Održan TRENDMAKERS Conference & Awards prvi put u Srbiji: Brojni influenseri progovorili o "taktikama"
NEST EVENTS i Privredna komora Srbije organizovali su događaj TRENDMAKERS Conference & Awards, u Sava Centru, pod pokroviteljstvom Privredne komore Srbije.
Tom prilukom preko tri stotine učesnika imalo je priliku da prati 4 panela sa vodećim licima influenserske industrije i dodelu nagrada koje slave najbolje u ovom poslu.
Ovaj jedinstveni događaj okupio je influensere i najuspešnije pojedince iz sveta marketinga i biznisa, sa ciljem da predstavi prodajne strategije i uticaj influensera u razvoju poslovanja i promociji sadržaja u Srbiji.
Nakon što su učesnici stigli, prisutnima se najpre obratio Mladen Đorić, iz Centra za regionalnu saradnju.
- Poštovani, velika mi je čast da vas u ime Privredne Komore Srbije pozdravim. Dans živimo u naprednim nivoima digitalizacije. Procena je da će ova industrija do kraja godine dostići vrednost od 24 miliona dolara, što pokazuje njenu veličinu. Čak 80% kompanija danas smatra da je influens neophodan za dobar marketing, što je mnogo više u odnosu na ranije. Brenodvi veoma koriste veštačku inteligenciju kako bi promovisali proizvode, i sve je veći fokus, odnosno 44% procenata sarađuje sa mikro influenserima, dok 22% bira makro. Influnesera nema bez TiToka, što je 49% marketinga, te je jasno da je prevazišao ostale sajtove. Godišnja stopa rasta iz ove oblasti u Srbiji do 2027 godine će dostići 10 miliona evra, a moram da napomenem da će se tada održati i EXPO 2027 - istakao je on.
Đorić je napomenuo da Srbija mora da prati trendove kako bi bila konkurentna.
- Važno je da pratimo savremene strategije kako bismo bili konkurentni. Moje iskustvo jeste da sam bio diretkor Srpske kuće na Olimpijskim igrama, i nama je bio cilj da privučemo međunarednu publiku preko influensiga, zbog čega smo imali gala veče u Parizu kako bismo angažovali najveće krugove Pariza, u čemu nam je Tamara Kalinić mnogo pomogla. Uradili smo kolaboraciju sa indijskom kompanijom i 1/3 zvanica bila je upravo iz Indije. Takođe, imali smo saradnju i sa američkim tržištem.
Ivan Agbaba, preduzetnik koji se bavi organizacijom događaja i pružanjem "concierge" usluga kroz koji je do sada u Beogradu ugostio najveće svetske zvezde, je potom izašao na podijum, te istakao da mu je bilo pravo zadovoljstvo organizovati ovakav događaj.
- PKS nas je izabrala za partnera i to znači da radimo dobru stvar. Premašili smo broj zvanica za 150 ljudi, i mnogo mi je drago da ste došli, znam da ćemo se dobro zabaviti i naučiti - poručio je on.
Usledilo je i uručivanje nagrada.
- "Podcast of the year" nagradu osvojila je ekipa Vostkasta
- Mi smo počeli sa željom da napravimo nešto drugačije, i drago nam je da se ljudima sviđa. Imamo preko 60 epizoda, i odmah smo znali da smo uspeli- poručili su voditelji Vostkasta, Andrija Milivojević "Wajwai", i Vojislav Panjkovic.
- "Rising Star" osvojio je Sergej Pajić
- Hvala puno na nagradi, nadam se da ću opravdati ovo, i da ću nastaviti sa dobrim projektima. Jedina poruka mladima jeste da ne odustaju koliko god da je teško - poručio je Pajić.
Nakon nagrada počeo je i panel " FMCG industrija i influenseri"
Moderator bio je Žarko Malinović, pomoćnik ministra za unutrašnju i spoljnu trgovinu, dok su učesnici bili: Mihajlo Veruović - Voyage, umetnik i Dejan Dražić - DexRock, jutjuber i gejmer, dok je Nataša Pavlović, CMO Mercator S, izostala iz zdravstvenih razloga.
