju“, rekla je Fej Malarki Blek, predsednica i izvršna direktorka Regionalne asocijacije avio-prevoznika, na saslušanju pododbora za transport i infrastrukturu Doma.
Više od polovine pilota koji danas rade dostićiće starosnu granicu od 65 godina za obavezan odlazak u penziju u narednih 15 godina, a mlađi piloti ne pristižu u dovoljnom broju da nadoknade one koji stare.
"Ozbiljan i stalni nedostatak pilota je širom zemlje", primetila je Blekova. Kako je rekla, 42 savezne države sada imaju manje avio-usluga nego pre pandemije, 136 aerodroma je izgubilo najmanje četvrtinu svojih usluga, a avio-kompanije su potpuno prekinule letove do 11 manjih aerodroma, a u pitanju su gradovi koji se tako povezuju sa većim čvorištima.
Više od 500 aviona regionalnih avio-kompanija miruje bez dovoljno pilota da njima upravljaju, a oni koji lete koriste se čak 40 odsto manje nego u prošlosti.
Većina avio-kompanija tek treba da u potpunosti obnovi smanjenje usluga do kog je došlo zbog pandemije, čak i kada su u pitanju rekordne rezervacije kod nekih prevoznika. Ta kombinacija ograničenog kapaciteta i velike potražnje dovodi do cena karata koje su znatno skuplje nego pre pandemije.
Blekova predstavlja grupu regionalnih prevoznika koji pružaju fider usluge za veće avio-kompanije kao što su "Ameriken", "Junajted" (UAL) i "Delta" (DAL). Te velike avio-kompanije se takođe suočavaju sa nedostatkom pilota, ali su ih zapošljavale od regionalnih prevoznika, uzrokujući još veći problem putnicima i gradovima koji zavise od njih.
Velike avio-kompanije su 2022. godine angažovale više od 13.000 pilota, skoro sve od manjih prevoznika koje RAA predstavlja. Više pilota je prošle godine steklo licence nego ikada pre, ali tih 9.500 novih nije bilo dovoljno da se održi korak sa potražnjom.
Blek je rekla da troškovi obuke za novog pilota mogu biti i do 80.000 dolara, a ukupni troškovi dostižu 200.000 dolara kada se kombinuju sa troškovima diplome. Ona je rekla da je savezna finansijska pomoć nedovoljna da bi se siromašnijim studentima pružila šansa da postanu piloti.
"Za razliku od drugih karijernih puteva koji zahtevaju dodatnu profesionalnu akreditaciju, kao što su lekari i advokati, akreditovani programi obuke pilota ne mogu da pristupe dodatnim pozajmicama dostupnim kroz programe pomoći za diplomce da bi pokrili veće troškove", rekla je ona.
Potražnja za pilotima će nastaviti da raste, prognozira Blek. Manje od osam odsto pilotske radne snage je mlađe od 30 godina, a mnogi ma je ulazak u kokpit druga karijera.
Sindikat koji predstavlja većinu pilota američkih avio-prevoznika pozvao je Kongres da ne menja standarde kvalifikacija pilota i obuke u pokušaju da se reši nedostatak pilota, napomenuvši da bi neke ideje ugrozile bezbednost.
"Ovo nije vreme za slabljenje bezbednosnih standarda", rekao je Džejson Ambrozi, predsednik Udruženja pilota vazdušnih linija, podkomitetu Doma za avijaciju i transport.
Zahvaljujući zahtevima koji su postavljeni nakon niza avionskih nesreća, "smrtni slučajevi putnika pali su za 99,8 odsto", rekao je on.
"Ovaj okvir za obuku pilota je takođe proizveo desetine hiljada više pilota tokom poslednje decenije nego što je bilo potrebno avio-kompanijama", rekao je Ambrosi, odbacujući argumente Regionalnog udruženja avio-prevoznika i drugih u industriji da nema dovoljno kvalifikovanih pilota.
"Sjedinjene Države su sertifikovale gotovo 64.000 pilota avio-prevoznika od jula 2013, dok su se avio-kompanije angažovale da popune oko 40.000 radnih mesta", dodao je on.
Regionalna asocijacija avio-prevoznika, koja predstavlja prevoznike koji povezuju velike gradove sa manjim regionalnim aerodromima, istakla je da avio-kompanije nisu jedina destinacija za pilote sa tom kvalifikacijom i upozorila na značajan nedostatak pilota koji će se pogoršati sa "cunamijem" penzionisanja.
Ali, Ambrosi je tvrdio da avio-kompanije trenutno nemaju dovoljno osoblja jer pilotima ne pružaju adekvatnu platu i kvalitetne uslove života, kao i zbog odluka menadžmenta donetih tokom pandemije.
"Trenutno je tržište rada komplikovano jer se piloti kreću među prevoznicima i napuštaju avio-kompanije koje nude manje atraktivne karijere za one koji nude bolje plate i kvalitet života.
Takođe je odbacio argument o podizanju starosne granice za odlazak pilota u penziju.
Predlog da se starosna granica za obavezan odlazak u penziju poveća za dve godine na 67 godina izazvao bi glavobolju avio-kompanijama u vezi sa rasporedom, rekao je on. Viši piloti avio-kompanija često lete na međunarodnim rutama, ali međunarodna pravila imaju ograničenje od 65 godina.
Na saslušanju se takođe razgovaralo o značajnom nedostatku raznolikosti među pilotima koji su uglavnom muškarci i uglavnom belci, kao i o potencijalnim načinima za rešavanje tog problema, što bi takođe moglo pomoći u rešavanju bilo kakvog nedostatka pilota.
Postojao je opštepriznat nedostatak pilota i pre pandemije. Avio-kompanije su primile milijarde dolara novca poreskih obveznika tokom pandemije, uz zabranu da ne otpuštaju osoblje, kako bi se osiguralo da se nedostatak ne pogorša. Ali da bi uštedele novac, mnoge avio-kompanije su ponudile otkupe i pakete za rano penzionisanje kako bi smanjile troškove tokom pandemije. Pandemija je takođe prekinula dotok novih pilota, zaključuje se u ovoj
(Telegraf.rs)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.