Vreme čitanja: oko 5 min.
Ovih 5 zemalja zarađuju od trgovinskog sukoba Kine i SAD: Iznenadiće vas spisak, samo jedna je iz Evrope
Vreme čitanja: oko 5 min.
Ovo je dokaz da je priča o kraju globalizacije preterana
Tenzije između SAD i Kine menjaju dobro poznati lanac snabdevanja, koji otvara vrata ka drugim ekonomijama. Sledećih pet zemalja postaju ključni ekonomski "konektori" u fragmentiranom svetu.
Kao grupa, ove zemlje su 2022. zabeležile 4 triliona dolara ekonomske proizvodnje, više od Indije i skoro isto koliko i Nemačka ili Japan. Uprkos njihovoj veoma različitoj politici i prošlosti, oni dele oportunističku želju da iskoriste ekonomski nepredviđeni prihod pozicionirajući se kao nove veze između SAD i Kine ili Kine, Evrope i drugih azijskih ekonomija.
Predstavljaju 4% globalnog bruto domaćeg proizvoda, ali su privukli nešto više od 10%, ili 550 milijardi dolara, svih takozvanih grinfild investicija od 2017. goodine. Ovaj izraz opisuje izdatke za nove fabrike, kancelarije i druge objekte strane kompanije, koja osniva ili širi poslovanje u drugoj zemlji.
Takođe, konektori su dokaz da je priča o kraju globalizacije preterana. Roba i kapital se i dalje kreću preko granica, čak i više njih, zapravo prenosi Bloomberg. Evo o kojim zemljama je reč.
Vijetnam: Delikatna ravnoteža
Uloga Vijetnama kao ekonomije povezivanja je pojačana, otkako je bivši američki predsednik Donald Tramp uveo carine na kinesku robu, a pandemija je pooštrila kontrolu lanaca snabdevanja.
Svojom kombinacijom niskih troškova rada, poboljšanja infrastrukture i šireg spiska trgovinskih sporazuma, Vijetnam je privukao mnoštvo kompanija.
SAD su odredište za oko trećinu vijetnamskog izvoza, dok je Kina najveći dobavljač materijala za vijetnamske proizvođače, od mašina do materijala za odevne predmete.
Vijetnam je zvanično unapredio veze sa SAD u septembru, prebacujući odnos na "sveobuhvatno strateško partnerstvo", diplomatski status koji je ranije bio rezervisan za nekoliko odabranih, uključujući Kinu i Indiju.
SAD su takođe u septembru najavile partnerstvo kako bi pomogle Vijetnamu da razvije svoju industriju poluprovodnika u nastajanju. Vijetnam je takođe član Regionalnog sveobuhvatnog ekonomskog partnerstva, trogodišnjeg sporazuma o slobodnoj trgovini koji je predvodila Kina.
Poljska: Kuća baterija za EV
Kada je poljska vlada prošle godine objavila da će zemlja graditi sopstvenu marku električnih vozila, nazvanu Izera, to je bio jasan signal da je nacija koja se nekada hvalila sa nekoliko svojih marki ima veće ambicije nego da bude proizvodno središte za zapadnoevropske proizvođače automobila.
Državna kompanija ElektroMobiliti Poljska potpisala je ugovor sa kineskom Geli Holding Grupom 2022. godine o isporuci tehnologije za projekat.
Planirano je da proizvodnja hečbek modela i SUV-a počne krajem 2025. godine.
Poljska već ima dobro uspostavljene veze sa evropskom automobilskom industrijom, a giganti kao što su Folksvagen AG i Mercedes-Benz AG postavljaju fabrike za proizvodnju električnih vozila u zemlji. Ali strane investicije su porasle poslednjih godina, pri čemu je značajan deo od 125,1 milijardi dolara grinfild investicija koje je privukla od 2017. došao iz daljine.
Isporuke litijum-jonskih baterija proizvedenih u Poljskoj prošle godine su iznosile 38 milijardi zlota (8,9 milijardi dolara), što je ekvivalentno 2,4% ukupnog izvoza, prema zvaničnim podacima.
Vrednost kineskog izvoza u Poljsku porasla je za 112 odsto od 2017, na 38,2 milijarde dolara prošle godine.
Zavisnost od kineskih inputa se naširoko smatra potencijalnom ranjivošću za evropsku industriju električnih vozila u nastajanju, koja je takođe pod napadom plime uvoza generalno jeftinijih kineskih plug-in automobila. Ipak, na mestima kao što je Poljska, dugoročni geostrateški problemi imaju manju težinu od trenutnog ekonomskog podsticaja koji nova postrojenja mogu da pruže.