- Danas imamo mlade momke koji su plasirali svoje proizvode veoma uspešno za veoma kratak period. Potrošači danas žele da žive zdravije i da se vrednosno povezuju sa proizvodima, i to ključna razlika između proizvoda - poručio je Malinović.
DexRock je potom istakao kako je došlo to toga da lansira čokolade i to sa proizvođačima koji nisu toliko zastupljeni u Srbiji, a opet su postigli veliki uspeh.
- Ceo proces je nastao u saradnji sa njima, oni su primetili potencijal našeg marketinga i predložili saradnju, što nije čudno za naš posao. Mi smo imali inicijalnu ideju 2020. godine da ponudimo sok, i proizvođači su nas odbijali jer su smatrali da smo konkurecija ili su nam davali veliku cenu. Tada smo se povezali za proizvođačima čokolada, i sada imam divnu saradnju koja još uvek traje - poručio je popularni DexRock .
Vojaž je potom istakao zašto je odlučio da plasira baš ledeni čaj.
- Dok sam pravio brend znao sam da želimo brend koji predstavlja porodične vrednosi i ono što ja nosim sa sobom. Da to bude način da komuniciram sa fanovima, a da to nije muzika. Dugo smo razmišljali šta bi to moglo da bude, i tokom turneje u Nemačkoj, video sam u jednom diskontu čajeve, i pošto jedino to pijem, jer ne konzumiram alkohol, pa sam rešio da napravimo čajeve, i to je nastalo iz ljubavi, zato se i zove "ilovetee" - poručio je on.
Malinović je istakao da je neophodna ljubav u toku promocije proivoda.
- Mislim da su kroz moja usta prošle cisterne ledenih čajeva, različitih ukusa, te smo zbog toga gledali da na samom ukusu radimo i više od godinu dana, kako bismo došli do savršenog. Lubenica-mint je dokaz detaljnog i selektivnog biranja. Ja nikada ne bih prodao nešto što mene ne bi teralo da kupim još i tu je veliki proces - rekao je Mihajlo.
DexRock je istakao i da je on plasirao sokove takođe.
- Lično smo isprobavali stotine ukusa i na licu mesta izabrali par ukusa. Mi smo zato napravili nešto po našem ukusu, ali grupa ljudi nam je bila u fokusu. Ipak ono što smo odlučili do sada je pokazalo da je bio pravi izbor, kao što je ljubičasti sok sa bovicama, što je veoma unikatno - istakao je on.
Malinović je pitao prisutne koliko zapravo vode računa o marketing strategiji.
- Mi smo uključeni 100% jer smo jedino mi vlasnici brenda i investitori. Nismo imali ničiju podršku pa smo učili na našim greškama. Bojan i ja smo jedini glavni. Naš tim je baš mali, i u potrazi smo za zaposlenima - rekao je Dražić.
Vojaž pak kaže da ima ozbiljan i veliki tim iza sebe.
- Pogotovo zbog EU, a ja sam lice brenda i javna ličnost. Želeli smo da se ljudima prosto dopadne proizvod bez obzira ko sam ja, zbog čega smo počeli da dinstanciramo mene od brenda jer nikada se ne zna šta se može desiti. Sve moram da prođe kroz moje ruke jer sam većinski vlasnik kompanije, ali ipak, imamo ozbiljan tim iza nas - istakao je reper.
U Sloveniji i Hrvatskoj su rezultati prodaje bili sjajni, kao i u Austriji.
- Taj organski rast je iniciran sa mnom, jer sam ja brend lice, i startegija je bila da se radi na mom uticaju na internacionalnom tržištu što smo i uspeli. Upoznali smo ljude sa tim šta radimo ovde, i prodali smo im tu pruču i smislu internacionih saradnji, i zbog toga sam najslušaniji muzičar trenutno na ovim prostorima. Radio sam sa brojnim ljudima iz radzličitih država, i to smo pokušali da iskoristimo poput organizovanja upoznavanja sa fanovima tokom lansiranja čaja. Preko 2000 ljudi je bilo u Sloveniji kad smo tamo lansirali čaj, i rekli su nam da se to do sada nije desilo, i da se nadaju da ćemo nastaviti saradnju - dodao je Mihajlo.
Dražić je istakao da u planu ima da lansira čokoladu bez šećera iako mnogi kažu da nije popularna.
