Telegraf u Japanu: Posetili smo Japan Tobacco International, otkrili su nam tajnu svog uspeha u Srbiji
Ekipa Telegrafa posetila je Tokio i sedište kompanije Japan Tobacco International (JTI), jednog od globalnih lidera u duvanskoj industriji. Boravak u Japanu iskoristili smo da porazgovaramo o daljim planovima razvoja na srpskom tržištu, ključu uspeha kompanije, koja već 18 godina postoji u našoj zemlji, i da saznamo nešto više o formiranju Srpsko-japanskog poslovnog kluba, na čijem čelu je Mucuo Ivai, Upravnog odbora JT, osnivača JTI u Srbiji..
Podsetimo, JTI je ušao na srpsko tržište još 2006. godine, akvizicijom Duvanske industrije Senta. Pre kupovine fabrike, udeo na domaćem tržištu bio je oko 6%, a zaposlenih svega oko 100. Za 18 godina JTI je uspeo da postane lider na tržištu sa udelom od 28,8 odsto, dok je broj zaposlenih utrostručen. O uspehu kompanije govori i činjenica da je JTI od 2016. godine čak devet puta prepoznat kao najbolji poslodavac (Top Employer) u zemlji.
"Potrošači u Srbiji cene visok nivo korisničkog iskustva koje pružaju japanske kompanije, kao i pouzdanost njihovih proizvoda", poručuju iz kompanije za Telegraf Biznis.
Za praktično sve japanske firme koje su postigle velike rezultate u pogledu kvaliteta i efikasnosti karakteristična je Kaizen filosofija, poručuje gospodin Ivai.
- Stalna, postepena poboljšanja suština su ove japanske poslovne filozofije ili kao što bi čuvena rečenica iz filma „Otac na službenom putu“ rekla: „Svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem“. Okosnica takve filozofije su stručni, profesionalni i posvećeni zaposleni, koji se svakodnevno ohrabruju da predlažu rešenja i iznose svoje ideje o unapređenju poslovanja - i Japan i Srbija se zaista mogu pohvaliti ovakvim kvalitetnim kadrom, koji je ujedno odlučujući faktor za kontinuirani napredak svake kompanije - pojašnjava Ivai.
Fabrika u Senti je prva japanska fabrika u Srbiji koja u potpunosti primenjuje poslovnu filozofiju Kaizen. To je rezultiralo rastom produktivnosti za 50 odsto, dok je količina škarta u fabrici smanjena za čak 80 odsto, od početka primene 2008. ogodine.
- Ovo iskustvo govori da je Kaizen jedan od recepata za uspeh na tržištu i upravo zato, JTI svake godine zainteresovanim kompanijama na Danu otvorenih vrata omogućava direktan pristup i uvid u to kako Kaizen principi funkcionišu u praksi - naglašava predsednik Upravnog odbora JT.
Tri stepena provere pre ulaska na srpsko tržište
Japanska poslovna alijansa, koja je formirana pre sedam godina u Beogradu, do sada je rezultirala investicijama od više od 400 miliona dolara u zemlji. Trenutno broji 57 članova, a svakoj japanskoj kompaniji pre ulaska na sprsko tržište, važne su tri stvari:
- Kad japanski investitori ulažu oni dobro provere da li je poslovno okruženje stabilno, kakva je radna snaga i kakvi su svi ostali uslovi poslovanja - poručuje Ivai.
Sa istim ciljem povezivanja, razmene iskustava i privlačenja investitora osnovan je i Srpsko-japanski poslovni klub u Tokiju pre četiri meseca.
Čine ga već 22 japanske kompanije iz različitih oblasti, uključujući proizvodnju, finansijske institucije, trgovinske kompanije, IT, think-tankove, turizam i druge.
- Za članice kluba koje ulaze na srpsko tržište je važno dublje razumevanje poslovnog okruženja kroz razmenu informacija i saradnju između kompanija i Ambasade Srbije u Japanu. Nadamo se da ćemo primenom stečenih znanja doprineti tome da Vlada Srbije privuče više japanskih investicija - dodaje Ivai.
Jedan od osnovnih ciljeva JBAS-a za 2024/2025. je da kroz Radnu grupu u kojoj je aktivni član maksimalno podrži Vladu Srbije i domaću privredu u odlasku i predstavljanju na Expo Osaka 2025. (3. april- 3. oktobar)
Zašto japanske kompanije žele da investiraju u Srbiji?
Geografska pozicija ističe se kao jedan od ključnih faktora za dolazak japanskih investitora, poručuju iz JTI.
- Zahvaljujući svojoj geografskoj poziciji, Srbija je centralno i najveće tržište na Zapadnom Balkanu. Takođe, pogodno je locirana da snabdeva ne samo tržišta regiona, već i tržišta EU koja je okružuju - navode iz kompanije, dodajući još dva faktora: stabilnost dinara i otvorenost i podrška Vlade investitorima.
- Kao JTI, odabrali smo Srbiju za proizvodnju i centar poslovanja za Zapadni Balkan, ali i za tržišta EU. Vlada i Skupština Srbije godinama održavaju stabilne poreske politike, što nam je pomoglo, kao i mnogim drugim investitorima, da ocenimo Srbiju kao vrlo stabilno tržište. Konačno, da pomenem da su neke japanske kompanije (na primer, Toyo tajers) čak otvorile svoj prvi evropski proizvodni pogon u Srbiji kao dodatnu potvrdu da je ovo prava zemlja za ulaganje.
- Srbiju možemo opisati kao manju evropsku zemlju, te stoga i manje tržište za neke vrste roba. Takođe, kupovna moć je još ispod nivoa u EU. Međutim, nedavni i prognozirani razvoj kako kupovne moći, tako i tržišne potražnje za mnogim robama obećava svetlu budućnost za Srbiju, u kojoj mnoge japanske kompanije, naročito manja i srednja preduzeća mogu pronaći mesto za investicije - pojašnjava Ivai.
Na pitanje šta bi naša zemlja mogla da nauči od Japana, kada je reč o ekonomiji, poslovanju i poslovnoj kulturi ističu se sledeće karakteristike: efikasnost i kvalitet.
- Japan je poznat po fokusiranju na efikasnost i visokokvalitetne procese proizvodnje. Srpske kompanije mogu da nauče od japanskih koliko je važan kontinuirano poboljšanje (Kaizen) i kako je važno obraćati pažnju na detalje kako bi unapredile svoju konkurentnost - poručuje predsednik Upravnog odbora JT.
U Japanu smo saznali i da će JTI lansirati svoj novi uređaj za zagrevanje duvana, koji koristi jedinstvenu HeatFlow tehnologiju. Ploom X Advanced biće predstavljen srpskom tržištu već u maju, a mesec dana kasnije i u Crnoj Gori.
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Lale
Odlično! Sve što je dobro i zdravo drugi investiraju u nas tipa duvan, gume, litijum....
Podelite komentar