Bivši direktor Pošte Slovenije za Telegraf Biznis: "Reorganizacija je nužnost i za nju treba hrabrost"
JP "Pošta Srbije" uzela je snažan zalet u postupku reorganizacije i uspostavljanja nove sistematizacije. Na tom putu jedan od uzora im je i Pošta Slovenije, zajedno sa bivšim direktorom Borisom Novakom, koji je zaslužan za njenu reorganizaciju.
Na marginama radne posete, u cilju stručne pomoći u izradi unutrašnjeg akta o organizaciji i sistematizaciji JP "Pošte Srbije", Telegraf Biznis razgovarao je sa Novakom o onome šta je učinio za Poštu Slovenije, kakvu ulogu će imati u reorganizaciji pošte u Srbiji, kao i koje greške ne bi trebalo da pravimo.
- Bili ste uspešno na čelu Pošte Slovenije u periodu od 2012. do 2021. godine. Ostaćete upamćeni kao čovek koji je dao "novo ruho" pošti. Šta to tačno znači?
To znači da smo pravovremeno upoznali šta nam preti, šta će biti u budućnosti i koje promene su nam potrebne. U zavisnosti ša je nužnost u budućnosti, i tu nema razlike između Pošte Slovenije, pošte u Srbiji, Austriji, Italiji, Nemačkoj...
Svi se suočavamo i sa konkurencijom i sa tzv. digitalizacijom i automatizacijom nekih procesa i tome svi treba da težimo, ako želimo da budemo i efikasniji i racionalniji.
- Zbog čega ste uveli reorganizaciju u Pošti Slovenije?
Ako mogu da kažem da reorganizacija jeste temelj šire transformacije jer samo vitka organizacija može da ustanovi šta je bitno za budućnost. Mislim da odgovoran menadžer ne razmišlja koje nam opasnosti predstoje i šta će biti sutra, nego već preključe razmišlja šta nas čeka sutra i onda treba veoma brzo sa svojom ekipom da pravovremeno odreaguje.
- Kakva je bila reakcija javnosti i samih zaposlenih na promene i koje su to prepreke i izazovi na koje ste nailazili tokom reorganizacije?
Pa ja sad već posle ove posete u Pošti Srbije mogu da napravim neka poređenja. Jeste Pošta Srbije mnogo veća nego Pošta Slovenije, ali ima iste izazove. Ono što je dobro kod ove reorganizacije je da ljudi u administraciji i na najnižem nivou, na svakoj pošti već znaju šta donosi reorganizacija i znaju da je to i nužnost i da za to treba hrabrost. Reorganizacija se ne pravi prema licama nego prema funkcijama koje pošta budućnosti treba da ima.
- U jednom intervjuu ste spomenuli da su "automatizacija i digitalizacija" ključne. Da li se to pokazalo kao tačno?
Ja bih i sa ovim primerom u Pošti Srbije, šta je za mene bilo značajno i bitno, jer i kao vršilac dužnosti direktora preduzeća i sva njegova ekipa počeli su sa time, da sve što znači reorganizaciju radi se veoma transparentno i otvoreno i da su uvek u svim fazama ove reorganizaicje uključeni socijalni partneri to jest sandikati. Jer može neko administrativno da kaže da će nas biti sutra manje zbog toga i toga i toliko i toliko, ali bitno je da i oni znaju zbog čega to radimo.
- Možete li da nam pojasnite šta tačno reorganizacija predstavlja?
Reorganizacija pošte predstavlja udruživanje nekih jedinica, smanjenje broja zaposlenih u upravi i administraciji, tako i u regionima i onim većim ili najmanjim poštama. Ali ključno jeste kao početak jedne transformacije, da svi radimo efikasnije.
- Spomenuli ste i da je Srbija jedan od tržišta sa najvećim potencijalom. Na šta ste tačno mislili?
Ima veliki potencijal sa svim znanjima i kadrovskim resursima, ali i kao velika i prepoznatljiva država i uticajna, ne samo na balkanskom prostoru nego i šire.
- Nas tek čeka reorganizacija, a vaše znanje biće nam od ključnog značaja. Kakva će Vaša uloga biti?
Možda je najbitnija uloga da sa kolegama delim moje znanje i moje iskustvo, da možda ne naprave iste greške kao što smo mi.
- Koje su to greške bile?
Greška je ta da, možda najbitnija, da ako smanjiš broj ljudi, onda kada dolazi neko drugi, ti isti ljudi ili isti broj ljudi se vrati. Da to što si smanjio troškove, alociraš ih u investicije i ljude koji su ostali.
- Smatrate li da smo mi na dobrom putu? Kakva predviđanja imate za Srbiju?
Da smatram da jeste na dobrom putu, šta nisam razumeo - koliko ste brzi u tome, baš zbog toga jer ste toliko veliki, ali da, sad sam ustanovio zbog čega.
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.