- To će nam povećati kvalitet proizvoda jer će ljudi moći da je konzumiraju bez velikih kalorija.
Vojaž je otkrio da proteinski jogurni su na putu izlaska, ali i da pored toga smatra da bi želeo da se pozabavi proizvodima za higijenu, kao što je pasta za zube.
Zašto je "Prime" propao?
- Nisu uspeli da odvoje brend od sebe i da ga povežu sa kupcem. Kada je u pitanju Srbija, mi smo košarkaška zemlja, i svi klinci igraju košarku, a mi ćemo postati deo tima tako što ćemo zidati košarkeške terene, praviti turnire, želimo da povežemo ljude sa brendom, da nesto stoji iza njega, a ne samo ja kao lice brenda - istakao je on.
DexRock je istakao da je smatra da je veoma pametna ideja malo odvojiti brend od sebe.
- Prime je bio toliko dobar da je KokaKola želela da "istrese" 7000/8000 miliona dolara i da ga kupe, ali ipak, to je stvarno do kvaliteta proizvoda. Ljudi nisu znali šta je tačno Prime, nisu ga povezali sa ljudima. Oni koji ga kupe, retko ga kupuju ponovo - poručio je Malinović.
Kako se povezati sa influenserima, pogotovo ako je drugačija cilja grupa.
- Mislim da brend koji se prodaje i koji nije toliko razvijen trebalo da uđe u saranju sa malim influenserima koji imaju mali uticaj, jer je količina ljudi bitna. Ja smatram da bi veliki influenseri manje doprineli nego 10 sa manjim uticajem- poručio je Vojaž.
- Slažem se, jedna kompanija je sama napravi influensing, u smislu zaposleni su napravili svoje profile, i tako promovisali prozvod što je sjajno prošlo - poručio je Malinović.
"Majk Džordan je prerastao Nike, uskoro će ljudi tražiti njegov znaj, a ne kvačicu", poenta je stvarno voleti proizvod.
Potom usledila je još jedna dodela nagrada, ovog puta za:
- "Comedy influencer of the year" koju je osvojio Jovan Radulović - Jodži r
- Hvala Vam, nikada ništa ranije nisam osvojio. Uvek budite svoji, a činjenica je da niko ne bi znao za mene da nije moje žene - poručio je Jodžer.
- "Mom/Dad influencer of the year", koju je osvojila Anastasija Đurić
- Hvala puno na ovom vetru u leđa. Iako se ova godina bliži kraju, osećam da dolazi mojih pet minuta - poručila je Đurić.
- "Fitness influencer of the year", osvojio je Miloš Premčević
- Hvala svima koji su prepoznali moj rad. Sledeće godine je tačno 15 godina koliko se bavim ovim poslom, i zdravlje je najbitnije što moramo da ostavrimo kroz trening i zdravu ishranu. Drago mi je da sam kroz trening pomogao mnogim ljudima - poručio je Premčević.
Potom, usledio je i panel 2: "Influenseri i društvena odgovornost".
Panel je vodila Mirjana Jovašević, dok su gosti bili: Lea Stanković, influenserka i preduzetnica; Ivan Petrović, predsednik upravnog odbora Exit fondacije; Milan Maglov, influenser i edukator; Dolores Milošev Erdeg, novinarka i producentkinja podkasta Zdrava priča sa Dolores.
Danas pričamo o temi koja je i te kako popularna, a to je da veliki broj potrošača koji veruje influenserima kada pričaju o brendovima, nego kada brendovi pričaju sami o sebi.
Mirjana je upitala najpre Leu kako se razlikuje predizetništvo i posao influenserke.
- Oni koji nisu dugo u ovom poslu možda nisu upoznati, ali prosto, svi koji se bavimo dugo ovim znamo da smo morali da otvorimo firme i imamo zaposlene kako bismo mogli da sarađujemo i fakturišemo sve. Naš posao je ranije bio samo da snimamo, a sada ima mnogo toga što se dešava iza kamera i odnosno ono što ljudu ne vide - poručila je Lea.
Petrović je potom istakao da je briga o zajednici najbitnija, i da čovek mora da ima svest o svojoj ulozi o njoj.