Meksiko: Sporedna vrata u SAD
Ove godine Meksiko je pretekao Kinu kao najveći izvoznik robe u SAD. Ali to ne govori celu priču o tome kako se menja njen ekonomski odnos sa kolosom u susedstvu - i ostatkom sveta.
Od 2017, vrednost meksičkog uvoza iz Kine nominalno raste brže od vrednosti njegovog izvoza u SAD. To je zato što su mnogi proizvođači, koji ovih dana otvaraju fabrike u pograničnim državama Meksika, kineske kompanije, koje prodaju sve, od auto delova do nameštaja, sa fokusom na američko tržište.
Meksička asocijacija privatnih industrijskih parkova anketirala je svoje članove ranije ove godine i saznala da očekuju da će u naredne dve godine jedna od pet novih kompanija, biti kineska.
Jedna od najvećih prednosti za kineske kompanije je 30-godišnji sporazum o slobodnoj trgovini ove zemlje sa SAD i Kanadom. Tramp nije računao na to da će kineske kompanije "naći u Meksiku sporedna vrata u SAD", koja su im omogućila da izbegnu carine koje je nametnuo na američki uvoz iz Kine.
Rezultat je da su najave o investicijama kineskih kompanija skočile za skoro 50% u 2022. godini, na 2,5 milijardi dolara.
- Kineske kompanije su ušle u novu fazu globalne konfiguracije, a Meksiko je ključna karika u tom procesu - rekao je Zhang Run, kineski ambasador u toj zemlji.
Maroko: Dom najvećih svetskih rezervi fosfata
Maroko, dom najvećih svetskih rezervi fosfata, postaje važan igrač u transformaciji globalne automobilske industrije.
Ovaj mineral je ključni sastojak u litijum-gvožđe-fosfatnim (LFP) baterijama, brzorastućim nizom punjivih ćelija koje se koriste u električnim vozilima. Zemlja već ima rastući automobilski sektor, sa fabrikama u vlasništvu Renaulta i Stelantisa, koje proizvode hiljade automobila dnevno, uz podršku desetina etabliranih američkih dobavljača.
Snažni trgovinski odnosi Maroka sa Evropom i SAD, zajedno sa njegovim ljubaznim odnosom prema stranim direktnim investicijama, čine ga mestom susreta na kojem kompanije koje se nalaze na obe strane rastuće podele između SAD i Kine mogu da se takmiče ili sarađuju.
U 2022. godini, u Maroku je najavljeno 15,3 milijarde dolara u projektima novih grinfild fabrika koje finansiraju strani investitori, skoro koliko i prethodnih pet godina zajedno.
A trend ne pokazuje znake usporavanja. U maju je kineska kompanija Gotion High-Tech Co. potpisala ugovor sa kraljevstvom o izgradnji fabrike baterija vredne 6,4 milijarde dolara, koja bi bila jedna od najvećih na svetu.
U septembru, CNGR Advanced Material Co., kineski proizvođač komponenti za baterije, najavio je projekat vredan 2 milijarde dolara za proizvodnju dovoljno LFP baterija za opremanje milion vozila godišnje.
Indonezija: U potrazi za balansom
Indonezija se aktivno udvara kompanijama iz SAD i Kine da ispune viziju predsednika Džoka Vidoda o izgradnji čitavog lanca snabdevanja električnim vozilima.
Tesla i Folksvagen su pozvani da investiraju, sa ciljem da uravnoteže dominaciju kineskih kompanija u preradi nikla i proizvodnji baterija. To je već donelo jedinstvene korporativne "brakove" širom geopolitičkih blokova. U martu, Ford je potpisao ugovor sa kineskom Zhejiang Huayou Cobalt Co. i brazilskom Vale SA o zatvaranju zaliha nikla, metala koji se koristi u proizvodnji EV baterija.
Sa obiljem prirodnih resursa i populacijom od 270 miliona, Indonezija se kladi da je previše važna da bi bila primorana da bira između dve najveće svetske ekonomije. Industrijski park Batang u centralnoj Javi je dom brojnih američkih kompanija, uključujući neke koje su se preselile iz Kine.
U međuvremenu, industrijskim parkom Morovali na ostrvu Sulavesi dominiraju kineske investicije, uglavnom u preradi nikla. Ipak, bilans američkih i kineskih investicija je tokom godina sve više rastao, pri čemu su direktne kineske strane investicije u prvoj polovini 2023. bile dvostruko veće od američkih.
Ovo je navelo višeg ministra Luhuta Pandžaitana da ranije ove godine prozove američke kompanije zbog toga što su ostale po strani.
(Telegraf Biznis)
Video: Najveći ekonomski izazovi u narednih 10 godina
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Lacko
Velike su promene u svetu.
Podelite komentar