- Oni koji imaju uticaj imaju i veću odgovornost. Priča je vezana za svest i da li ljudi imaju taj osećaj ili ne. Ako imaju, mogućnosti su velike. Sve što se desi jednom je slučajnost preko toga desiće se ponovo. Svaka zemlja koja se razvijala je razvijena preko svojih sredstava, a to je isključivo njen narod. Ono što sam ja primetio jeste da od svih par stotina naših influensera većina ne radi ništa kada je društvena odgovornost u pitanju, nije aktivna, ali ne znam šta je uzrok tome. Da li je to mladost, ne znam, ali bilo bi lepo da izaberu temu, i da prosto rade na tome. Ako podržavate neku temu, kao Lea zaštitu životinja, i ona to radi iz srca, i kada bi svako izabrao jednu bar temu koja im odgovara, gde bi nam bio kraj. Stvar je u saranji sa drugim influenserima, mi često u Exit fondaciji napravili mnogo toga. Jedne godine smo organizovali humanitarnu utakmicu za dve nedelje i sakupili novac za dečiju bolnicu u Nišu. Partizan nam je dao stadion, dobili smo opremu, fudbaleri su došli, ljudi su kupili karte... Za jedno veće smo skupili 120.000 evra, bili smo najveći donatori sa udruženom zajednicom. Poenta ovoga jeste da kanališete energiju, ali i gde - poručio je on.
Doloris je novinarka, a to znači da je njena profesija određena kodesima za razliku od influesera.
- Novinarstvo više nema te regulative, i ova vrsta medija koju sam osnovala jeste za podršku porodicama, i vezana je za društvenu odgovornost. Te teme nisu zastupljene i primamljive, a muž i ja koji smo producenti stavili smo sve pod taj holivudski sjaj. Ja sutra objavljujem epizodu u kojoj je ispovest mame koja ima dete sa smetnjama u razvoju. Džabe nam sve ako su ljudi sve nesrećniji, i društvena odgovornost je neophodna kako bi naša publika bukvalno preživela. Čim malo pogledamo "iznad vode", trebalo bi da vidimo kako možemo da pomognemo drugima. Ovo je moj poslednji pokušaj da ostanem u medijima, nekada nam je potreban sadržaj za koji publika čak ni ne zna da im treba. Treba nam empatnično društvo i senzibilisano, i to je ono što bi trebali i influenseri rade, jer ljudi im veruju. Ja sam uspela da dokažem da su ljudi željni dugog sadržaja - istakla je Doloris.
Maglov je istakao kolika je odgovornost influensera kada se javno obraćaju.
- Svi mi na početku kada uđemo u te vode, tu uglavnom nema plana. Suočite se sa publikom i usput učite i različitim stvarima. Ja sam naučio i kako da budem dobar primer i odgovoran. Sećam se da sam imao nekih stvari koje su bile neodgovrne, na primer, ja sam se snimao i nekada nisam imao vezan pojas. Tada su me neki opomenuli da to nije dobar primer, ali to je postao sastavni deo života, i učio sam na tome. Učimo i dođemo do tog nivoa, i možemo više da uradimo od te obične zarade ili promovisanja načina života. Da li je to primer ili akcija koja će se odraziti na javnost. Mi smo zemlja koja sakuplja novac za lečenje putem SMS, ali to nas čini složnim ljudima. Ja smatram da mnogi influenseri pomažu, ali da javno ne pričaju o tome. Zamislite da vam se javi momak koji je otišao na operaciju zahvaljujući vašoj akciji, to je prelepo. Nažalost mi imamo i ograničenja, iako se o tome ne govori javno. Nije lako onima koji odluče da budu "brbljivi" i kažu šta im sve tačno smeta - istakao je Maglov.
Doloris pak kaže da se ljudima ne može ugoditi.
- Ja se sećam kada ode neki video viralno, tada vidite u kom svetu živite. Ja sam videla jedan komnetar, u pitanju je čovek koji je pored osnovne škole prodavao pljeskice, i on je pored toga davao i životne lekcije, i dobio je komentar "e zbog toga su nam takva deca"... Nekada sam dobijala i pretnje u smislu da ljudi znaju u koji vrtić mi idu deca, te se zbog toga nekada povučem - poručila je Doloris.
Lea je otkrila i da njen cilj zaštite životinja ranije nije bio toliko zastupljen, ali sada ima osećaj da se i te kako priča o tome.
- Učestvuju i drugi apsolutno. Ana Lazarević i ja smo napravile i jednu akciju, samostalno, kako bismo pomigle ljudima da podignu svest o tome šta pas lutica zapravo predstavlja. Napravile smo nešto lepo, a prvi komentar je bio negativan. Hajde da svi radimo nešto dobro na različitim poljima, gde se ko pronalazi. Meni je ovo blisko, pa mogu da pričam o tome, ali generlano ljudima nikada ne možemo da udovoljimo. Često smo predmet ismevanja, a kada se nešto desi onda se ljudi pitaju što se ne oglašavamo - istakla je Lea.
Ivan je istakao da je akcija zajednice uvek kreće od pojedinca.
- Ja verujem da mala grupa ljudi može da promeni svet, tu postoji veliki prostor kod nas. U Americi se stalno dešavaju kampanje za razne svrhe, tu je i kultura volonitiranja, 100 miliona amaerikanaca volontira na nečemu i to na način kako može. Kod nas je problem što se uvek vodimo geopolitikem, i zaboravimo na najosnovniju stvar, da na primer, očistimo ispred zgrade. Mi ne možemo da se bavimo geopolitikem, već životnom politikom. Uradite samo ono što možete, to je poenta. U Americi svaki influenser pita "koji procenat ide u humanitarne svrhe", dok kod nas nije baš tako. Nama fali edukacija i svest u svemu, a drugi udeo je interes. Ove agencije koje zastupljaju poznate, nije njima samo do humanitarnosti, već to unapređuje brend i ime te osobe, jer učestvuje u tim akcijama, to je više korist - poručio ej Ivan.
Doloris je otkrila kako bira sa kime će sarađivati, i da li je došlo do toga da nekoga odbije.
- Muž i ja često radimo za druge, i onda smo napravili svoj posao. Ja u principu istražujem po šest meseci gosta koji će pričati o nečemu. Pronaći dobrog sagovornika je novinarski posao, postoji način kako postaviti pitanje i proveriti njihovo znanje. Ja uglavnom obijam saradnje zato što nemam vremena da istražujem, zbog čega moram da zaposlim jednu osobu koja će istaržiti umesto mene. Postoje prakse koje koštaju nula dinara, o kojima moramo da edukujemo ljude, da is poštujemo i podstaknemo na promenu. Nekada pare nisu najneophodnije, već stvarno to dizanje svesti - poručila je ona.
Milan je otkrio šta se dešava kada ljudi očekuju nešto od njega što nije u skladu sa njegovim brendom.
- Ja volim ono što radim i prate me divni ljudi. Ipak nekada ima pritiska, na primer neko se bavi fitnesom ili modelingom i nije upućen u neke teme. Ja nekada dobijem na dan preko 30 poruka, gde mi ljudi kažu zašto to i to nisi pomenuo, a ja ni ne znam šta se dešava. Ja stavrno imam često taj problem, i objavim po koji video pod pritiskom. Stvarno često popustim jer mislim da je značajno, ali onda kada objavim dešava se i da mi neki ljudi napišu "zašto ti pričaš o tome, to se tebe ne tiče", pa moram da priznam da me to iznervira, jer nije jednostavno, ali brzo me popusti, za tri dana maksimum. Ima svega i nekada moramo biti hrabri - istakao je on.
Lea je oduvek promovisala porodične vrednosti, još od malih nogu kada je počela da radi ovaj posao, zbog čega je dobila aplauz.
Doloris je istakla da ljudi na mrežama često mogu da je previše tapšu po leđima, ali da ipak, mnogi vole iskreno izvinjenje.
- Često čujem kritike, ispravljam sebe, ali ispravljaju me i drugi, i meni to i treba - istakla je ona.
Milan je potom istakao da nije oduševljen činjenicom što neki rade dobre stavri isključivo zbog biznisa.
- Ipak, ako ćeš ti nekome pomoći, onda kakve veze ima, još bolje ako možeš da zaradiš i usrećiš nekoga - istakao je on.
Posle pauze program je nastavljen panelom 3: "Influenseri i moda".
U uvodnoj reči istaknuto je da se u današnjem svetu moda oblikuje i u prostoru digitalnih medija te da u skladu sa tim brendovi sve više saradjaju sa influenserima.
Na temu mode u prostoru influensera pričali su Anastasija Grujić, fashion influenser godine, Lea Stanković, influenserka i preduzetnica i Stefan Dokmanović koosnivac i CEO brenda Steven Dockman.
Anastasija i Lea su se osvrnule na svoje influenserske početke, još kada su bile devojčice.
- Niko nije mogao da predvidi da će ovo biti full time posao i nisam mogla da zamislim da ću od ovoga zaradjivati i živeti - navela je Anastasija, i dodala da kada je ona počela, svoje videe je snimala iz zabave dok sada sve više ljudi ulazi u ove vode sa namerom da postanu influenseri.
Lea je navela da je oduvek bila kreativna kao i da je želela da se bavi nekom vrstom javnog posla.
- Na kraju sam završila modni dizajn ali je brend, ipak, bio samo dečija želja. Influens karijera se desila spontano i u početku mi je bila samo hobi. Ipak, imala sam želju da imam svoj brend ali nisam zamisljala da će se ovako razvijati.
Stefan je pokrenuo brend 2017. godine.
- Imali smo viziju u kom pravcu želimo da idemo i sjajan je osećaj kada uložiš sebe 110 odsto i posmatraš kako to prerasta u jednu regionalnu uspešnu firmu. Jako poštujem ovu industriju zato što je meni omogućila da viziju realizujem i pozicioniram brend - istakao je.
Kada se dođe do izvesnog uspeha postavlja se pitanje na koji način se biraju brendovi za dalju saradnju.
- Trenutno sam na tom nivou da mogu da kažem sa kim želim da sarađujem a sa kim ne. Sad sam u mogućnosti da biram brendove koji su bliži meni i mom senzibilitetu - rekla je Anastasija.
Ističe da je jedna od retkih iz svoje industrije koja voli da kaže da je iz Srbije.
- Ja ne volim da bežim od togao dakle sam i volim da našoj publici donesem sadržaj na svetskom nivou jer naša publika zaslužuje da ima najbolji mogući sadržaj. Područje Balkana ima ogroman potencijal - rekla je.
Lea je navela kako je sa 18 godina otvorila svoju prvu firmu za digitalni marketing te da do sada već ima dosta iskustva te da razvoju njenog brenda veoma koristi sve što je do sada naučila.
Panelisti su istakli da u prostoru u kome oni rade ima mesta za sve te da vole da podržavaju duge influensere i brendove.
- Veoma volim da reklamiram druge brendove i influensere koji imaju svoje brendove i mislim da stvarno ima mesta za sve nas. Domaće brendove stvarno treba da podržavamo jer što ih više imamo to je bolja ekonomska situacija u zemlji - istakla je Lea.
Stefan je dodao da je najveće oružje njegovog brenda saradnja sa svima.
- Slažem se sa Leom. Ja sam skoro 18 godina u modom poslu i maksimalno podržavam svaki domađi brend.Mi smo spremni da mladima pomognemo i mladi treba da iskoriste priliku da plasiraju svoj brend sada kada je to jednostavnije nego ikad. Influens je pravi, autentični marketing.
Dodao je da je takozvani influens marketing veoma bitan kao i da je to jedan od glavih fokusa njegovog brenda na polju marketinga.
- Najveći rezultat kao brend smo imali sa saradnjom sa Hipigramom. To je bila odlična kampanja. Još jedna interesanta kmpanja i veliko iskustvo bilo je kada smo radili garderobu za Južni vetar - rekao je Stefan.
Što se tiče saveta za mlade influensere koji tek ulaze u posao, panelisti se slažu - kreativnost, autentičnost i istrajnost.
Sta je ono sto vi radite da sadrzaj bude autenticniji i da dodje do sto vise ljudi? Sta je vas savet?
- Jako je bitno u zivotu stalno razmišljati i biti kreativan. Mislim da je publici najbitnije da osećaju da mogu da se povežu sa tobom i da ti poveruju. Bitno je biti iskren i istrajan, i voleti to što radiš - rekla je Lea.
Stefan je na kraju dodao da je cilj njegovog brenda da održi ono što su napravili na Balkanu ali i da udju na internacionalno tržište, što misli da nije nemoguće.
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.